24 Feb 2017

Čo je bullet journal, ako ho používam a ako vyzerá ten môj?

Niektorí z vás možno poznajú termín bullet journal z internetu, možno ho niektorí z vás dokonca majú doma. Pre tých z vás, ktorí nevedia, o čom hovorím, bullet journal je váš osobný diár. Organizátor. Záchranca života. Get your shit together nástroj. (teraz si predstavte, že hrá nebeská hudba) Ok, možno trochu preháňam, ale bullet journal je vlastne diár, ktorý si sami sebe prispôsobíte a navyše je to outlet pre vašu kreativitu. Dva v jednom, to je neodolateľná ponuka. 

Pointa bullet journal spočíva v tom, že si napíšete deň v týždni a urobíte si malé bullets, teda odrážky so všetkým, čo v ten deň musíte stihnúť alebo s nejakými stretnutiami. Všetko, čo je dôležité a postupom dňa ich len vyčiarkavate a cítite sa dobre, pretože ste produktívni a zorganizovaní. 
Ja som sa do tohto diára zamilovala koncom minulého roka. Mala som problém nájsť diár, ktorý by mi vyhovoval po estetickej stránke, tak aj po tej organizačnej. Na začiatku minulého roka som si dokonca v Adobe Design vytvorila vlastný dizajn diáru a vytlačila si ho, ale bolo s tým strašne veľa práce. (aj keď bol veľmi chutný a efektívny). Ak teda chcete vedieť viac o tom, čo sa v takom bullet journal nachádza, čítajte ďalej, pretože vám ukážem, čo všetko je v tom mojom. (P.S. ešte ho nikto nevidel, takže máte exkluzívnu príležitosť, neberte to na ľahkú váhu).

