1 Jul 2016

Nie všetko je len o hrdinoch | My ostatní tu len tak žijeme

Autor: Patrick Ness | Goodreads: 3,79 | Slovenské vydanie: Slovart, 2016


Povedali ste si niekedy „Už ma nebavia všetky tie úžasné fantasy knihy s hrdinskou hlavnou postavou, ktorávždy všetkých zachráni a porazí zlo!“? Ak nie, možno by vás mohla presvedčiť Nessova ďalšia úžasná kniha My ostatní tu len tak žijeme.

Nečakajte v nej žiadneho Harryho Pottera, ktorý sa postaví zlému Voldemortovi. 
Ani Kattniss Everdeen, ktorá povedie revolúciu proti prezidentovi Snowovi. 
Čakajte postavy, ktoré normálne stoja v úzadí a sledujú, čo sa to okolo nich deje. 
Niektorí z vás si možno hovoríte, že to bude nezaujímavé, ale práve naopak, je to veľmi dobré. 

Každá kapitola sa začína krátkou anotáciou, o čom tá kapitola bude... alebo by som mala radšej povedať o čom tá kapitola nebude? Práve v týchto krátkych anotáciách dostanete možnosť nahliadnuť, ako by príbeh vyzeral, keby ho autor napísal klasickou cestou. Našťastie, Ness je taký úžasný, že aj v týchto krátkych úsekoch si dokáže urobiť srandu z kníh o odvážnych hrdinoch, ktorí musia zabrániť skaze sveta. Už len to ich označenie Nezávisláci je úžasné.  Ja toho autora jednoducho milujem. Každopádne, tieto úseky vám vytvoria jednu príbehovú líniu akčnej fantasy knihy, ktorá sa tak trochu prelína s tou druhou. 
Druhá dejová línia sa točí okolo Mikeyho, jeho sestry Mel a niekoľkých kamarátov, s ktorými tvoria veľkú partiu, a tak nejako sa snažia žiť z jedného dňa na druhý. Nie sú Nezávisláci, nie sú cool, nie sú Vyvolenými a už rozhodne nebudú zachraňovať svet. To však neznamená, že ich príbeh nie je zaujímavý. Každý z ich partie sa bije s nejakými problémami či už je to neopätovaná láska, problémy so sexuálnou orientáciou, problémy s rodičmi a mnohé iné. Každý z nich vedie svoj vlastný boj, v ktorom musí byť hrdinom a zachrániť sám seba. A keď si to vezmete, niekedy je jednoduchšie tu byť pre ostatných a snažiť sa im pomôcť, ako sa postarať sám o seba.

Ako som však spomínala, jednotlivé dejové línie sa prelínajú. Čo je zaujímavé, Mikey a ostatní sú ovplyvnení udalosťami, ktoré sa dejú Nezávislákom, dokonca rozmýšľajú, či by s tým niečo nemali robiť, no nakoniec si povedia, že im to za to nestojí a že to vlastne nie je ich vec. Ani som sa im nečudovala, pretože mali dosť vlastných problémov. Práve to sa mi však na celej knihe páčilo. Ness vedľa seba ukladá dva rozdielne svety s dvoma rozdielnymi problémami a áno, z hrdinského sveta si trochu robí srandu, no tým sa len do popredia dostávajú tie reálne problémy, ktoré nie sú o nič menej ľahšie. 

My ostatní tu len tak žijeme je unikátna kniha a nemusí každému sadnúť, pretože Nessov humor je niekedy nenápadný a nerozosmeje vás na plné pecky, ale budete sa z neho chichúňať. Nie je to humor, ktorý vás udrie do tváre, ale skôr sa schováva, kým ho objavíte, ale stojí za to. Ja som si knihu veľmi užila, zabavila som sa pri nej a dostala som dva príbehy v jednom. V krátkych anotáciách sledujete cestu Nezávislákov a v kapitolách zase tých obyčajných ľudí. Čo viac si človek môže priať?


*Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu nájdete TU.*

Teraz je rad na vás: Čítali ste túto knihu? Ak áno, ako sa vám páčila? Alebo sa na ňu len chystáte či ste o nej vôbec nevedeli? Máte radi Nessa tak veľmi ako ja? 



2 comments :

  1. Veľmi sa na ňu teším! A každá ďalšia pozitívna recenzia ma len ďalej utvrdzuje v domnení, že nebudem sklamaná! :))) ♥

    ReplyDelete
  2. Hodně mě oslovilo Volání netvora, takže na tuhle autorovu knihu se taky rozhodně chystám. Navíc ten námět je prostě geniální! :)

    Super recenze a díky za doporučení :)

    ReplyDelete