21 Feb 2016

The Impostor Queen | Nutne potrebujeme vodcu

Autorka: Sarah Fine | Goodreads: 3,86 | Čo nájdete: elementárnu mágiu, kráľovné, kňazov a lásku | Slovenské vydanie: Nie je

"She was powerful. But she was just a girl. No match for a conniving old wielder who was willing to cut off his own balls and drink blood just for a change to have more power." 


Dnes vám prinášam trochu inú recenziu, keďže mám miernu „knižnú opicu“  a zrejme by som sa nevedela poriadne vyjadriť v rozvitých vetných konštrukciách. Na opátku vám však prinášam necenzurovaný výlev mojich dojmom a nadšení z knihy The Impostor Queen. Pohodlne sa usaďte a nebráňte sa mojim presvedčivým dôkazom, ktoré vás donútia ihneď vziať knihu do ruky. 
1. Elementárna mágia. V národe Kupari sa vyskytujú ľudia, ktorí v sebe majú elementárnu mágiu, či už mráz alebo oheň. V každom sa nachádza určité množstvo z oboch, ale jedna zložka je vždy dominujúca. Tá druhá skôr bráni, aby človek nezhorel alebo nezmrzol pod vplyvom vlastnej schopnosti. Podľa mňa to je super koncept! Ale to ešte nie je všetko. Na čele stojí Valtia, ktorá má  možnosť ovládať oba živly v rovnakej miere a vedie národ za pomoci Starších a kňazov. Neviem ako vy, ale ja som už čítala dosť kníh s mágiou živlov a je fajn vidieť, že niekto prišiel zase s niečím novým. 

2. Ellie je hrdinka, ktorej sa stalo veľa svinstva. A to myslím fakt veľkého svinstva. Prešla tvrdými skúškami, bojovala o svoj život, len aby sa z toho dostala a znova bojovala o miesto v úzkej spoločnosti ľudí, ktorí jej neverili. Musela tvrdo pracovať, robiť veci, o ktorých nemala šajnu, ako sa robia, ale nakoniec si to zamilovala. Aj napriek tomu, že od malička vyrastala v luxuse sa nebála neskôr zababrať si ruky a pracovala hádam tvrdšie ako ostatní. Nehovoriac o tom, že na konci sa naozaj prejavila ako silná osoba hodná koruny.
Aby som ešte nezabudla... hlavná hrdinka je tak trochu bisexuál, pretože prechováva silné city k obom pohlaviam, čo síce nie je veľmi dôležitý faktor vo vývine deja, ale je to úžasný detail, ktorý ozvláštnil jej postavu a ktorý ju urobil trochu jedinečnou. 
3. OSKAR!!! Ok, teraz budem trochu fangirliť, ale OSKAR! Áno, typický knižný hrdina. Urastený, milý, vysoký, pekný, položil by život za rodinu, starostlivý... mám pokračovať? On a Ellie sú môj OTP (one true pairing) tejto knihy, a tak vám poviem, ak ich niečo v ďalších častiach rozdelí, budem veľmi, ale veľmi zlá. Tí dvaja sa k sebe tak perfektne hodia, že to nie je normálne! Uf, ale naozaj, ak si máte prečítať túto knihu, tak hlavne kvôli Oskarovi. 

4. Napätie, napätie a ešte raz napätie. Táto kniha vás nenechá na pokoji. Poviete si večer o dvanástej: „Ešte jednu kapitolu.“ Ale čo s tým, keď vám kapitola skončí tak, že máte chuť pokoriť ďalšie tri, aby ste sa dozvedeli, o čo ide? Tomuto hovorím dobrý štýl písania, pretože autorka informácie dávkuje postupne, ale nikdy vás nenechá na pokoji a vy chcete viac a viac a stávate sa závislými. Good luck. 
5. Svet, ktorý autorka vybudovala je perfektný. Dostanete mnoho detailov bez toho, že si budete pripadať unudení k smrti. Väčšina príbehu sa aj tak odohráva vonku než v paláci, takže máte možnosť objavovať krásy krajiny. Páčilo sa mi, že autorka dokázala nájsť rovnováhu a venovala sa vnútroštátnym záležitostiam a problémom rovnako, ako sa venovala aj zahraničným vzťahom. Niekedy sa vo fantasy stane, že autor na prostredie zabúda a zaoberá sa skôr vzťahmi medzi postavami a ich cieľmi, no Sarah Fine nezabúda aj na krajinu a verte mi, že vám vyrazí dych. 

6. Mená sú tak trochu slovanského pôvodu povedala by som. Oskar, Usko, Luukas, Maarika, ale nájdu sa aj trochu exotickejšie ako Ismael alebo Sig. Ja som bola veľmi rada za tie mená, pretože si môžem hovoriť, že sa autorka inšpirovala slovanskou kultúrou, čo robí knihu ešte lepšou.
7. Túžba po moci. Celou knihou sa nesie téma túžby po moci, kto ju získa skôr, kto proti komu intriguje a kto je dosť zlý na to, aby sa k nej dostal nekalými spôsobmi. Začína to v podstate nevinne, ale postupne ako sa dostávate do jadra celej veci, uvedomíte si, že sa dejú poriadne znepokojujúce veci a som rada, že sa autorka nebránila násiliu. 

8. Autorka vytvorila nové národy. Za čo som bola rada, pretože jej to dávalo viac priestoru na tvorbu ich histórie a motívov, prečo na seba útočia a čo chcú. Počas čítania si všimnete, že autorka vymyslela veľa prvkov a symbolov v knihe, čo je úplne super! Myslím, že s tým sa v ďalších častiach ešte poriadne vyhrá a prekvapí. Aspoň v to dúfam!!! Zároveň vytvorila aj post Valtie a Saadely, pričom Valtia je označenie kráľovnej a Saadela je jej nástupkyňa, ktorá sa volí tým, že má červené vlasy, modré oči a znamenie na svojom tele. 

Ak teda máte radi spojenie kráľovstiev + elementov + intríg + zaujímavého zimného prostredia = potom je to kniha, ako stvorená pre vás! Naozaj si myslím, že neoľutujete. Hrdinka nie je nebojácna a neženie sa do boja, ale na druhej strane vidno, ako veľmi sa snaží pracovať, aj keď nevie, čo robí. Oskar... myslím, že tam radšej nejdem, lebo by som sa nezastavila, ale on za to rozhodne stojí. Takže, choďte si ju zohnať.

Čítali ste túto knihu alebo sa na ňu ešte len chystáte? Alebo vás táto kombinácia nezaujala vôbec a preferujete niečo iné?


3 comments :

  1. Aj keby ma takáto kombinácia nebavila (čo rozhodne baví), vďaka nadšeniu, ktoré si vložila do článku, by som si ju prečítala - aj keby bola v japončine :D

    ReplyDelete
  2. Možná netradiční, ale výborná recenze :) Jsem moc ráda, že jsem si ji mohla přečíst, protože tahle knížka mě hodně láká a chystám se ji si pořídit :) Teď věřím, že bude stát opravdu za to :)

    ReplyDelete
  3. Ejha, to si musím prečítať... len tá Marika, bleh, neznášam to. Tak ma zvyknú volať a mám z toho husiu kožu :D :D

    ReplyDelete