17 Aug 2014

Recenzné výtlačky | Niekedy je menej viac


Recenzný výtlačok = pracovný výtlačok knihy určený na zrecenzovanie. U nás majú recenzáky väčšinou formu hotovej knihy, ktorú si bloger môže vypýtať z vydavateľstva na zrecenzovanie alebo mu je ponúknutá samotným autorom.

Verím, že väčšina z vás vie, čo to recenzný výtlačok je. Keď som začínala blogovať, recenzáky neboli také rozšírené, ako sú dnes, ak chceli blogeri písať recenzie, museli si knihu zohnať inak. Moje začiatky pozostávali z kníh z poličky a knižnice, ktoré sa mi veľmi páčili, a chcela som, aby o tom vedeli aj
ostatní. Môj blog bol v tom čase poriadny neporiadok na pokraji smrti, s recenziami som experimentovala a nemala som ani poňatia o tom, že niečo ako recenzný výtlačok existuje. Neskôr som nadviazala spoluprácu s Ikarom, pretože naberal do svojich radov recenzentov a ja som bola jednou z mála vybraných. Vtedy to boli skutočné recenzné výtlačky, ktoré vám pošle vydavateľstvo ešte v pracovnej forme a nepýta sa vás, či je to váš žáner, alebo nie. Ste recenzent, recenzujte. 

Teraz je to však úplne inak. Zmenilo sa hlavne to, že dnes si pýta recenzáky už každý.
Vypýtať si knihu? Bože, taká trúfalosť! Ja, obyčajný smrteľník, napíšem do vydavateľstva a požiadam o knihu zadarmo?! To nie je možné. 
Presne to som si hovorila, keď som začínala. Teraz často vidím blogy existujúce len pár mesiacov a majú pomaly viac spoluprác ako ja, čo som tu už viac ako dva roky. Samozrejme, že im ju prajem, len si nemyslím, že má bloger po pár mesiacoch dostatok skúseností  v písaní recenzií. Ja sa za svoje začiatočnícke recenzie nesmierne hanbím, pretože som poriadne nevedela sformulovať svoje myšlienky a neodvážila by som sa s tým prezentovať vydavateľstvu.

Recenzáky sa rozhodne rozšírili. Pomaly ako mor. Niekedy sa mi zdá, že každý správny knižný blog musí mať minimálne jednu spoluprácu. Mladí blogeri doslova naháňajú recenzné výtlačky. Pripadá mi to tak, akoby bola pre nich vidina knihy zadarmo väčšia ako samotná recenzia. Pred niekoľkými dňami som brázdila vody blogerského sveta a ponevierala sa po určitých knižných stránkach a všimla som si, že niektorí blogeri majú na blogoch recenzie len na recenzné výtlačky. 

Whoa, ozvala sa moja moralistická stránka. Nemal by knižný bloger recenzovať aj knižky, ktoré si kúpil sám alebo požičal z knižnice alebo inak zadovážil? Nie sme tu predsa na to, aby sme boli jedným veľkým bilboardom, na ktorý si môže hocikto čokoľvek nalepiť a zarábať na nás.

Sem tam sa mihne nejaké to meme, tag alebo unboxing, aby sa teda nepovedalo, ale inak nič, čo by blog oživilo, čo by povedalo o autorových názoroch. Samozrejme, aj mne sa stane, že mám hektické obdobie, nič nestíham a blog má za sebou niekoľko recenzií na recenzáky, ale vždy sa kvôli tomu cítim zle. Recenzný výtlačok som totiž vždy brala ako výsadu, ako doplnok, za ktorý som bola vďačná, no nikdy som na ňom nestavala svoj blog. Neznesiem, keď mám za sebou niekoľko recenzií. Vtedy si uvedomím, že je čas na nejaký tematický článok, či už je to Knižné okienko alebo Na kávičke s Múzou, pretože to s knihami súvisí a viem, že čitatelia si radi prečítajú aj niečo iné ako recenziu. A zároveň sa dozviem aj názory čitateľov. Veď ja sama zbožňujem navštevovať blogy, kde si môžem prečítať aj o autorových názoroch a zistiť, čo má alebo nemá rád, prípadne si pokecať o tom v komentároch.