Na úplne prvej strane sa nachádza kľúč, teda vysvetlivky k tomu, čo všetko moje odrážky znamenajú a rovnako hneď nato mám taký malý ročný kalendár na zaznačenie si dôležitých udalostí ako narodenín a rôznych deadlinov ako kedy treba odovzdať diplomovú prácu a kedy sú štátnice, pretože niečo také by som rozhodne nechcela zabudnúť. 
Potom nasleduje väčšinou nejaká moja snaha o umelecké dielo, kedy si urobím pekný nadpis mesiaca. Úprimne, toto je moja najobľúbenejšia časť pri tvorení tohto diára. Dáva voľnosť byť kreatívny a robiť si s ním čo chcete a ja milujem vizuálne pekné veci. Automaticky ho tak mám chuť neustále používať a neustále si do neho niečo zapisovať. Hneď za tým nasleduje kalendár toho daného mesiaca, kde si rozpíšem dátumy dní a tam si zapisujem napríklad testy, skúšky, stretnutia. V podstate to isté ako do toho všeobecného kalendára vpredu. 
Na druhú stranu som sa rozhodla dať sekciu „books and blogging“, pretože to tvorí celkom veľkú časť môjho času a pokiaľ sa nemotivujem a nezorganizujem, môj blog by bol veľký bordel. (viď stav, v ktorom bol minulý rok, bleh) Je to hlavne preto, lebo ja mám strašnú slabosť na organizáciu. Pokiaľ mám pekne uprataný stôl a pekne rozplánovaný deň, tak je mi radosť pracovať a nemám problém. Všetko je to len o naplánovaní a prostredí. Preto do tejto sekcie hádžem nápady na články, bookstagramové challenge, ktoré chcem robiť, TBR na ďalší mesiac a momentálne tam mám aj hodenú súťaž, ktorú pripravujem. 
Ďalšia strana je venovaná knižným citátom, pretože kedysi som si ich zaznačovala a teraz už to tak nerobím (hlavne preto, lebo som stratila lepiace štítky a som príliš lenivá si kúpiť nové), ale chcela by som si ich sem niekoľko počas mesiaca napísať a trochu to tak pekne kaligraficky urobiť, aby ma pri tom zahrialo srdce. Priority ľudia, priority. Očividne ich mám správne usporiadané. (inak ak vidíte, snažila som sa byť strašne cool a urobiť jednu kresbu, ktorú som videla na instagrame... nuž, nevydarila sa až tak ako som čakala
Posledné dve strany sú venované školským veciam a sledovaniu mojich zvykov. Do školských vecí ide predovšetkým zaznamenávanie môjho progresu s diplomovou prácou, ktorý ma motivuje, aby som písala každý deň  a neulievala sa a nestresovala... v podstate ma to drží pri zdravom rozume, pretože len pomyslenie na ten diablov dokument mi spôsobuje zástavu srdca. Som v pohode, nebojte sa. Sledovač zvykov je tiež predovšetkým na sledovanie môjho progresu či už je to písanie alebo čítanie alebo cvičenie, aby som videla, koľko dní v mesiaci som to zvládla a koľko nie. (v skutočnosti zaznamenáva moje neustále zlyhávanie nájsť si čas na precvičovanie nemčiny a moju nepeknú závislosť na knihách)
Nakoniec nasleduje týždenný rozvrh. Každý deň pred spaním si vyhradím chvíľku na to, aby som si sadla, napísala názov dňa a porozmýšľala nad tým, čo všetko mám urobiť. Znova, jednak mi to upokojí myseľ a nejdem do postele s preplnenou hlavou myšlienkami na to, čo mám zajtra urobiť a jednak ma to trochu upokojí a pripravím sa na spánok. Je to taký malý rituál. Samozrejme, stane sa, že zabudnem. Snažím sa zapísať všetky dôležité úlohy a stretnutia ale nesnažím sa priveľmi sa rozpisovať. Tieto odrážky by mali byť krátke, čo je ich podstata. Niekedy si dám tú námahu a nakreslím si, aké počasie bude alebo si na okraj hodím nejaký motivačný výrok, pretože ich zbožňujem. Mám pre ne slabosť a je pravda, že väčšinu času, keď mám zlú náladu alebo som v strese, pomáhajú mi sústrediť sa na to, čo je dôležité a nepanikáriť zbytočne. (ľudia, všimli ste si, že všetko je o tom, aby to vyzeralo esteticky pekne? Tumblr a Instagram na mňa nemajú dobrý vplyv)
Tak to je v skratke môj bullet journal. Niekedy, keď sa cítim veľmi kreatívne, vyzdobím si ho kresbami alebo citátmi, niekedy dokonca jednu stranu venujem nejakým fotkám inšpiračným, aby som mala stále pred očami, čo chcem dosiahnuť, pretože som vizuálny človek. A áno, je celý v angličtine, pretože môj mozog už asi inému jazyku ani nerozumie a automaticky všetko prekladá do neho. Vďaka, škola! Pre mňa je ale bullet journal nenahraditeľný. Je to krásny odpadkový kôš pre všetky moje povinnosti a pre všetky moje nápady. Je to môj najlepší priateľ, ktorý ma sprevádza život. Nie, môj vzťah k nemu nie je nezdravý. Áno, potrebujete ho v živote aj vy. 

Ak máte bullet journal aj vy, dajte mi vedieť, aké stany v ňom máte. Ak ho nemáte, zaujal vás tento nápad? Alebo máte iné metódy, ako si zorganizujete deň? Organizujete vôbec? Ak nie, ako ste schopní prežiť v tomto nehostinnom svete?!


12 comments :

  1. Vyzerá to ako super nápad, aj mne by sa zrejme niečo také zišlo, ale ako sa poznám, budem si do toho niečo písať max týždeň a potom ma to prestane baviť. :D Takže neviem, či by sa mi s tým oplatilo začínať.
    Inak super článok a ten denník máš fakt krásny.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ďakujem :) Ono to je len o zvyku, mne stačilo pár týždňov a teraz ho beriem všade. :D

      Delete
  2. Koncom minulého roka som uvažovala, že sa do niečoho takého pustím, lenže potom ma to prešlo :D Ale aj keby som si nejaký zaobstarala, určite by ma frustrovalo, že to vyzerá hrozne a potom by ma to aj tak rýchlo prešlo. Možno by som niečo také potrebovala, možno by som toho potom spravila počas dňa viac, no som na to príliš lenivá :D A v tomto smere dosť netalentovaná :D Ale ten tvoj vyzerá fakt krásne a závidím ti ho :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ďakujem :) Akože ono by to ani nemalo byť o tom, že je krásny, ale že je efektívny, no aj ja som dlho hľadala to, čo sa mi páči a dlho trvalo, kým som s ním bola spokojná. :D

