25 Aug 2014

Volanie kukučky | Pod lampou je najväčšia tma

Autor/ka: Robert Galbraith
Originálny názov: The Cuckoo's Calling
Séria: Volanie Kukučky, diel prvý
Žáner: detektívny
Goodreads: 3,80
Slovenské vydanie: Plus, 2014



... vracala naspäť do spálne, začula som krik. "Prineskoro, už som to urobila!" kričala Lula. "Klameš, ty suka!" odpovedal jej nejaký muž a potom ju zhodil. Videla som, ako padá. 




Slávna topmodelka spadne z balkónu svojho bytu a všetko nasvedčuje tomu, že to bola samovražda. Jej brat o tom však nie je presvedčený, preto si najme tajného detektíva Cormorana Strikea. Ten, keďže nemá na výber, ponuku príjme a dá sa do spovedania najbližších. Zdá sa, že obeť mal každý rád a nikto nemal motív, aby zmizla zo sveta. Ale je to skutočne tak? Každý má predsa nejaké tajomstvá. 

Uhm... okej. Bolo to zaujímavé. Ďalší diel ale asi čítať nebudem.

Keď som bola menšia, strašne som fičala na Troch pátračoch a Slávnej päťke. Pokiaľ to bola detektívka, mala som to požičané. S kamarátkou sme sa dokonca predbiehali, ktorá prečíta Sherlocka ako prvého. Vždy sme si zobrali ten istý diel a dožúvali sme sa dohadmi, kto bol podľa nás zloduchom. Práve preto, keď som videla túto detektívku, ešte k tomu aj z pera samotnej Rowlingovej, som bola nadšená. Myslela som si, že ma to vráti do detstva. Keď som sa však do nej začítala, nadšenie mierne opadlo. Priznám sa, čakala som niečo viac, niečo iné. Preto, že to písala Rowlingová alebo preto, že som mala v pamäti iné detektívky? Bola som pripravená na napínavý príbeh, pri ktorom zabudnem dýchať, postavy, ktoré budú mať vtipné hlášky, ale to sa mi nedostalo. Už dlho som totiž detektívku nečítala a zrejme som mala v hlave zafixované tie z detstva, no a toto bol iný level. Určite to nebolo zlé, len ma to nechytilo tak, ako som čakala. A možno sa mi len zmenil vkus a detektívky už nie sú pre mňa to pravé.  

Cormorana som si predstavovala úplne inak. Možno niečo na spôsob seriálového Sherlocka. Trochu šibnutého, trochu očarujúceho a hlavne nebezpečného. Cormoran je však pri tele, niekedy špinavý a otrhaný, s protézou. Rozhodne by som nepovedala, že je očarujúci. Ani šibnutý. Vlastne je úplným opakom toho, čo som čakala. No na druhej strane sa mi to páčilo, pretože vybočuje z radu. A trochu mi pripomínal Jupitera z Troch pátračov, takže to bolo plus. Ide teda o neštandardného hrdinu, ktorý sa nebojí byť hrubý, ale na druhej strane vidno aj určité prejavy "nežnosti" alebo teda tej dobrej stránky.

A potom tu máme Robin jeho vernú sekretárku. S pokojným svedomím môžem povedať, že Robin ako postava sa mi veľmi nepáčila. Vlastne nie, postava bola v pohode, ale to, ako sa za ňou obzeral každý chlap a dokonca Cormoran (čo si budeme nahovárať, svätec predsa nie je) ma akosi frustrovala. Nevravím, že v dobrej detektívke nemá byť vzťah, no keď už má mať detektív pomocníka, tak som skôr za  muža. (áno, vidno na mne, že som proste poznačená Sherlockom a Pátračmi). Nebola som fanynkou Cormoranových myšlienok a jej reakcií.Taktiež tvrdila, že práca pre súkromné očko je jej snom, no v prvej polovici nerobila nič iné, len vybavovala telefonáty  a prehrabávala sa v korešpondencii. Dobre, boli tam nejaké prípady, kedy sa do vyšetrovania zapojila aj ona, ale skôr až v druhej polovici.

Plusom rozhodne bolo, že sa okolo obete točilo veľa postáv, čo vlastne robilo uhádnutie vraha ťažšie. Každá s ňou mala iný vzťah, iné dôvody, prečo s modelkou bola v kontakte. Navyše, každá sa správala tak trochu podozrivo. Zo začiatku máme dokonca aj málo dôkazov, takže vrahom mohol byť naozaj ktokoľvek. Ale práve to bolo vzrušujúce, tá nevedomosť, ktorý z nich to bol, podozrievanie jedného, potom druhého.
Určite to bolo plus.