Myslím, že niektoré blogy by boli bez recenzných výtlačkov stratené a skôr či neskôr by zanikli, pretože by ich nemal kto dotovať. Možno je to drsne napísané, ale tak to vnímam. Všimla som si to už dávnejšie a trápi ma to, pretože nechápem, aký to má zmysel. Zároveň som si vedomá, že by som to nemala riešiť. Nech si robia, čo chcú, je to predsa ich vizitka, nemala by som sa do nich starať... No spustili sme s Lyn projekt Zo života knihy a keď hovoríme o vydavateľstvách, recenzné výtlačky sú s nimi úzko spojené. Zároveň som chcela vedieť, aký je váš názor na blogy vystavané na recenzných výtlačkoch. Keby sa nesústreďovali len na recenzáky, mohli  by si zadovážiť anglickú knihu a naučiť sa o trochu lepšie jazyk. Ja mám recenzáky rada, no aj nie. Rada, pretože môžem zrecenzovať knihu, ktorá aktuálne ide do kníhkupectiev a môžem tak poradiť čitateľovi. Nemám ich rada preto, lebo zväčša potom celou blogosférou chodia rozličné recenzie na tú istú knihu. A úprimne, len málo z nich je odlišných a zaujímavých. Niekedy mám chuť s recenzákmi seknúť a venovať sa anglickým knihám, ktoré túžim prečítať už nekonečne dlho, ale ani ja nie som perfektná a vidina novej knihy na poličke ma láka. Ale všetkého treba s mierou.

Tak čo? Aký máte názor na recenzáky vy? Beriete ich pozitívne alebo ste na vážkach ako ja? Ak ste čitateľom, ovplyvní vás nejako fakt, že čítate recenziu na výtlačok poskytnutý blogerovi vydavateľstvom?



60 comments :

  1. Myslím, že máš pravdu, spolupráce a recenzáky nie sú už zďaleka také vzácne a zriedkavé ako predtým a niektoré blogy sa sústreďujú výlučne na ne... A to je dosť smutné. Sama si niekedy vravím, že by som chcela viac recenzovať anglické knihy/nie RC, no často si akosi nenájdem čas, keď tú recenziu napísať nemusím.:D (A to mám jednu spoluprácu.:D) V podstate som tak trochu na vážkach ako ty, ale celkovo si myslím, že asi treba nájsť správnu mieru medzi recenzákmi a inými knihami.

    ReplyDelete
  2. Ja mám väčšinu recenzií na svoje knihy alebo z knižnice. Spolupracujem s jedným vydavateľstvom a do ďalšej spolupráce sa nejak nehrniem. Mne to momentálne stačí :)

    ReplyDelete
  3. Pekný článok.
    Spolupráce sú už všade možne. Je pravda, že niektoré blogy si ľudia založili len kvôli nim. My sme náš blog zakladali hlavne preto, pretože čítanie máme radi, lebo sme sa chceli podeliť o svoje názory a pocity. A tak by to malo aj byť. Aby to bloger chcel, pretože inak recenzie nestoja zato a chýba im oduševnenie. My sme spoluprácu plánovali jednu, avšak ozvali sa nám z viacerých oslovených a tak sme sa dostali k tomu, kde sme. Občas je náročné (časovo) napísať toľko recenzií a občas nemáme čas na knižky, ktoré máme doma zakúpené. Občas takisto obetujem recenzák a prečítam si niečo svoje, pretože mám na to chuť. :)

    ReplyDelete
  4. Tiež sa snažíme pridať aj niečo iné, ako len recenzie, pretože vieme, že čítať neustále recenzie je fakt nuda. A občas ich aj písať. Potrebujeme oživenie.
    (Ako napísala Christine, aj ja som našla dosť znakov, ktoré sedia na nás :/)

    ReplyDelete
    Replies
    1. S tým oživením mám problémy aj ja, hlavne počas školy, keď mi všetky kreatívne bunky spia :)

      Delete
  5. Tiež som si všimla, že sa na mňa vzťahuje veľa vecí :/ :) Ja bz som sa však rada vyjadrila k tomu, že na mojom blogu sú prevažne recenzie na recenzáky, no je to hlavne kvôli tomu, že nemám peniaze na to, aby som si knihy kupovala sama. A knižnica ? Preboha, veď polovica ľudí ani nevie kde je Nitrianske Pravno a v našej knižnici majú dokopy 100 kníh :D Preto nechcem aby si niekto myslel, že sa na svoje knihy kašlem, no je pravda, že na ne proste nemám peniaze a potrebujem peniaze na iné dôležitejšie veci a potrebnejšie k životu. Okrem toho to však kompenzujem tým, že mám na blogu kopec článkov, aj z vlastnej výroby :)