      Delete
  3. Bullet journal mám už asi rok a pol, no nepoužívam ho pravidelne. Síce si rada robím zoznamy toho, čo musím spraviť a aspoň tie veci môžem vypustiť z hlavy, keď si ich tam napíšem, ale často tieto plány nedodržím a tak ma tam tie prázdne okníčka akurat tak deptaju :D Obdivujem krásne upravené bullet journaly ako je ten tvoj, ale ja zrejme nemám estetické cítenie, respektíve ho neviem preniesť do reality, takže môj BJ je taký rozhádzaný, krivý a škaredý :D Našťastie ho nikto iný nevidí.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Môj má v sebe dosť veľa nepodarených kresieb, ktoré vypálili úplne inak ako som chcela. :D Ja ho tiež mám dlhšie, ale asi na dva mesiace som naň totálne zabudla a obnovila ho hlavne kvôli diplomovke. :D

      Delete
  4. O to viac, že sama by som to nedokázala a by mi to nefungovala obdivujem ľudí, ktorý si práve píšu veci prehľadne a na jedno miesto. Ja si tak na plochu mobilu dám poznámku ak chcem niečo fakt nezabudnúť čo mám v ten deň/nasledujúci spraviť a ešte plocha počítača pomáha. Niečo otvárať a ešte sa o to strať? Naplánovať veci tak dopredu? Nedokážem. Väčšinou ani nechcem. Tvoje majú ale krásny a jednoduchý štýl a určite to musí pomôcť vidieť veci z nadhľadom a pekne ich usporiadať.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ďakujem :) Ono je to predovšetkým v tom, že sme každý iní a čo platí pre jedného, nemusí pre druhého, ale hlavné je, že aj ty máš istý spôsob zaznamenávania si poznámok, aby si na ne nezabudla. A máš to stále na očiach. :)

      Delete
  5. Bullet journal vypadá nádherně, jsi opravdu kreativní :) Bohužel to není nic pro mě. Nejsem kreativní a nemám čas ani nervy se piplat s tak pěknými nadpisy a seznamy. Organizace času je pro mě přesto moc důležitá. Používám klasické to-do-listy, které si píšu na malé poznámkové papírky, postupně odškrtávám (nebo případně přepisuju na další papír, když to nestíhám splnit a vím, že to počká) a pak s chutí vyhazuju :D Už jsem přemýšlela o tom, že si pořídím sešit na tyhle seznamy, ale obávám se, že bych v tom měla akorát nepořádek a tak jako tak musela seznamy neustále přepisovat. Poslední dobou ale zkouším svůj program zjednodušovat a plánovat jen v hlavě a v diáři. Diář je můj zachránce života a na citáty z knih mám zvláštní bloček, na motivační citáty a poznámky další :)
    x
    www.introvertnisvet.blogspot.cz

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ďakujem :) Tvoj systém znie super a hlavne, že je pre teba efektívny. Ja osobne by som bez to-do listov asi nevedela fungovať, lebo moja hlava veľmi rýchlo zabúda. :D

      Delete
  6. Skúšala som to do listy :) Bavilo ma to celkom, ale dlho mi to nevydržalo. Písala som si ich do zošita na to určeného. Som mala pocit, že toho viac spravím. Musím to zas skúsiť, si ma inšpirovala teraz. :D Poobzerám sa aj po tých bullet journaloch. Aj keď som si ich už všimla na youtube a instagrame. :) Máš krásny ten svoj bullet journal. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ďakujem :) Na YT a IG je toho veľa, aj keď ja asi viac fičím na tumblr, lebo tam sú nádherné bullet journals a vždy ma to inšpiruje a nakopne :D Ale zase každý je iný. Poznám ľudí, ktorí používajú len google kalendár lebo im to viac vyhovuje. :)

      Delete