„Mnohé z posledných recenzovaných noviniek boli negatívne, jedna sova z piatich ap., tak som usúdil, že vám naše knihy nesedia a je potom zbytočné posielať ich. Nie že by som chcel ovplyvňovať, aby boli pozitívne, ale ak nesedia, tak nesedia.“
_________________________________________________________________________________________________
Zamysleli ste sa niekedy nad tým, čo znamená slovo recenzent?
Čo pre mňa znamená práca recenzenta?
Určite mnohí z vás recenzentov, majú nejaké spolupráce. To je normálne, knihy nie sú lacný špás a každý je rád, keď sa dostane k nejakej zadarmo. Doteraz som nevnímala recenzentské spolupráce ako nejaký spôsob reklamy, ktorú za lacnú cenu poskytujem vydavateľstvu. Možno som divná, ale mne išlo vždy o to,
aby som knihu prečítala, otestovala a povedala čitateľom, čo si o tom myslím, pretože mám určitý rozhľad medzi knihami, viem, čo sa mi páči a čo nie. Ale je tu tá dilema, čo s negatívnymi kritikami?
Nikdy netajila tým, že si poviem svoj názor. Nie vždy vám kniha sadne, poznáte to, anotácia je skvelá, ale príbeh už nie tak dobrý. No vždy som sa snažila napísať recenziu, ktorá by nikoho neurážala, rozhodne som sa snažila vyvarovať preklepom v preklade, pretože som jednoducho nechcela vyznieť nafúkane alebo čo. Jednoducho, myslela som si, že sú moje recenzie v poriadku. Mnohým sa páčili, preto som naozaj nevidela problém.
Aby som sa dostala k celému jadru článku, ide o to, že jedno nemenované vydavateľstvo (na štyri písmená) sa rozhodlo so mnou ukončiť spoluprácu. Nie, nenapísali mi mail, že sa im nepáčia moje recenzie, nepovedali mi, že sa im nepáči, že im nerobím dobrú reklamu, neozvali sa. Jediné, čo urobili bolo, že mi neposlali mesačnú ponuku. Tak som napísala mail, len aby som sa spýtala, čo sa deje, na čo mi bolo odpovedané dosť stručne a môžete to vidieť hneď na začiatku článku. Na to som im odpísala, aby som sa presvedčila, či teda prerušujú spoluprácu a radšej mi ani neodpísali. Ani po niekoľkých dňoch.
Chcela by som len povedať, že áno, viem ako to v takomto biznise chodí a prečo vydavateľstvá posielajú recenzné výtlačky, no z celej tejto veci som dosť sklamaná. Pripadá mi to tak, ako by sa to vydavateľstvo nestaralo o to, čo si recenzent o knihe myslí, že je to jeho názor a že má právo ho
vyjadriť, ide im predovšetkým o čísla predajnosti. A úplne to chápem, klesnúť z prvého miesta pomaly na posledné, to je ťažké stráviť. No som znechutená aj z toho, že sa mi zase potvrdilo, že mať vlastný názor je v podstate nechcené. Radšej skloňte hlavu a choďte s davom. Možno beriem celú tú vec s úlohou recenzenta príliš vážne. Knihy sú však jednou z mojich vášní a chcem ľuďom radiť, nechcem produkovať jednu kladnú recenziu za druhou, ktoré vyzerajú ako keby boli písané podľa šablóny, len preto, aby som vydavateľstvám robila dobré tržby. Myslím, že niektoré vydavateľstvá nás recenzentov berú viac ako len „lacné prístroje na reklamu“ a to ma teší. Rada s nimi pracujem, pretože viem, že ak im pošlem negatívnu kritiku, nezvozia ma na zem, ale sú radi, pretože chápu, že aj negatívna kritika je dobrá reklama. Rozprávala som sa o tom s Majkou a ona mala jeden veľmi dobrý postreh. Vezmite si koľko negatívnej kritiky bolo na 50 odtieňov šedej a pozrite si, akú to malo predajnosť.
Tento článok je trochu dlhší, ale potrebovala som dostať zo seba všetky tie pocity, ktoré sa vo mne hromadia a myslela som, že by ste o nich mali vedieť, pretože sa týkajú recenzentov, čitateľov a knižných blogov všeobecne. Áno, som sklamaná, že som prišla o spoluprácu, predovšetkým preto, že to bola moja úplne prvá spolupráca, a teda mala pre mňa špeciálny význam. No na druhej strane, ak to znamená, že mám písať pozitívne recenzie na knihy, ktoré sa mi nepáčili, aj keď ma anotácia zaujala, ďakujem, ale neprosím.