Čo sa týka samotného deja, niekedy mi to pripadalo, akoby sa ťahal ako syr na pizzi. Dlhé opisy jednotlivých ulíc, dlhé pasáže, ktoré si myslím, že mohli byť aj vynechané. Je to detektívka, preto som čakala, že to bude rýchle, že bude viac akcie, dôkazy, podozrievanie. Namiesto toho som prvých 200 strán len pozerala, že či už som aspoň v polovici a priala si, aby to už bolo za mnou. V prvej polovici sa toho naozaj veľa nedialo, nikoho som veľmi neupodozrievala, to skôr až potom.

čitateľom, ktorí majú radšej pomalšie tempo kníh, ktorí si radi dajú na čas.Nie je to zlá detektívka, takže myslím, že nadšenci tohto žánru by si mohli prísť na svoje. Navyše, pokiaľ máte radi detailnejšie a dlhšie opisy, nemusia vám vadiť toľko ako mne.


Za veľmi slabý začiatok a jednu z hlavných postáv, ktorú som si neobľúbila, dielu strhávam dve hviezdičky. V podstate to bol priemerný príbeh, ktorý mal niekoľko prekvapivých momentov, ale ako celok to nebolo bohviečo. 

Týmto by som sa chcela poďakovať vydavateľstvu Ipark za poskytnutie recenzného výtlačku. Pokiaľ ste nadšenec detektívok alebo ste v poslednom čase túžili po záhadách, knižku nájdete TU

Čítal niekto z vás túto knihu? Ako sa vám páčila? Zvyknete čítať aj detektívky alebo skôr siahnete po inom žánri, ak áno po akom? :)





10 comments :

  1. Na knihu som ešte nevidela veľa recenzií a som rada, že si ju napísala. Konečne viem o čom kniha je a aký je štýl písania. Myslím, že mne by opisy dosť vadili (nie som fanúšikom opisov) a taký detektív by mi asi nesadol ako postava. :)

    ReplyDelete
  2. Čítala som a priznávam, nedočítala som. Skúšala som ju aj ako audio knihu, ale ani to nepomohlo. Bohužiaľ, v tomto prípade autorka nedokázala udržať moju pozornosť. Príbeh sa začal pekne, ale potom prišiel nekonečný popis a ja som úplne stratila záujem zistiť, kto je vrah. Mamka ju dočítala a ako som zistila, vraha som tipla správne, takže aj dosť predvídateľné. Ale čo som počula, druhý diel je omnoho lepší, chystáš sa aj na ten?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Zatiaľ som na vážkach a neviem, či sa pustím do ďalšieho dielu, ale nebola to tragédia, takže možno to skúsim a uvidím, či to nadobro odpíšem, alebo budem pokračovať. Trochu ma však odrádza fakt, že to má 6 či 7 dielov a ja nie som veľký fanúšik dlhých sérií, nevydržím pri nich :)

      Delete
  3. Detektívky zvyčajne nečítam, ale táto ma zaujala - pretože Rowlingová a tiež kvôli jednej pozitívnej recenzii... V poslednej dobe ale zase moje nadšenie opadla, obávam sa, že by som sa nudila, opisy tiež veľmi nemusím.:)

    ReplyDelete
  4. Táto kniha ma dosť sklamala, pretože som od Rowlingovej čakala omnoho viac. Posledných 100 strán super, predchádzajúce však neboli nič moc poväčšine :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja som tiež čakala viac, práve kvôli nej :/

      Delete
  5. Na tuhle knížku jsem četla spíš pozitivní recenze, ale mě osobně ničím nezaujala. Obálku má sice krásnou, ale to je dle mého názoru všechno :D ani po přečtení anotace nemám chuť knížku číst.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja som ju chcela vyskúšať, aj Prázdne miesto som skúšala, ale veľmi ma nimi neohúrila :)

      Delete
  6. Ďakujem za skvelú recenziu :) Chcela som si knihu kúpiť hlavne kvôli Rowlingovej a kvôli tomu, že od Pottera som od nej už nič neprečítala, ani Prázdne miesto :/ A stále ma to láka, keď vojdem do kníhkupectva a ešte je to tak krásne vystavené :D Uvidím, či ma premôže zvedavosť :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja som to tiež čítala zo zvedavosti, Prázdne miesto aj Volanie kukučky, ale veľmi mi to nedalo. Rozhodne to nie je také ako Harry Potter, je to dospelá literatúra a teda aj štýl je iný, ale toto by som povedala, že jej akosi nejde a zrejme by mala zostať pri niečom ako HP :)

      Delete