20 May 2014

Rick Riordan: Proroctvo alebo Kto povedal, že báje sú nudné?

Autor: Rick Riordan
Originálny názov: The Lost Hero
Séria: Bohovia Olympu, časť prvá
Goodreads: 4,36
Slovenské vydanie: Fragment, 2013
Do Tábora polokrvných prichádzajú noví hrdinovia Jason, Piper a Leo, ktorí majú, podobne ako Percy Jackson, čiastočne božský pôvod. Kým sa však stačia poriadne porozhliadnuť, čaká ich nebezpečná výprava vedená záhadným proroctvom. Podarí sa im pri tom vypátrať aj Percyho Jacksona, strateného hrdinu?
Nie je až také nepríjemné prebudiť sa v autobuse cestou na školskú exkurziu medzi svojím dievčaťom a najlepším kamarátom. Poriadny malér ale je, keď spolužiakov nepoznávaš, nevieš ani, kto v skutočnosti si a netušíš, ako si sa tam vôbec ocitol! A to všetko je len začiatok, pretože na výlete v Grand Canyone sa začnú diať naozaj strašidelné veci…
Myslím, že keby som sa zobudila na neznámom mieste, nič by som si o sebe nepamätala a dostala by som sa do Tábora polokrvných, asi by som skolabovala. Ale neskôr by som bola zrejme nadšená, samozrejme, ak by sa ma nikto nesnažil zabiť. 


V Proroctve sa stretávame s trojicou mladých polobohov, ktorí sa náhodou ocitnú v Tábore polokrvných, Jasonom, Piper a Leom. Je to taký ten typický vzorec, kde sa dvaja chalani a jedno dievča vydávajú na
dobrodružstvo ako v Harrym Potterovi.
Jason stratil pamäť a páčilo sa mi, že autor ho vykreslil ako neistú postavu, ktorá je zmätená z toho všetkého okolo seba (úprimne, kto by nebol zmätený, keď zistí, že si nič nepamätá a ešte aj zistí, že má za rodiča gréckeho boha?). Napriek tomu Jason je ten hrdina, okolo neho sa točí väčšina deja, on stratí pamäť, on má mocného rodiča... jednoducho je v popredí. No ani Piper s Leom nie sú pozadu. Piper je vykreslená ako netypické dievča, ktoré sa cíti viac sebavedomo v otrhaných šatách ako s makeupom na tvári a šatami od návrhára. Leo zase oplýva zmyslom pre humor. Ten počas celej knihy dokázal zadreť také hlášky, že som sa nahlas smiala a spolu s trénerom Hedgeom sú neprekonateľná komická dvojka. A samozrejme aj oni majú schopnosti, bez toho by to predsa nešlo. 


Kniha sa začína tak, že sa Jason objaví v školskom autobuse a nič si nepamätá. Ale naozaj nič. Jeho
kamaráti však o ňom vedia všetko. Ale je to naozaj tak?
Po sérii prekvapivých a nepríjemných udalostí sú všetci traja premiestnení do Tábora polokrvných, kde sa dozvedia, že sú polobohmi - normálny deň v živote teenagera, no nie?

Ak ste čítali niečo od Ricka Riordana, viete, že ten chlap má úžasný štýl písania. Nie je ťažký, rýchlo sa číta, no aj napriek tomu vie docieliť, že sedíte na kraji stoličky a nedočkavo hltáte jednu kapitolu za druhou, aby ste vedeli, čo sa stane ďalej. Hlavných hrdinov neustále čaká nejaká nástraha a dobrodružstvo, deju nechýba spád a celkovo je to božské čítanie (ach neviem ešte ako by som slušne vyjadrila svoje pocity bez toho, aby som stratila nad sebou kontrolu). Čo však na Rickovom štýle písania zbožňujem je jeho nenápadný, ale naprosto dokonalý zmysel pre humor, čo možno vidieť aj na vtipných hláškach a scénach. 
"Odložme všetci zbrane," navrhla Piper. "Tréner, vy prvý?"
Hedge zaťal zuby. "Aspoň jednu frčku?"
"Nie," pokrútila hlavou Piper.
"A čo kompromis? Ja ich najskôr zabijem, a keď sa ukáže, že boli dobrí, ospravedlním sa."
Grécka mytológia. Ak má kniha v sebe čo len štipku gréckej mytológie, som namotaná. Už odmalička som zbožňovala grécke báje a bohov Olympu, bola to moja slabosť a práve týmto u mňa Rick skóruje (zasiahol do čierneho). Už dávnejšie som od neho čítala sériu o Percym Jacksonovi a tou si ma získal na celej čiare, bolo to, rovnako ako Prorctvo, ľahké a rýchle čítanie plné akcie a napätia a premyslených zvratov. 


Hm, môj názor je zrejme očividný, knihu som si obľúbila už po prvej kapitole. Myslím, že je veľmi ťažké nemať rád knihy Ricka Riordana. Od prvého momentu som bola namotaná, charaktery boli výborne opísané, boli tam humorné scény a Leo s Jasonom sú proste zlatíčka. Samozrejme, Piper je tiež úžasné tvrdé dievča, ktoré sa len tak nedá. Ak ste však nečítali sériu Percyho Jacksona, ale plánujete ju v budúcnosti čítať, zrejme by som najprv prečítala Percyho a až potom Bohov Olympu, pretože je tam celkom dosť spoilerov a mohlo by vám to pokaziť prekvapenie. Každopádne. knižke nemôžem dať iné hodnotenie ako 5/5:

Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu FRAGMENT a ak by ste o knihu mali záujem, nájdete ju TU

5 comments :

  1. Mala by som sa na to už konečne vrhnúť aj ja. Mám doma všetky diely PJO, len ten posledný som akosi furt nedočítala :D Nemám rada konce sérii. Ani Twilight som nedočítala :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. nedočítala? To musíš napraviť :D

      Delete
    2. Aj som chcela, len mi to akosi nikdy nevyšlo. No viem, ako sa to skončilo :D

      Delete
  2. Na túto sériu sa určite chystám, Percy bol super.:) Pekná recenzia, úplne si ma na to teraz nalákala.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Presne to bol môj zámer :) A pokiaľ sa ti páčil Percy, tak sa ti určite bude páčiť aj toto :)

      Delete