Čo hovoríte vy na vlastný názor v recenziách? Poviete, čo máte na mysli, aby ste nezavádzali čitateľov, alebo radšej napíšete niečo s čím sú spokojné vydavateľstvá?
Fuh, tak toto "poteší".:/ Chápem ťa, úprimnosť je dôležitá a do istej miery chápem aj vydavateľstvo, že proste potrebujú skôr pozitívnu reklamu, ale... No, čo povedať.
ReplyDeleteOsobne celkovo nie som až taký negatívny čitateľ, snažím sa knihy si vyberať a keď mi predsa len nesadnú, pozrieť sa na to vždy so subjektívneho uhla a dodať aj objektívny - čo bolo fajn, komu by sa kniha mohla páčiť, aj keď mne sa až tak nepáčila a nechať čitateľov posúdiť, či je to niečo pre nich alebo nie. Takže hádam, že sa akosi podvedome snažím byť mierna, ale to nie iba pri recenzákoch.:D Zároveň by som však nikdy neklamala a netvárila sa, že som unesená z knihy, ktorá sa mi nepáčila, a keď vidím ľudí, ktorí všetky RC od kraja recenzujú na 5* a odporúčajú, len zdvihnem obočie...
Môj problém je asi to, že som príliš kritický čitateľ :D
DeleteNad tým dvíham obočie aj ja. Radšej si prečítam recenzie niekoho, o kom viem, že vie dať knihe aj nižšie hodnotenie a že vie čo sa mu páči a čo nie, ako recenzie toho, kto má na blogu jednu pozitívnu za druhou, pretože sa mi nechce veriť, že by sa mu všetky knihy páčili :)
Tak to zní docela... drsně. Na jednu stranu ale chápu názor nakladatelství, na druhé straně však chápu i tvoje rozhněvaní. A nejhorší na tom je, že s tím vlastně nejde nic dělat...
ReplyDeletePresne to je to najhoršie, že s tým nejde nič robiť, pretože obe strany robia podľa svojho záujmu a stoja si za svojim.
DeleteZatim zadnou spolupraci nemam a tak si muzu libovolne pustit pusu na spacir... Tohle mi prijde vazne desny. Vzdyt to v recenzich byva i poznat, ze se recenzent pretvaruje a knihu vychvaluje jen z principu!
ReplyDeletezároveň keďže nemáš žiadnu spoluprácu tak chápem, že ti "púšťanie si pusy na špacír" príde ako tá najjednoduchšia vec na svete. Umenie nie je vynadať knihe a jej autorovi, umenie je napísať kritiku, ktorou nikoho neurazíš, ani vydavateľstvo, s ktorým si uzavrela určitú spoluprácu. Nevravím, že sa má bloger pretvarovať, ale nejaký rešpekt k tomu, kto ti posiela knihy, je určite na mieste a to sama raz zistíš, ak sa ocitneš medzi recenzentmi nejakého vydavateľstva. Už len pre to, že za tie roky sa mnohí zo zamestnancov stanú v podstate tvojimi priateľmi. Samozrejme Moonine negatívne recenzie podľa mňa nikoho neurážajú, nevysmievajú sa z knihy, z autora ani z vydavateľstva a nie sú písané s cieľom ukázať všetkým, aká je vtipná. Takže z toho dôvodu si myslím, že vydavateľstvo mohlo zvoliť iný prístup.
DeleteTak to je teda docela síla :/ Ono hrozně záleží na tom, jak ta negativní recenze vypadá, dá se napsat pěkná negativní recenze, která nikoho neurazí. Na jednu stranu trošku chápu nakladatele, že je to byznys, ale stejně, mělo by ho to motivovat hledat i jiné knihy třeba a nebo aspoň Ti to nějak slušně napsat a nedělat mrtvého brouka :/
ReplyDeletePresne, to ma nahnevalo asi najviac, že nemali ani tú slušnosť mi to oznámiť, ledva mi odpísal na email, ktorý som mu poslala. To je podľa mňa neprofesionálne.
DeleteNezostáva mi nič len krútiť hlavou nad nemenovaným vydavateľstvom, ja si prácu recenzenta predstavujem tak, že človek povie svoj názov či už kladný alebo záporný, ale asi nie všetci to takto berú, veď pre boha človeku sa aj kniha nepáči to je absolútne normálne, radšej napísať úprimnú negatívnu recenziu ako vynútenú kladnú, viem že ťa to mrzí, ale skús sa na to pozrieť z tejto stránky, nič zlé si nespravila, bola si úprimná, fakt to nechápem postoj vydavateľstva, veď aj negatívna reklama je reklama
ReplyDeleteVeď aj ja som si to hovorila, ale tak hold, nič sa s tým nedá robiť. Tomuto vydavateľstvu záleží, aby mali po internete kladné kritiky, aj keď niektoré sú trochu umelé.