    ReplyDelete
  6. Keď som si zakladala blog, tak slovo recenzný výtlačok, alebo spolupráca som absolútne nepoznala. Približne až po pol roku som sa dozvedela že niečo také existuje. Nepáči sa mi, že dnešný blogeri si zakladajú blogy len kvôli "knihe zadarmo". Ja som si ho zakladala, pretože mi to robilo radosť a bavilo ma.. myslím si, že keď to robíme pre radosť, tak je to omnoho lepšie... Ďalej, keď mám povedať pravdu, tak recenzné výtlačky neodcudzujem.. v dnešnej dobe sú knihy naozaj drahé a nie každý si ich môže dovoliť, no ako som už spomínala, tak odcudzujem začínajúcich blogerov, ktorý si zakladajú blogy len kvôli tomu. PS pekný článok :) !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Súhlasím, bloger by mal písať predovšetkým preto, že ho to baví. A viem, že knihy sú drahé, ani ja si nemôžem dovoliť kupovať neskutočné množstvo, nemohla som si to ani začiatku, ale je toľko možností ako sa k nim dostať. Nehovorím, že recenzné výtlačky sú niečo zlé, len hovorím, že keď prídem na blogger a pozriem najnovšie články blogov, ktoré sledujem, tak sa niekedy stane, že mi za sebou vyhodí 6 recenzií na RC. To sa mi v poslednom čase nepáči.

      Delete
  7. Keď mám pravdu povedať, v poslednom roku to so slovenskom blogosférou ide dolu vodou. Nehovorím o recenzných výtlačkoch, ale celkovo o aktivite blogerov. Staré dobré blogy upadajú, dnes na nich nájdete ledva pár príspevkov. Čítanie ma baví, no v poslednom čase som recenzovanie kníh začal brať nielen ako záľubu a keďže sa marketingu, propagácii a reklame chcem venovať aj na vysokej škole, beriem propagáciu kníh akoby za svoju „malú prácu“. Možno nerecenzujem vlastné kúpené knihy, no neboj, nie je to kvôli tomu, že by bola moja knižnica plná recenzákov. Len na to jednoducho nemám čas. Venovať sa blogu, kamarátom, spevu, gitare, mať samé jednotky v škole nie je ľahko zlúčiteľné, takže času na kvantum recenzii mi rozhodne neostáva.
    No snažím sa recenzovať čo najviac noviniek, keďže ľudia chcú poznať názor na knihy, ktoré práve vychádzajú. Ľuďom nejde o to, či bloger recenzuje recenzný výtlačok alebo kúpenú knihu. Oni chcú proste vedieť, či sa oplatí knihu prečítať. Takže asi toľko.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nemyslím si, že by blogosféra upadala. Áno, je pravda, že staré blogy, ktoré tu boli od samého začiatku trochu obmedzili svoju aktivitu, ale tak ako ty, možno aj oni majú veľa povinností a jednoducho nemajú čas na články. No vzniklo mnoho nových blogov, veľa z nich kvalitných, takže nepovedala by som, že upadá. Stačí si len rozšíriť obzory a nemať len svojich pár vyvolených.
      Verím, že tvoja knižnica nie je plná recenzákov, nemala som na mysli tvoj blog, skôr som hovorila o tých, čo dlhšie sledujem. :)

      Delete
  8. Ja som v posledným mesiacoch mala na blogu najmä recenzné výtlačky, ale to najmä kvôli škole, lebo ak som niečo prečítala aj navyše, tak sa mi na to nechcelo písať recenziu a nikto ma k tomu nenútil. Čím viac však mám recenzákov, tak mám pocit, že ma viac obmedzujú, lebo sa mi ich niekedy ani nechce čítať. Preto som teraz dosť spoluprác ukončila a ešte asi aj ďalšie skončím, nehovoriac o tom, že si na mojej výške nebudem môcť dovoliť čítať veľa naviac, keďže budem dostatočne čumieť do kníh na štúdium. :) Ale mám zopár recenzií pripravených, aby blog úplne nestagnoval a tieto nebudú recenzné, ale knižničné. ;)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Veľmi dobre to poznám, škola pohltí väčšinu času a ja som to mala počas semestra s recenziami rovnako, tak som sa snažila sem tam dať aj nejakú inú, aby som tam nemala len recenzáky. A myslím, že si to vystihla veľmi dobre, ja som mala také mesiace, že som mala chuť všetky recenzáky vyhodiť von oknom, pretože sa mi nechcelo na ne písať recenzie, často krát som to aj odflákla. Tiež rozmýšľam nad skončením spoluprác, pretože potom bude recenzovať lebo chcem :)

