20 Feb 2015

We´re all mad around here | Splintered series




Alyssa slyší šepotání květin a hmyzu, je to dar, který už její matku připravil o rozum. Pocházejí totiž z rodiny Alice Liddelové, lépe známé coby Alenky z Říše divů, skutečné inspirace Lewise Carrolla, podle níž stvořil svůj proslulý fantaskní svět.
Když se matčin stav zhorší, nemůže Alyssa už svoje dědictví dál popírat a zjistí, že na těch fascinujících pohádkách, které zná z dětství, je pravdy víc, než by se mohlo zdát. Vydá se na útěk, který způsobila už kdysi dávno právě Alice. Trhlinou v zrcadle se dostane do Říše divů, jež je mnohem ponuřejší, než jak ji zná z knížek, a stáhne s sebou i svého nejlepšího kamarádka a tajnou lásku Zacha. Na druhé straně už na ně čeká podezřelý, ale svůdný Morfeus a provází při jejich hledání. Ale dá se mu opravdu věřit?
Alica v krajine zázrakov bola vždycky moja slabosť a keď som natrafila na Splintered (ktorá má navyše tú najkrajšiu obálku a v originále má fialové písmo!!!) musela som ju prečítať a v momente sa
stala mojou obľúbenou sériou. Chcete vedieť prečo?

1. Alyssa nie je tak celkom obyčajné dievča, keďže zbiera chrobáky a motýle a napichuje ich a robí z nich umelecké diela. Dokonca počuje šepot. A aby toho nebolo málo, keďže je umelkyňa, je trochu excentrická, čo je však len fajn, lebo takých hrdiniek je málo. 

2. Originálna zápletka. Áno, je to prerozprávanie Alice, čo na tom môže byť zaujímavé? Nuž, poviem vám to takto, ak ste čítali Alicu, môžete zabudnúť na pravidlá a postavy, ktoré z knihy poznáte, pretože tu je to úplne inak. Biely zajac totiž vôbec nie je biely (pardon, on myslím, že vôbec nemá srsť), kvety nie sú práve priateľské a všetko v Krajine zázrakov je gotické a tak trochu na tej temnejšej stránke. How coll is that? 

“My precious Alyssa, share reality with me. Give me forever. We will wreak such beautiful havoc together.” (Ensnared)


3. Hrdinovia. Čo by to bolo za knihu bez nejakých tých fešákov, pravda? Nuž, v knihe sa stretnete s
Jebom, Alyssiným kamarátom z detstva a potenciálnym partnerom (teda, aspoň ona si to želá) a Morpheusom, jej druhým kamarátom z detstva, ktorý je tak trochu vypočítavý hajzel, ale jeho motívy ospravedlňujú jeho skutky. Naozaj. Ak ho nebudete mať radi v jednotke, v dvojke a trojke ho zožeriete od dojatia. 

4. Záhady. Krajina zázrakov je bláznivá a nikdy poriadne neviete, čo sa tam môže stať a dej je tak poprepletaný, že keď už si myslíte, že ste to pochopili a nič vás neprekvapí, autorka príde s niečím, čím úplne vyvráti vaše predstavy a vy nebudete vedieť, kde stojíte. 

5. Toľko magických bytostí. Niekedy mám pocit, že autorka v Krajine zázrakov bola, pretože ich tak dokonale opisuje, tak ich pozná a viete si ich živo predstaviť. Ale nedrží sa len pôvodných postáv ako je Morpheus, Cashire Cat alebo Biely zajac, ide ďalej, vymýšľa si svoje vlastné postavy a mágia je tam naozaj nekonečná. Je to naozaj Krajina zázrakov a ničím si nemôžete byť istí. Pokojne môžete na druhej strane stretnúť nejaký mix vtáka a divej zvery, ktorý sa bude trblietať ako víla. 

“Little blossom trapped in between,
wearing malice like a queen;
hide the truth, be cruel and tart,
still all the more, you rule my heart.” (Unhinged)


Krajina zázrakov v tejto sérii vás pohltí, pretože už to nie je o Alici, teda o Carollovej Alici, ale jej potomkoch. Alyssa zisťuje, že Krajina zázrakov je jej druhý domov a musí urobiť všetko preto, aby ju zachránila a popri tom sa musí ešte rozhodnúť, čo jej hovorí srdce. Bijú sa v nej dve osobnosti, jedna ľudská, ktorá patrí do nášho sveta a druhá, ktorá patrí do Krajiny zázrakov. Alyssa sa naozaj snaží zistiť, kam patrí, a zároveň sa snaží prísť na to, ako by mohla ostatným pomôcť. Séria je plná zvratov a prekvapení a niekedy nebudete môcť zavrieť ústa, len vás varujem. 