Deleteved práve, osobne by som nevedela chváliť knihu, čo sa mi nepáči, išla by som proti sebe
DeleteTento tvoj článok presne vystihuje dovody, prečo recenzentom, ktorí majú knihy od vydavateľstiev, povačšine ich názory neverím a ani neberiem do úvahy - s výnimkou ľudí, ktorých poznám a o ktorých názoroch viem, že sú pravdivé. Takže myslím, že je to dostatočná odpoveď na tvoju otázku - v recenzii očakávam vlastný názor recenzenta, ak by ma zaujímalo, čo si myslí vydavateľstvo, budem sa orientovať len podľa anotácie. Chápem síce, čo tým ten pán vydavateľ chcel povedať, sama by si si zrejme takú knihu, o ktorej nie si presvedčená, že sa ti bude páčiť, možno nekúpila, ale tento prístup je dosť neprofesionálny. Mali by sa trochu spamatať a pristupovať k svojim povinnostiam zodpovedne - tak ako ty si im musela napisať recenzie včas, tak by ti oni mali rovno napísať, že už nemajú záujem a nie ťa iba odstrihnúť a skúsiť to celé premlčať.
ReplyDeleteSmutné je, že on recenzentom pomaly vôbec neodpisoval. Iné vydavateľstvá napíšu niečo v štýle "ďakujeme za recenziu" aby bloger vedel, že sa k nim dostala, no títo neodpisovali vôbec.
DeleteMne už bolo pár krát povedané (naposledy včera), že som na knihy niekedy dosť krutá (ale že sa to ľuďom aj tak páči). Ja tiež nie som schopná písať pozitívne recenzie, keď tá kniha bola celá zlá. Tiež som už prišla o jednu spoluprácu kvôli tomu, ale to bola Hydra a to ma veľmi netrápilo. Ikar je horší (inak okamžite čo som si prečítala ten mail, tak som tušila od koho je). Myslím, že pri nich sa mi nestalo, že by som dala 1 TARDIS z piatich zatiaľ, ale dve boli. V tomto som mala asi šťastie, že som si vyberala tie správne. Na druhej strane už vyše roka spolupracujem s Albatros media a za ten čas som im dodala celkom dosť negatívnÿch recenzií. Našťastie, nič mi nevyčítali, všetko brali v pohode. Fragment tiež. Záleží to od ľudí. A ja si myslím, že by si mali vážiť, že sa nebojíme povedať vlastný názor. Hoci samozrejme nikto rád nepočuje kritiku. Ani takýmto spôsobom.
ReplyDeleteA mňa zas Egmont ignoruje od decembra a to ani nebolo z takéhoto dôvodu. Proste sa viac neozvali...
Podľa mňa by recenzent mal vedieť byť aj ostrý, veď predsa sú aj také knihy, ktoré si to zaslúžia. Samozrejme, na druhej strane by mal aj vedieť obhájiť svoje názory.
DeletePresne, záleží to od ľudí. S niektorými sa pracuje úplne super, Lucka z Albatrosmedia posiela recenzentom maily s tým, že im ďakuje za úžasnú spoluprácu a keď mi to poslala prvý krát, tak som bola šťastím od seba, pretože to bol asi prvý človek, ktorý recenzentov bral ako spoluprácu a nie ako nástroj na reklamu.
S týmto úplne súhlasím, Lucka podakuje aj za negatívnu recenziu, lebo viem, že všetky recenzie číta, každú jednu čo dostane
DeleteÁno, Lucka je skvelá a veľmi zlatá :)
DeleteMaťa: Ja som akurát Moon spomínala, že mávaš dosť časť negatívne recenzie a nikto ti za to hlavu neodtrhol, preto nechápem, prečo prišla ona o spoluprácu kvôli dvom negatívnym recenziám. Ak mám pravdu povedať, posielala mi ešte aj z tých kníh ukážky a rozprávala mi približný dej, lebo ja som ich nečítala a vôbec, ale vôbec sa mi to nepáčilo. Môj názor by nebol určite o nič lepší a ani niektorí recenzenti to nehodnotili viac ako tromi hviezdičkami. Môj názor je len ten, že sa báli dať menej.
