1 Sept 2014

Léto na druhý pokus | Kniha so zlým načasovaním

Autorka: Morgan Matsonová
Originálny názov: Second Chance Summer
Žáner: romantický
Goodreads: 4,12
České vydanie: Cooboo, 2014


"Mám ti vyprávět o psovi , co ušel tři tisíce mil, aby se vrátil zpátky k rodině?" zeptal se Warren, který se evidentně rozhodl radši změnit  téma, než aby přiznal, že se pokoušel zalít psíka kečupem. "Ne," odpovědela jsem automaticky. "Ale mám ti vyprávět o klukovi, co terorizoval svýho psa, protože byl neschopnej pozvat holku na rande?"


Taylor trávila s rodinou každé leto v dome pri jazere, no už dobrý päť rokov tam nebola. Situácia sa však zmenila a rodina sa po dlhom čase vracia do hôr. Taylor tým však nie je nadšená. Čakajú ju tam resty z minulosti, ktoré musí napraviť. Dosť dlho pred nimi utekala, no je čas, aby sa im postavila a riešila ich. Nakoniec, možno to nebude také zlé leto, ako si myslela. 
*naširoko zíva* Tak toto bola tak trošku nuda

Letné knihy sú tu na to, aby čitateľa zahriali pri srdci a aby u neho vyvolali dojem, že je na dovolenke, aj keď vonku nevidí ani na krok, pretože je hmla a ešte dokonca aj prší.
Letné knihy sú tu na to, aby sa v nich čitateľ stratil a preplával ani nevie ako.
Letné knihy sú tu na to, aby sme pri nich vypli a oddýchli si.
Tak prečo mám dojem, že Léto na druhý pokus nesplnila ani jednu požiadavku?

Niektoré hrdinky sú silné, či už fyzicky alebo psychicky. Niektoré nepobrali veľa rozumu. A niektoré sú nijaké, presne ako Taylor.
Záľuby - žiadne, skáče od jedného koníčka k druhému, ale pri ničom veľmi dlho nevydrží. Pracovné skúsenosti = Ehm, práca? Vyhliadky do budúcnosti - mizivé.
Ale aby som jej nekrivdila, naozaj rada uteká pred problémami. Nie aby sa im postavila tvárou v tvár.
Nie, proste utečie, aby s nimi nemusela prísť do kontaktu a modlí sa, aby to za ňu niekto vyriešil. Chápem, že niektorí ľudia takí môžu byť aj v realite, ale tým, že ja by som sa  k jej problémom stavala inak, pre mňa Taylor pôsobila ako slabá hrdinka. A hlavne nezaujímavá. Ona sama to o sebe dokonca povedala. Jej sestra sa vášnivo venovala baletu, jej brat bol génius, ktorý miloval zaujímavosti a rád sa učil. Ale Taylor... ona tam len sedela. Keby jej otec nepovedal, aby si zohnala prácu, nedostala by sa do styku s ľuďmi a celé leto pri presedela rodičom pri zadku. Krásne vyhliadky.

Rovnako ako Taylor, aj príbeh bol nezaujímavý a skôr ma doháňal k spánku, ako by u mňa vyvolal iskierku záujmu. (úprimne, keď namiesto čítania rozmýšľam o tom, čo budem zajtra variť, že mám povysávať a ožehliť, nie je to dobré znamenie). Priznávam, že do knihy som šla tak trochu poslepiačky, prečítala som si len niekoľko recenzií na blogoch. Zrejme som si mala prečítať aj anotáciu, pretože potom by som sa vyhla tomu, čo mi vadilo od začiatku a zrejme viac ako samotná hrdinka. Téma choroby. Akosi sa ku mne táto informácia nedostala, a tak som bola nepríjemne prekvapená a mala som chuť odložiť, pretože namiesto úsmevu som vďaka nej upadla do hlbokej depresie. (Aspoň si zapamätám, že by som si z anotácie mala predsa len niečo prečítať). Léto na druhý pokus mala proste „skvelé“ načasovanie. Možno keby som ju čítala minulý rok, prešla by som ju v pohode, nie však teraz.  Ale aby depresívne pasáže neboli málo, musela som sa brodiť ešte aj nudným dejom. Dopredu ma hnala len zvedavosť a túžba odhaliť to veľké tajomstvo, vďaka ktorému sa na Taylor v meste díval každý ako na nejakú zradkyňu. No aj to ma sklamalo, pretože to podľa mňa bola banalita. Škriepenie dvanásťročných detí. Myslím, že to každý zažil. My sme sa s kamarátkou hádali pomaly pre každú somarinu, mesiace sme sa nerozprávali, ale nakoniec sme sa aj tak začali rozprávať. Ale šikovná Taylor utiekla, a tak si všetko oveľa viac skomplikovala.
Nakoniec sa to však trošku rozbehlo (škoda, že to bolo asi okolo strany 250), Taylor trochu upravila vzťahy, myslela som, že to s ňou bude lepšie, ale na konci to znova pohnojila a správa sa melodramaticky.
(Očividne nie je moja krvná skupina)

Avšak nie všetko na knihe bolo zlé. Vzťah medzi Taylor a Lucy som mala rada, pretože bolo zaujímavé vidieť, ako ju Lucy do určitej miery ovplyvňovala. Pripadalo mi, že Lucy Taylor dodáva sebaistotu, že v kritických situáciách je podpora kamarátky presne to, čo potrebuje. A rozhodne je vidieť aj rozdiel medzi Tayloriným letom na začiatku a na konci. Páčila sa mi téma priateľstva, to ako sa zmenila Gelsey, Warren a Taylor len vďaka tomu, že si našli niekoho s kým trávili čas, s kým sa mohli porozprávať a vyjsť tak zo svojej komfortnej zóny a vytvárať spomienky. Zároveň si myslím, že by autorka mohla venovať viac priestoru vzájomným vzťahom medzi súrodencami alebo Lucy a Henrymu. Tých dvoch som si veľmi obľúbila a určite by som prijala, keby tam bolo niečo viac o ich živote počas tých piatich rokov.
čitateľom, ktorí nemajú problém s témou choroby, ktorím nevadí miestami trošku depresívnejší tón knihy. Myslím, že pokiaľ máte chuť na sladkú romantiku, mohli by ste Létu na druhý pokus dať šancu. Možno sa vám Taylor nebude zdať taká hrozná ako mne, záleží od toho, aké hrdinky máte radi.

Za hlavnú hrdinku, ktorá mi vôbec nesadla, za dej, ktorý bol rovnako nudný ako hrdinka a za tému choroby (čo bola len a len moja vina, pretože som si poriadne nepozrela anotáciu) strhávam dielu tri hviezdičky. Veľmi ma mrzí, že som si knihu neužila, pretože som čakala aspoň priemer, no nakoniec som nedostala ani ten.

Týmto by som sa chcela poďakovať vydavateľstvu Albatrosmedia za poskytnutie recenzného výtlačku. Ak by ste o knihu mali záujem, nájdete ju TU.

A čo vy? Čítali ste už túto knihu? Ak áno, ako sa vám páčila?


1 comment :

  1. Pekná recenzia - a nový vzhľad je tiež veľmi pekný. :)

    ReplyDelete