11 Jul 2014

Miroslava Varáčková: Láska z ulice alebo nielen máj je lásky čas

Autorka: Miroslava Varáčková
Originálny názov: Láska z ulice
Goodreads: 4,33
Slovenské vydanie: EvitaPress
Tamara je stredoškoláčka, ktorá má podstatne iné starosti ako jej rovesníčky. Šesťročná sestra Sofia zomiera na rakovinu, mama pendluje medzi nemocnicou a bytom, otec rodinnú situáciu nezvláda a utieka sa k alkoholu.
Spolužiak a najlepší kamarát Robo je vždy poruke, no vyriešiť problémy, ktoré sa na Tamaru valia, nie je v jeho moci.
Jedného dňa sa Tamara pred školou zrazí s neznámym mladíkom na kolieskových korčuliach. Teda on zrazí ju. Je vysoký, na hlave šiltovka, na chrbte ruksak a vyzerá... dobre. Keď sa stratí v bráne školy, Tamara rozmýšľa, že bude asi nový, lebo inak by ho rozhodne neprehliadla. Rozuzlenie príde na hodine telocviku, keď vojde do telocvične v teplákovej súprave a s píšťalkou na krku. Ukáže sa, že je zastupujúcim učiteľom. Nezačnú najlepšie, konflikt z rána sa na hodine ešte viac vyhrotí. No Noro Tamare neschádza z mysle a do ich životov sa, napriek všetkému, vkradne láska. Lenže nič nie je také jednoduché, ako sa na prvý pohľad zdá.

 Aj učiteľ môže byť niekedy zakázaným ovocím, ktoré jednoducho musíme ochutnať. 



Byť stredoškoláčkou nie je jednoduché. Všetky tie hormóny, chalani, učenie. Tamara to nemá o nič ľahšie, skôr naopak. Jej rodina na tom nie je najlepšie, sestra má rakovinu. Jediné, čo ju drží nad vodou je kamoš Robo. Tamara ako hrdinka pre mňa nebola ničím výnimočná. V škole to bola priemerná študentka, väčšinou bola sivou myškou a aj reakcie na Nora boli predvídateľné a pochopiteľné. Ide predsa o stredoškoláčku, ktorú začne učiť atraktívny mladý učiteľ, komu by sa z toho nezakrútila hlava, všakže? Bola však akási nemastná - neslaná... skrátka nijaká. Počas deja mi veľmi ani neprirástla k srdcu a miestami mi dokonca liezla trochu na nervy. Je pravda, že toho musela zniesť veľa, ale vždy to znášala pokorne, búrila sa len vo svojom vnútri a ja som čakala, kedy to zo seba dostane von. Zároveň si o sebe myslela dosť málo, že nie je dosť dobrá a všetko možné. Viem, že dievčatá majú také problémy, sama medzi ne patrím, ale v knihách mám rada silné hrdinky, ktoré sa dokážu o seba postarať a jednoducho vedia, že za niečo stoja. 
Na druhej strane, veľmi som si obľúbila Roba. Ten mal všetko na saláme, ale naozaj sa o Tamaru staral. Jeho hlášky boli vtipné, uveriteľné... jednoducho mi sadol. Páčilo sa mi hlavne, ako sa neustále snažil Tamaru povzbudiť a rozptýliť, bol naozajstný priateľ. 
Noro nebol veľmi môj typ. Od prvého momentu, kedy sa v príbehu objavil, som čakala, že bude pohodový chlap, do ktorého sa buchne každé dievča, ale potom, ako sa správal k Tamare v prvý deň, myslím, že by ma poblúznenie hneď prešlo. Miestami mi prišiel prehnane prísny, potom to autorka otočila a bol milý, až som sa v ňom začala strácať. 


Tamara je stredoškoláčka, ktorá to doma nemá ľahké, otec jej pije a mama je neustále v nemocnici s jej chorou sestrou. Je toho na ňu priveľa. V tom ako blesk z jasného neba, príde Noro, ktorý jej do života vnesie aspoň trochu svetla. Ale samozrejme, veci sa znova komplikujú a autorka opäť Tamare naloží. 

Príbeh sa začína sľubne. Zoznámime sa s nepríjemnou situáciou u Tamary v rodine, spoznáme jej najlepšieho kamaráta, dostaneme menšiu obhliadku jej života. Tamara je na gympli a veľmi sa mi páčilo ako autorka vykreslila prostredie, či už to bol kútik, kde študenti fajčili alebo Robov postoj, že mal všetko na háku, skupinkovanie v triede, normálne som sa cítila ako na strednej. Potom príde Noro, ktorý sa zo začiatku javí fajn, ale potom to ide mierne z kopca. 