ReplyDeleteSú to síce knihy zadarmo, ale recenzovanie neprináša výhodu len recenzentom, ale aj vydavateľstvám. V podstate to majú obrovskú reklamu skoro zadarmo a zaráža ma, že to niekedy nie je ani trochu docenené. Radšej prerušia spoluprácu so skúsenou blogerkou, ktorá vždy povie názor, uvedie správne dôvody, prečo bola kniha dobrá a prečo nie a má aj veľa nasledovateľov, a namiesto toho si nájdu niekoho, kto si sotva založil blog, nikto mu tam nechodí a píše recenzie tak otrasné, že ešte aj mne sa pri ich čítaní pozastavuje mozog. Už som nejednu takú videla a často sa z nich jasne dalo cítiť, že ten bloger ani nevie, čo by mal o knihe povedať.
Moon nikdy nemala problém s vyjadrením názoru a podľa mňa jej nemusí byť vôbec ľúto to, čo sa stalo. Prídu aj ďalšie knihy a ďalšie možnosti. Nie je obmedzená dokonca ani neznalosťou angličtiny, takže si nájde nespočetne veľa dobrých príbehov, ktoré bude môcť ešte zrecenzovať.
Vydavateľstvá zabúdajú, že aj negatívna recenzia robí reklamu. Už len to, že sa kniha dostane ľuďom do povedomia, je prvý krok a mnohí by boli prekvapení, koľkí si kúpia nejakú knihu len preto, aby sa presvedčili, či je naozaj taká hrozná.
A okrem toho, každý máme iný vkus na knihy, nemôže sa každému páčiť všetko (i keď niektorí tak pôsobia)...
DeleteVeru a nechápem, ako je vôbec možné, že vždy si každý vyberie takú knihu, z ktorej je totálne nadšený. Veď to je divné. Ešte aj ja mám vždy buď také priemery, čo by som už viackrát nečítala, potom pohodové série, brutálne knihy, ešte brutálnejšie knihy, ktoré by som čítala dookola a potom totálne prepadáky, ktoré som nedokázala dočítať. Aj každý autor píše úplne iným štýlom a neverím, že niekomu sedia úplne všetky štýly :D
DeleteÚprimne, ja keď hľadám na niečo recenziu, nech už je to kniha alebo spotrebič či stránka, to je jedno, vždy hľadám aj negatívnu, pretože pokiaľ by som videla samé pozitívne reakcie, bola by som trošku skeptická.
DeleteTak ja sa vždy snažím nájsť na knihe niečo pozitívne, niečo, čo vyzdvihnem a vyvážiť to s niečím, čo mi počas čítania poriadne pilo krv. Nemám srdce na to, aby som nejakú knihu, či už RC alebo z knižnice úplne zvozila pod zem, aj keď to nebola žiadna sláva. :D
ReplyDeleteHmmm, tak toto bolo už zo strany vydavateľstva trochu prehnané. Ak ide o to vydavateľstvo, na ktoré myslím, tak som čítala asi dve tvoje recenzie a aj keď boli prevažne negatívne, páčili sa mi a podnietili vo mne zvedavosť na dané knihy. Takže presne ako sa hovorí - aj zlá reklama je reklama.
A už keď tak... chceli prerušiť spoluprácu a nepáčilo sa im, že sa ako jedna z mála nebojíš vyjadriť svoj názor, tak ti to mohli aspoň slušne napísať...toto na vydavateľstvách "milujem".
Nuž, niektoré vydavateľstvá nemajú dostatok času, aby napísali aspoň krátky mail typu "nepáčia sa nám vaše recenzie, rušíme s vami spoluprácu". Keby mali aspoň toľko slušnosti, ale ani to nie.
DeleteTýjo. Já ještě s žádným nakladatelstvím nespolupracuji, protože nebloguji tak dlouho a potřebuji ještě nasbírat více zkušeností. Každopádně tohle je opravdu něco! Chápu tebe a chápu také nakladatelství. Vím, že to tady ve spoustě komentářích už zaznělo, ale i přesto jsem to musela napsat také.
ReplyDeleteTady by se ale nakladatelství alespoň mělo zachovat správně a napsat ti opravdu e-mail, kde napíší proč chtějí ukončit spolupráci a že ti přejí hodně štěstí do budoucna a ať neztrácíš hlavu, když jedna spolupráce holt nevyšla. Je to dost smutné, když se nakladatelství ani na takový e-mail nezmohl.
Každopádně ti já přeji, aby si neztrácela hlavu a dál se recenzím věnovala, protože jsou moc pěkné a hodně štěstí. :)
Ďakujem za krásny komentár, zdvihol mi náladu. :)
Delete8D wau. nemám slov.