      Delete
    2. Keď čítam to, čo chcem tak sa viem aj pre recenziu nadchnúť viac. Či už pozitívnu alebo negatívnu, no jednoducho mi písanie potom ide ako po masle. Lebo viem, že nemusím, ale sama od seba chcem. ;)

      PS: Máš krásnu fotku, ten červený rúž ti veľmi pristane. :)

      Delete
    3. Ďakujem :)
      Hej ja tiež cítim rozdiel medzi recenziou na RC a na knihu, ktorú som si vybrala sama od seba. Aj Majka/Lyn má s RC menšie problémy a niekedy sa jej do toho nechce. :)

      Delete
    4. Svätá pravda! Ale sama si za to môžem. Som proste blbá. Myslím si, že v tomto článku sa nájde veľa ľudí. Chcela by som čítať svoje knihy a e-booky, ale pri recenzákoch už akosi nestíham. Stíhala by som jedine vtedy, keby som nerobila nič iné. Lenže chcem aj písať, byť s priateľom, chodiť von, občas experimentovať v kuchyni a nedá sa to. :/ Rozmýšľala som, že nejaké spolupráce zruším, len najhorší pre mňa je ten mail. Ako mám niekomu pekne povedať, že už nemám záujem o spoluprácu? :D Nerada takéto píšem :D

      Delete
  9. Ale knižný blog nie je len o recenzovaní kníh. Je mnoho blogov, ktoré sledujem, pretože sa venujú aj iným veciam či už filmom, seriálom, pečeniu... možností je mnoho. Knižný blog nie je nálepka, ktorá hovorí, že autor musí len recenzovať knihy a písať o knihách. :)

    ReplyDelete
  10. s tvojím článkom úplne súhlasím, osobne keď vidím na recenzne výtlačky iba kladne recenzie, tak u mňa ten blog stráca vierohodnosť. Skutočne neverím, že by sa človeku všetky knihy, ktoré dostane na recenziu páčili na 5*. Ale budiš. Myslím si, že ak by si zamerala svoj blog na anglické knihy, stal by sa jedinečným a nemal by konkurenciu, v našej blogosfere taký chýba a rozhodne by si tým zaujala nemálo čitateľov, toť môj názor. Ja som ten blázon, ktorý si radšej knihu kúpi ako vypýta od vydavateľstva, pretože, čo ak sa mi v tom momente nebude chcieť písať na tú knihu recenziu, iba by som sa do toho zbytočne nútila. Väčšinou si premyslím, čo si vezmem na recenziu, aby som mala čas aj na knihy, ktoré mám doma. Kedysi som sa snažila písať recenzie na každú knihu, ktorú som prečítala, ale teraz to akosi nestíham.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Skúšala som ho zamerať väčšinou len na anglické knihu už minulý rok, pretože vtedy ešte nebolo toľko recenzných výtlačkov ako teraz, ale veľa ľudí to odradilo, pretože nie sú zvyknutí čítať v angličtine a tak ich to veľmi nezaujalo, lebo si to nemohli prečítať. :/
      Na začiatku roku som brala všetky recenzáky, ktoré som mala možnosť, ale zavalilo ma to a odvtedy si tiež 2x rozmyslím, čo si vypýtam a koľko.
      Inak s tým hodnotením máš úplnú pravdu, ja keby som si chcela kúpiť knihu a vidím na ňu len 5* recenzie, tak mám pochybnosti. Neverím, že by sa kniha páčila všetkým rovnako.