Čo sa týka autorkinho štýlu písania, ihneď som si ho zamilovala. Howard vie tak perfektne narábať so slovami a s opismi, že pred vami vytvorí tú najneuveriteľnejšiu krajinu a s úžasnými pravidlami a tvormi, že sa nebudete stačiť čudovať. Má toľko fantázie, že vás zmetie zo zeme. Ale o tom je aj pôvodná Alica, no táto je ešte viac pritiahnutá za vlasy. Takže ak nie ste fanúšikom Alice, neviem neviem, či vás toto ohúri. Ako sa hovorí: "We´re all mad around here.", aj to sa týka aj čitateľov. Rovnako sa pripravte na perfektné hlášky, ktoré vás rozosmejú, na situácie, kedy sa budete prihlúplo smiať, pretože tie sa môžu stať len Alysson a rovnako si pripravte vreckovky. Nie, nebudete plakať, budete slintať. Keď si predstavíte Morpheusa s cockney prízvukom, ako jej hovorí luv (či to zaberá len na mňa?). Nájdete v tom všetko, humor, romantiku, napätie, záhady a dobré množstvo bláznovstva. Pre mňa perfektná kombinácia na večer. 

“Insanity is the most pristine clarity.” (Ensnared)


A teraz poďme hovoriť o Morpheusovi. Nerada sa rozdeľujem na tímy, pretože ak aj sú nejaké komplikované vzťahy, väčšinou nadržiavam obom protagonistom. Toto je ale výnimka. Ja som 99% tím Morpheus. Ten chlap prešiel najväčšou zmenou počas série a to myslím v dobrom slova zmysle a keď vám odhalí svoje srdce jednoducho... ja som onemela. Spočiatku je len sexy a zákerný, ale neskôr je sexy, zákerný (so šľachetnými motívmi) a ešte aj citlivý!!! Perfektná kombinácia no nie? Je pravda, že zmenu cítiť až v ďalších dvoch častiach, ale prekvapí vás to, pretože nebudete čakať, že je toho schopný a keď uvidíte, že má srdce a že mu nie je jedno, čo bude s Alyssou, roztopíte sa. Nehovorím, že Jeb je o niečo horší alebo že nemá srdce, obaja sú super, no mne viac prirástol k srdcu Morpheus, už len kvôli tomu, čo bol ochotný zniesť. Je to môj hrdina. 

“I hate you.""Only because of the way I make you feel."My fingernails eat into my palms. "Only because you bring out the worst in me.""Oh no, luv. I bring out the life in you.” (Splintered)


Splintered onedlho vychádza aj v češtine pod názvom Šepotání (ach ten preklad! Kiežby som ho nevidela). Ak ste sériu ešte nečítali, na čo čakáte? Toto je jedna z tých, ktorá čakala v úzadí, kým ju niekto objaví. Ja som rada, že som na ňu pred tromi rokmi naďabila a ešte stále mi nedochádza, že skončila. Re-reading sa blíži, tomu verte. Nie je okolo nej veľa kriku a myslím, že je to škoda, pretože za to naozaj stojí. 

A čo vy? Čítali ste ju alebo sa ešte len chystáte? Aký je váš vzťah k Alici v Krajine zázrakov? 



12 comments :

  1. Šepotání ?? Ach jaj... vidím tam aj moje obľúbené slovíčko "luv" :) Krása krása!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Áno, Šepotání, aj keď ten šepot tam nehrá žiadnu podstatnú rolu :D

      Delete
    2. Jeej aha, nová ikonka, pekná :)

      Delete
  2. Ešte dávnejšie som ti hovorila, že ma to zrejme nebude baviť, pretože ani Alicu moc nemusím, ale týmto článkom si ma na to nalákala. :D Mala by som si to premyslieť :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Premysli si to a prečítaj to, podľa mňa sa ti to bude páčiť :)

      Delete
  3. Prvý diel som prečítala už dávnejšie (nalákala si ma vtedy naň práve ty :)) a páčil sa mi.:) Takže ďakujem za super článok, povzbudil ma k tomu, aby som sériu dočítala. Len taká otázka - zorientujem sa v pokračovaní bez re-readingu (som trošku sklerotik ehem) alebo autorka nič nepripomína?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hm... re-reading by nebol zlý, keďže si nečítala ani druhú časť a jednotka vyšla už dávno. Ja som mala trochu problém sa zorientovať, keď som sa pustila do trojky, len čo vyšla, teda zhruba po roku :D

      Delete
  4. Alicu v krajine zázrakov som nikdy v živote nečítala a nepamätám si, že by som videla nejaký film dokonca. Alebo, že by som ho vôbec pozerala... Ale! Táto kniha, celá séria, vyzerá naozaj super. No... možno si to aj prečítam. :D

    ReplyDelete
  5. Splintered ma zaujal už od tej doby, čo si raz dávno o ňom písala. Odvtedy mi ostal v pamäti a veľmi som sa potešila, že ho Cooboo vydá. :) Ale pôvodnú Alicu som nečítala.

    ReplyDelete
  6. Tuto sérii jsem zatím nečetla, ale asi se nechám přesvědčit :)

    ReplyDelete
  7. Tie obaly sú úplne úchvatné. O tejto trilógií som zatiaľ ani nepočula, na anglické knihy moc nie som, ale vypadá to, že by mohla stáť za to...

    P.S: Na blogu rozbieham historicky svoju prvú súťaž. :) Ak by si náhodou mala záujem, budem rada ak sa zapojíš- http://all-dreams-are-real.blogspot.sk/2015/02/blogova-oslava-knizna-fotosutaz-o-knihy.html

    ReplyDelete
  8. Podle obalů a anotací vypadá tato série opravdu skvěle, děkuji za seznámení, určitě si knihy na tvé doporučení přečtu! :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    ReplyDelete