ReplyDeleteTak im ide jedine potom o kladné názory a nepozerajú na to, čo im aj negatívna reklama prináša. Logiku ich rozhodnutie síce z marketingového hľadiska dáva, ale je to škaredé, takto to odpískať. Nie každá kniha sadne každému. Koľkokrát sa stalo, že niekto v recenzie totálne ohovoril nejakú knihu a ja som ju aj tak, ba ešte viac, chcela. To je proste riziko, ktoré sa pri obchodovaní musí brať do úvahy.
Čo sa týka môjho recenzovania, ja sa snažím vždy vylíčiť aj pozitíva aj negatíva knihy, či už to je RC alebo nie a takisto môj osobný názor a dojmy z knihy. Stalo sa, že som RC nemohla dať viac ako 2,5 hviezd, lebo sa mi to na viac proste nelúbilo. Žiadna veda z toho nebola a aj tak som nalákala predsa na to niektorých, už len z čírej zvedavosti. Je to naozaj individuálne, nie každá kniha sadne každému a obchodník s knihami by si to mal uvedomiť. Preto mám tak rada Slovart a Albatros Media, lebo majú veľmi citlivý vzťah k čitateľom a recenzentom a počúvajú, čo čitatelia chcú 8)
Z hentakej reakcie vydavateľstva by som bola tiež dosť sklamaná. Vieš pre nich si ty nebola určite prvá, len oni boli pre teba, takže ty máš iný vzťah k nim, ako oni k tebe. Ty si pre nich len proste tá, ktorá sa v zozname recenzentov, pri skracovaní rozpočtu na RC, ocitla naspodku.
Neviem ako Slovart, ale Albatrosmedia má úplne iný prístup. Nenáhlia ťa do recenzie, počkajú, Lucka je milá, čítajú všetky recenzie, pretože ich zaujíma, čo na to recenzenti ako čitatelia hovoria. Toto sa nedá porovnávať. Ale tak ako som povedala, Ikar klesol pomaly na poslednú priečku, takže chápem, že im ide o zárobok.
DeletePadesát odstínů bych nedávala za příklad úspěchu negativní reklamy, mám blbej dojem, že tam se okruhy těch, co četli nějakou recenzi, a těch, co si tu knížku koupili, protínají jen velice, velice minimálně. =D
ReplyDeleteJasně, chápu, že přerušení spolupráce asi docela naštve, ale na druhou stranu chápu i nakladatelství. Negativní recenze pořád udělá reklamu, to jo, ale přece jen může pěknejch pár lidí od koupě knížky odradit, a to asi není žádoucí. Když těch negativních recenzí vidí nakladatelství víc, asi nemá důvod dál posílat knížky zadarmo. Jasně, je to od nich možná kapku přehnaná reakce, a rozhodně je neprofesionální to, že to neřekli rovnou, ale... No, byznys je holt byznys. Člověku se to může nelíbit, může mu to připadat nefér, ale prostě s tím nic nenadělá... ;)
Akurát včera som požičala 50 odtieňov kamoške, ktorá nikdy nič nečíta, lebo že jej knihu nadšene odporúčali, že je super a úžasná a všetko... a ja len vykulené oči že "čo prosím?". Takže je dosť veľký rozdiel medzi názorom na tú knihu toho, kto ledva číta a toho, kto čítal aj Twilight a je aj viac sčítanejší a vie lepšie posúdiť skutočnú obsahovú linku tej série. Ale pre nečitateľov a obyčajných ľudí je to úžasné. Čiže tam boli tie negatívne reklamy jedine tak od blogových recenzentov a tých, čo pravidelne čítajú 8D Lenže vydavateľstvo malo zisky práve z tých, čo pravidelne nečítajú 8D
DeletePozri, ty si prišla o recenzovanie kníh, ktoré sa ti aj tak častokrát absolútne nepáčili, oni prišli o perfektnú recenzentku, ktorej recenzie majú aj nejakú hlavu a pätu, sú vtipné, trefné a ľudia ich čítajú. Tak kto z vás dopadol horšie?
ReplyDeleteViem, že to zamrzí, ale na tvojom mieste to týmto článkom všetko hodím za hlavu a už sa kvôli tomu netrápim. Je to ich právo ohrnúť nos nad tvojimi recenziami, ale ty máš zasa právo úprimne napísať, čo si o knihe myslíš.