Téma rakoviny je pre mňa dosť citlivá, preto som sa knihy trochu bála, pretože kvôli tomu zvyknem revať, no pri tejto knihe nič. Neviem prečo, ale jednoducho mi to nehralo na city. Nemyslím si, že by som bola bezcitná, ja sa rozrevem pri všetkom, ale tu mi jednoducho chýbali city. Možno to bolo aj tým, že téma rakoviny bola v príbehu od začiatku a mne ešte nestihli postavy prirásť k srdcu, a tak som s nimi veľmi nesúcítila. 

Taktiež mi veľmi nesadla romantická zápletka medzi Norom a Tamarou. Bola to láska medzi učiteľom a žiačkou, preto som čakala niečo vzrušujúcejšie, tajné stretnutia alebo niečo na ten spôsob, ale v skutočnosti sa asi tak stodvadsať strán striedavo ignorovali a hádali (Tamara pomedzi ešte aj slintala) a až potom sa konečne porozprávali ako normálni ľudia a vysvitlo, že aj Noro niečo cíti. Keďže Noro má byť mysteriózny atraktívny hrdina, je na ňom niečo, čo Tamare nechce prezradiť, no celé to jeho tajomstvo bolo podľa mňa príliš natiahnuté. Neustále tam boli nejaké náznaky, či už od jeho priateľov alebo od neho samého, že by s Tamarou nemali byť spolu, ale čo sa v skutočnosti deje, to sa dozvieme až úplne ku koncu. 


Trošku ma kniha sklamala. Veľmi som sa na ňu tešila, pretože anotácia vyzerala skvelo a celkovo okolo nej bolo veľa kriku, no myslím, že by sa na príbehu dalo ešte popracovať. Romantická zápletka mi nesadla. Myslím, že dobrý romantický vzťah je ťažké napísať, ja osobne mám rada, keď vidím, ako si postupne postavy k sebe nájdu cestu, ale tu som to veľmi nedostala. Proste sa to stalo. Určite by to bolo však lepšie, keby som si obľúbila postavy, no Tamara ani Noro mi nesadli, jedine tak Robo bol zaujímavý a vierohodný typ, o ktorom ma bavilo čítať. Taktiež si myslím, že hrdinka nemusela prechádzať toľkými tragédiami a nešťastiami, pretože na to nebola tak celkom stavaná. 

Určite je to však dobrá kniha, keď chce človek vypnúť a jednoducho sa len ponoriť do iného sveta. Myslím, že veľa stredoškoláčok sa v tom nájde, dokonca aj ja som si spomenula na svoje stavy poblúznenia, aj keď nie učiteľom, videla som sa v každej Tamarinej reakcii, či už to bolo to, ako sa snažila zachytiť Nora cez prestávky, ako o ňom myslela. 
Celkovo ma kniha ale až tak neohúrila, bol to fajn ale ničím ma to nechytilo, preto dávam hodnotenie 2/5:
Za poskytnutie recenzného výtlačku by som chcela poďakovať internetovému kníhkupectvu IPARK. Ak by ste o knihu mali záujem, nájdete ju TU

8 comments :

  1. Aj tak by som si ju raz chcela prečítať. :)

    ReplyDelete
  2. Ja som si ju chcela prečítať, kým som nezistila, že je tam niečo o rakovine. :D Škoda, možno niečo ďalšie. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. To som asi blbo povedala, nemyslela som o rakovine, ale že je tam spomenutá. nemám rada choroby.

      Delete
    2. Z podobného hľadiska.. knihy s takýmito osudmi pre mňa bývajú moc ťažké. :/

      Delete
  3. Zatiaľ som čítala samé pozitívno-pozitívne recenzie.:D Tak som si chcela knihu prečítať, hoci ma neláka téma a teraz vidím trochu iný pohľad... No uvidím, ak na ňu narazím.:)

    ReplyDelete
  4. Músím súhlasiť, ja som sa na knihu tešila, no nakoniec ma sklamala. Nebola ničím výnimočná, postavy mi nesadli. Skrátka priemer. Nič za čím by som sa trhala. :)

    ReplyDelete
  5. Súhlasím, knižka má tiež veľmi sklamala :/

    ReplyDelete