17 Mar 2012

Čítanie myšlienok? Nutnosť!

Celý štvrtý ročník nás učitelia slovenčiny a angličtiny neúprosne cvičili, aby sme písomné maturity zvládli najlepšie ako vieme. Vtĺkali nám do hlavy výnimky, robili s nami cvičné testy. A keď nastal ten veľký deň 13.3.2012, zistili sme, že nás učitelia zabudli naučiť jednu základnú vec, ktorá bola potrebná, aby sme testy zvládli. Čítanie myšlienok.
To si rozhodne nikto z nás neopakoval.



Tento týždeň som maturovala so slovenčiny a angličtiny. Moje dojmy? Hnev, pocit neférovosti, sklamanie. Od začiatku štvrtého ročníka nás kŕmili gramatikou, či už zo slovenčiny, alebo z angličtiny, cvičeniami na počúvanie a na čítanie. Ako to dopadlo? Nuž, môžem povedať, že v slovenčine bolo všetko možné, len nie to, čo tam malo byť.

Otázky sa týkali dejepisu, zemepisu a všetkého možného, ale slovenčiny tam bolo naozaj málo. A otázky? Pracovníci NUCEM-u sú zrejme kvalifikovaní na hru so slovíčkami, pretože o tom to bolo! Ak ste si zle prečítali otázku alebo ste jej nebodaj nepochopili, museli ste si jedine tipnúť. Pri otázkach s výberom možností sa to ešte dalo, ale v písomných odpovediach ste sa mohli len modliť, aby vás osvietilo. 

Predovšetkým ma zaujala otázka : Po ktorej slabike nasleduje polslabičká pauza? Väčšina maturantov napísala slovo hrad, ktoré bolo jednou slabikou a nasledovala po ňom poslabičná pauza. Aj ja som tak odpovedala. Aké bolo však prekvapenie, keď si prezerám odpovede a nájdem tam správnu odpoveď po siedmej. Najprv som uvažovala, ku ktorej otázke to malo byť, pretože som si nespomínala na  nič, čo by sa k tomu hodilo. A čuduj sa svete, je to správne riešenie vyššie spomenutej otázky. Neviem síce, ako na to pracovníci prišli, ale klobúk dolu. 

Taktiež ma pobavil článok, ktorý bol venovaný Márii Terézii a osvietenstvu, teda pre zmenu dejepis. Otázka bola: Čo z textu nevyplýva? 
Samozrejme, že ani jedna ponúkaná odpoveď nebola zakomponovaná v ukážke, preto vám bola na nič. V takej chvíli vám nezostáva nič iné, iba sa poriadne sústrediť a nejakou vyššou Silou alebo nadprirodzenou schopnosťou vydedukovať, čo mal asi autor testu na mysli! Ak ste dieťa šťasteny, tak sa vám to podarí alebo si dobre tipnete. 

Asi takto som sa cítila :D
Takže test, ktorý je kľúčom k vašej lepšej budúcnosti, je vlastne len a len o šťastí alebo o vašich magických schopnostiach. Odpisovanie nepripadá v úvahe, pretože pani profesorky a inšpekcia na vás dozerá a pozorne vás sleduje.

Toť slovenčina, angličtina bola však taktiež prekvapujúca. Predovšetkým, keď učitelia aj minister tvrdí, že keďže máme na výber B2 maturitu, bude to niečo medzi B1 a B2. A ráno, keď sedíme v triede, snažíme sa zapamätať si posledné veci z gramatiky, sa dozvieme, že autorom testu to trošku "ušlo" a namiesto B2 budeme mať vlastne C1. Vtedy som sa nevedela rozhodnúť či je mi do smiechu, alebo do plaču. Každopádne, už som nemala silu to riešiť. Listening sa nedal, teda aspoň pre mňa nie, a to som pri minuloročných testoch a pri cvičeniach v škole vždy nahrávke rozumela. Pán, ktorý hovoril dosť šušlal a pani prehĺtala slová tak, ako to nedokáže hádam ani rodený Brit. Jedným ma však potešili, neboli tam časy, čoho som sa dosť bála, takže gramatika, ktorá bola moja smrť, nebola až taká hrozná. A potom prišla tá pomyselná "facka", kedy som prešla na prvý text v sekcii Reading o upratovaní Londýna počas kráľovskej svadby. Poviem vám, čítala som to 5-krát a nemala som šajnu, o čom čítam. A teraz doplň tam tie vety v zadaní. Všade sa mi hodili aspoň 2. 

Ale dosť bolo rozčuľovania sa, čo sa stalo, neodstane sa. Každý robí chyby, dokonca aj pracovníci NUCEM-u. Človek by však čakal, že sa z tých predchádzajúcich chýb poučia, no očividne nie. Hlavne, že sa oháňajú presvedčením, že test bol zostavený tak, aby preverili schopnosť žiakov čítať s porozumením, ale to, že aj oni urobili dosť chýb, to už si nepriznajú.

Pokiaľ by sa chcel niekto mrknúť na ten článok o Royal Wedding tak je TU.

4 comments :

  1. rozhodne viem o čom hovoríš... ja som maturovala minulý rok a my sme mali v slovenčine počítať zničené domy... nemčinu ani nespomínam, lebo ma chytá taký amok, že mám chuť niečo rozbiť... a potom ti povedia, že maturita je len formalita a na väčšinu vysokých škôl sa robia skúšky, čiže ten papier ti je prakticky na dve veci.... každý iba chce vedieť, či si maturitu urobila a nie na aké známky... síce aj mňa dosť mrzelo, že som mala slabé písomné, teda iba nemčinu, ale už je to rok a mňa to prešlo... dostala som sa na výšku s menším problémom ako tí, čo mali na maturite jednotky...
    tak ale snáď to nebolo až také zlé a určite si šikovná, čiže tam budeš mať veľmi pekné percento... =D

    ReplyDelete
  2. verím, že si teraz riadne vytočená, ale ona sa takáta skúška z čítania myšlienok celkom hodí ako predpríprava na výšku, tie sú dosť často práve o tomto, prísť na to, čo chce pýtajúci sa počuť a nie na "správnu" odpoveď :D a je fakt, že ten článok o upratovaní je trafený, slovnou zásobou až na úrovni medzi C1 a C2, neviem prečo tie jazykové testy konečne nedajú vytvárať ozajstným odborníkom a nie tým samozvaným, ktorý to ešte ani jeden rok neodhadli poriadne :D

    ReplyDelete
  3. môj brat tiež hovoril, že tie testy neboli až také ľahké ako im hovorili a na listeningu z angliny väčšina jeho triedy len tipovala, lebo sa im to v triede ozývalo... ale dúfam, že to bude mať dobre, rovnako aj ty. ja som rada, že to mám už dávno za sebou a na moje prekvapenie som mala písomné z angliny lepšie ako zo sloviny :)
    držím palce, aby si mala dobré výsledky a budem držať palce na ústnej :)
    neboj, to zvládneš. a priprav sa na to, že skoro každá skúška na výške je taká malá maturita :)

    ReplyDelete
  4. Tento rok ma čaká monitor a mám chuť sa obesiť...Videla som monitor z roku 2011, matika a ničomu som absolútne nechápala.
    Mám problém s matikou, nikedy za to môže aj moja lenivosť :D ale toto fakt prekračovalo všetky moje doterajšie schopnosti.
    Ako fakt, neviem ako ho spravím, asi to bude na 5%...

    ReplyDelete