Chcela som k tomu ešte napísať, že som strašne hrdá na nás slovenských blogerov :) Naša situácia s vydavateľstvami a proste celý ten systém je úplne iný, než majú českí blogeri, nemáme toľko vydavateľstiev, je ťažšie nadviazať akúkoľvek spoluprácu, zároveň si myslím, že sú naše práce viac kontrolované (keďže nás nie je tak veľa) a predsa sa väčšina z nás drží svojich princípov a keď čítam nejakú recenziu, málokedy mám pocit, že dotyčný bloguje iba kvôli knihe zadarmo.
Takže hlavu hore, podstatné je, že robíš to, čo ťa baví. Spolupráce vždy prídu a odídu, ani nevieš ako a opäť sa ti niečo naskytne, ale hlavne nezabúdaj, prečo si si vlastne tento blog zakladala :)
Už keď som si prečítala nadpis článku, vedela som o čo sa asi bude jednať.
ReplyDeleteJediné čo dokážem urobiť je, ako poniektorí už písali, krútiť hlavou. Áno, chápem aj vydavateľstvo, ale chápem aj teba (a teba viac).
Načo písať kladné recenzie na knihy, ktoré nestoja za nič? Ktoré sú o ničom a vlastne nemajú pozitívum. A musím povedať, že čo čítam tvoje recenzie, aj keď dávaš jednu sovičku a vidím, že kniha ťa nebavila, nie si k tej knihe taká krutá. Píšeš o nej ešte pomerne dobre. A tvoje recenzie čítam rada, pretože stoja zato!
Určite to zamrzí, to je jasné :/, ale hlavu hore :)
Mne sa takáto vec ešte nestala a to som v niektorých recenziách aj dosť ironická a zahrabávam knihy pod čiernu zem :D Zaujímalo by ma, ktoré vydavateľstvo to bolo. Recenzent je tu nato, aby chválil a hanil. Máme slobodu prejavu, takže toto zistenie ma sklamalo a celkom rozčúlilo
ReplyDeleteNechcela som to vydavateľstvo priamo menovať, ale aj tak to už bolo spomenuté v komentároch, takže to bude zrejme jedno :D Bol to Ikar, oni majú taký "milý" prístup :D
DeleteToto vydavateľstvo mi hneď napadlo, ale chcela som sa uistiť. Ak sa mi nejaká kniha nepáči, dám to najavo, a ak to bude kniha z ich produkcie, potom ti dám vedieť, ako to so mnou dopadlo. Nemienim zlepšovať svoj názor na diela, ktoré sa mi nepáčia, lebo ako si poznamenala ty, tak už väčšina ľudí stráca dôveru v recenzentov (v nás), ktorí dostávajú knihy od vydavateľstiev.
DeleteNa margo výborných recenzií by som chcela len to napísať, že niekedy sa stane, že ti tie knihy sadnú, ale potom sa stane to, že do tvojej blízkosti sa stále dostávajú iba braky. Mne sa to raz stalo. Asi sa to musí nejako vyvážiť :D
Súhlasím aj s tým názorom, že recenzie sa majú písať slušne, no niekedy sa mi stalo, že sa mi do rúk dostala taká blbosť, že som na ňu nemala nervy, ale to sa stane raz za čas... Väčšinou zlú kritiku píšem z pohľadu budúcich čitateľov, čo by mohli v knihe oceniť, a samozrejme, aj z môjho pohľadu, čo mi tam vadí. Snažím sa byť neutrálna a moc knihy nezhadzovať.
Fúu :D niekedy som rada že spolupráce ešte len vybavujem...Pokiaľ ide o to že s tebou zrušili spoluprácu kvôli pár Recenziám tak to nechápem..a aj keby,tak sa logicky ozvú a normálne ti povedia o čo sa jedná.Netráp sa tým lebo to nemá zmysel...Niektorých ľudí proste nepochopíš.A aj keď si možno robila „zlú“ reklamu im,určite sa nájdu čitatelia ktorý to ocenia :)
ReplyDeleteToto bol pre mňa teda riadny šok.
ReplyDeleteMusím zaklopať niekam, ale väčšinou sa mi darí vybrať knihy, ktoré sa mi nakoniec aj páčia, no nemám problém ani s udeľovaním 2* či 1*, ak je niečo naozaj zlé. Ale ako sa spomína vyššie v kometároch, vždy to robím bez urážok. A tiež si myslím, že negatívna recenzia je tiež formou reklamy, mnohokrát dokonca lepšou ako tá pozitívna, takže tento postoj vydavateľstva nechápem.
Potvrdzujem, že spolupráca so Slovartom aj s Albatrosmedia je tiež založená na vzájomnej komunikácii a ešte sa mi nestalo, že by som sa od nich dočkala nejakej výčitky za negatívnu recenziu. Naozaj je to u ľuďoch, o ich prístupe k recenzentom a aj ku knihám. Myslím, že skutočný milovník kníh pochopí, že negatívna recenzia k čítaniu/recenzovaniu jednoducho patrí, no ten, čo to robí len kvôli biznisu, tomu je to očividne jedno. A asi by nezaškodilo trochu slušnosti z ich strany. Lebo napr. ak by sa toto stalo mne, zrušenie spolupráce by som ešte asi dosť v pohode zvládla, ale taký prístup, že sa ani neozvú a neoznámia mi to, tak to by ma poriadne nahnevalo.
Držím palce do budúcna, lebo hoci si jednu spoluprácu stratila, verní čitatelia ti zostali a určite ich ešte pribudne :)
Také si umím pustit pusu na špacír, ale snažím se aby to znělo spíše s nadsázkou, než vyloženě hanění knihy. Přeci jen, recenze mají být hlavně objektivní s opravdu malou dávkou subjektivity. Ale toto chování bohužel také nechápu. Člověk se může zmýlit a ne každému se musí naše recenze líbit, ale by by aspoň fajn, kdyby člověku dalo vydavatelství vědět, kde člověk udělal chybu. Chápu tebe i nakladatele. Teď už s tím bohužel nic neuděláš, každopádně přeji mnoho úspěchu u těch dalších a nenech si zkazit elán do pokračování. :-)
ReplyDeletePokiaľ ja viem, tak recenzia je subjektívny žáner publicistického štýlu, v ktorom autor vyjadruje svoje vlastné názory, myšlienky a postoje na základe svojich skúseností, preferencií a rebríčka hodnôt => čo už samo o sebe je subjektívne, hoci publicistický štýl je objektívno-subjektívny. Nikto nemôže od Moon chcieť, aby písala vo všeobecnosti o knihe alebo vyzdvihla len to dobré.
DeleteTie negatívne recenzie si už stiahla zo stránky? Chcel som si ich prečítať aby som bol v obraze. Napr. také recenzie od Maťky Wolfovej tak to je zase extrém (no offense ale :D ) , to by som si nikdy nedovolil. S ikarom sa spolupracuje prapodivne ale zatiaľ to funguje. Najradšej mám snáď Sašku zo Slovartu a Fantom Print.
ReplyDeleteInak zaujímavé myšlienky, že stránky kde sú moc pozitívne recenzie, pôsobia nedôveryhodne. Pozeral som si známky u mňa a mám to strašne vysoké. Len ja jednak recenzujem v prvom rade knihy, ktoré mám rád a baví ma o nich písať a druhá vec je, že mňa baví pomaly každá kravína. Od 16 rokov som si kúpil takmer 200 kníh a iba 20 z nich ma nebavilo a to ešte plno z nich je strašne uznávaných ako Meno vetra, Malazská kniha padlých alebo Zaklínač. Pre mňa to boli najhoršie knihy ale nemôžem to zničiť v recenzii, lebo sú všeobecne uznávané ako topky v žánri. Ďalšia výhoda u mňa je, že nás je na stránke viac. Keď ma niečo neberie, tak sa zamyslím ktorú z báb by to bavilo a strčím jej to :D A práve sa stane, že mne niečo nesedelo ale trafil som vkus kolegyni a tým sa eliminujú aj nešťastné a negatívne recenzie, lebo sa nájde šťastný adresár. Ty ako lone wolf nemáš na výber no.
Ale uvažujem, že začnem postupne pridávať aj recenzie na knihy, o ktorých som fakt presvedčený že boli zlé. Mal by som už aj niečo poriadne rozdupať :D
Tak ale Moon je na stránke sama. Ak sa jej kniha nepáči, nemá ju komu inému strčiť, musí ju prečítať ona. Ja sa vlastne čudujem, že ako dobre vie vytknúť niektoré chyby bez toho, aby urazila autora či vydavateľstvo. Mala smolu s dvomi knihami a za to usúdili, že už nestoja o spoluprácu s ňou? Niekedy sa proste stane, že aj tie dve knihy nesadnú.
Delete(Inak recenzie sú furt hore, prečo by ich dávala dolu? Hľadaj :D )
Veď ale....to som písal, že je sama a tak to nemôže nikomu dať keď to nesadne, len si mi to vlastne zopakovala :D
DeleteNo mne niečo Peťa hovorila o Half Bad a Prozreteľnosti a tie tu nevidím. Alebo to myslela iný blog? Ja chcem práve vidieť tie recenzie, ktoré viedli Ikar k zrušenie spolupráce
Tak už som prekonal slepotu a našiel som ich :D . Napísané je to dobre, kritika je to konštruktívna, zrozumiteľne vyargumentovaná. Na druhú stranu chápem, že to vydavateľstvo môže nakrknúť, že dajú knihu zdarma a ešte sa im to popľuje ale takisto by som sám nepristúpil na to, aby sa kniha umelo nadhodnotila, len aby som zvýšil hodnotenie. Potom je tu ešte taktika ktorú používam ja a to je dvojitá recenzia :D Najprv first release, ten sa odošle aj vydavateľstvu. A po pár dňoch, keď už je to skontrolované tak príde ta necenzúrovaná a pravdivá :D ..... A snáď si to pán M.B. z Ikaru teraz nečíta :D aj keď Ikar má u mňa Peťa a tá toto nerobí.
DeleteFíha, tak toto je ale aká dobrá rada :D Niekedy ak to bude potrebné ju budem musieť vyskúšať :D
DeleteJa mám asi nevýhodu v tom, že som prieberčivé a len tak niečo sa mi nezapáči a všetko rozoberám :D
Nuž len už máš smolu, že to nevyskúšaš na knihy od Ikaru :D. Inak skús napr kontaktovať priamo Yoli a neriešiť to cez ikar
DeleteČo dodať k tomuto článku? Hovorí sám za seba a veľa teda netreba. Ak nedávaš vysoké hodnotenia o spoluprácu prídeš... to je asi všetko. Ale ako už bolo v komentároch spomenuté, tak aj zlá reklama je reklama a niekedy dokáže pomôcť viac než dobrá.
ReplyDeleteNa tvojom mieste by som sa veľmi netrápila - máš právo na vlastný názor, nech je akýkoľvek. A recenzia je presne o tom, že ho povieš. Čo sa ti páčilo a čo sa ti nepáčilo. Smutné je, že niektoré vydavateľstvá sa už potom neozvú, čo mi pripadá neslušné. Aspoň dvoma riadkami ukončiť spoluprácu mi pripadá vhodné. Máš šťastie, že ti vôbec odpísali, niekedy sa nestane ani to. Verím, že ťa to naštvalo a sklamalo - takáto odpoveď by sklamala asi každého, no vydavateľstvá si šetria knihy pre tých pozitívnejších. Veď pre niečo sa musia recenzentov zbavovať, je nás celkom dosť.
Ale na druhej strane, napr. ja pozorujem, že keď mám písať rc recnziu, píše sa mi horšie než keby nebola, lebo sa mi do toho častokrát nechce, ale viem, že ju jednoducho napísať musím. Preto aj uvažujem nad skončením s niektorými vydavateľstvami - jednak, už sa skoro neozývajú a takisto budem potrebovať viac času na štúdium > to nevyhnutne znamená menej času na knihy. A to už radšej siahnem po niečom, čo mi padne do oka než z ponuky, kde sa mi nemusí nič páčiť.
Určite sa netráp stratou jednej spolupráce. A hlavne píš čo si myslíš. :)
Ja som tiež rozmýšľala nad upustením niektorých spolupráci, hlavne preto, že mám podobný problém ako ty. :D Keď vidím tie knihy na zrecenzovanie, tak sa mi do nich už pomaly ani nechce, ale viem, že musím, lebo je to povinnosť... Zároveň však nechcem, aby sa mi písanie recenzií znechutilo. :) A vysoká k tomu rozhodne nepomáha, prvý rok som to ešte zvládala, pretože som nemala toľko recenzákov, ale tento semester sa to akosi príliš rozbehlo a ja som mala jeden mesiac 10 kníh!!! To už som si vravela, že je šialenstvo, nestíhala som, bola som vynervovaná a vtedy som si uvedomila, že zrejme budem musieť ubrať. Hlavne ak chcem budúci rok zoštátnicovať. :)
DeleteThis comment has been removed by the author.
ReplyDeleteK tomu už len toľko: vydavateľ by sa mal z negatívnych recenzií poučiť! Ak je to jedna z mnohých - OK, ak polovica zo všetkých, vybral zlú cieľovku, tému, celá kniha je na nič a čitatelia majú vyššie nároky? Jednoducho, aj negatívne recenzie a je jedno, že na základe recenzných výtlačkov, sú potrebné a majú svoj prínos a význam, ktorý by vydavateľ mal zúžitkovať pri svojej ďalšej činnosti. Tým pádom nie je dôvod na takéto prerušovania spolupráce...
ReplyDelete