      Delete
    2. to je škoda, lebo osobne by som prijala, aby by bol medzi slovenskými blog, ktorý odporúča knihy v angličtine. Tak ľudia sa držia toho čo poznajú.
      Ja tiež, ale teraz si radšej nezoberiem žiadny, ako keby som mala písať recenziu s nechuťou
      neraz sa mi stalo, že som si na základe recenzií kúpila knihu, ktorú ostatní vychválili a bola som sklamaná, čiže už dávam len na svoj úsudok a verím recenziám len malého množstva blogerov.

      Delete
    3. Dala som si záväzok, že budem čítať viac anglických kníh a chcem upustiť od recenzákov. Rozmýšľala som aj nad anglickými recenziami, ale na to som počula mierne negatívne názory, pretože slovenský blog by mal byť teda v slovenčine :D
      Presne, ja mám tiež okukané, kto má rovnaký vkus a názor na knihy ako ja a väčšinou sa riadim nimi, pretože viem, že ich rady zavážia.

      Delete
    4. možno by bolo fajn mat recenzie dvojjazyčne, viem že to zaberie viac času, ale možno potom by si čitatelia zvykli :) ja keď mám ebook od anglického autora tak píšem recenziu aj v AJ aj v SJ

      Delete
    5. V poslednej dobe sa mi rýchlejšie vyjadruje v angličtine ako v slovenčine, takže tam by problém nebol, len vravím, neviem ako by to prijali čitatelia, ale možno to niekedy skúsim. :)

      Delete
    6. skús, osobne by som to uvítala :) možno skús postnút tak pár recenzií a uvidíš aká bude odozva :)

      Delete
    7. ja by som napríklad také recenzie prijala tiež v poslednej dobe ma anglické knihy zaujímajú :)

      Delete
    8. "to je škoda, lebo osobne by som prijala, aby by bol medzi slovenskými blog, ktorý odporúča knihy v angličtine." --> ja si myslím, že stačí zložiť klapky z očí a neignorovať polku blogosféry len kvôli osobným problémom. Alebo aspoň potom nerobiť takéto smiešne vyhlásenia.

      Inak ale teba Moonlight určite tiež podporujem v recenzovaní aj anglických kníh, tých je totiž až-až a aspoň nebudeš mať ten klasický problém slovenských knižných blogerov, že v priebehu jedného týždňa sa hromadne recenzuje jedna a tá istá kniha VŠADE. Chápeš, zmena :) Ide o to, čo ťa baví, čo ťa bude viac napĺňať...

      Delete
    9. Ja viem, ze aj ty Judit odporúčaš knihy v AJ a áno sledujem tvoj blog aj napriek tomu čo sa stalo, ale Moon písala ze by sa zamerala iba na anglicke knihy a to je rozdiel.

      Delete
    10. Pointa je tá, že ti v slovenskej blogosfére chýba blog, ktorý odporúča knihy v angličtine. pričom je na slovensku dostatok blogerov, ktorí knihy v angličtine odporúčajú, takže som nepochopila, aký je tvoj problém, ak ho prevedieme konkrétne do praxe. Vážne tak veľmi potrebujeme niekoho, kto odporúča IBA anglické knihy? Nestačilo by, keby sa k nám, čo sa tomu čiastočne venujeme, pridalo viac blogerov? Prečo ti chýba, že sa nejaký slovenský bloger nevenuje výlučne anglickým knihám bez jedinej recenzie na slovenskú alebo preloženú zahraničnú knihu? Ešte tebe, čo si kedysi tak intenzívne propagovala slovenskú literatúru a ohŕňala nos nad každým, kto sa príliš venoval knihám v angličtine? Koľkokrát si písala, že ťa mrzí, že viac ľudí nečíta v slovenčine? A teraz zrazu píšeš toto....

      Delete
    11. jednoducho mi napadlo, že by to bolo fajn, nič za tým nehľadaj, ja som myslela knihy od slovenských autorov a to je zas niečo iné, ale nechajme to tak, nebudem sa s tebou natahovat.

      Delete
    12. This comment has been removed by the author.

      Delete
    13. Nemyslím, že nutne potrebujeme nejakých blogerov, čo budú písať recenzie LEN na knihy v angličtine. Pokiaľ má niekto chuť prísť a povedať "Yay, ak hľadáte čítanie v angličtine, tento blog je tu pre vás pripravený poskytnúť vám recenzie na anglické knihy!" tak je to super nápad, ale nevidím absolútne žiaden dôvod, prečo by mali takí ľudia byť vychvaľovaní ako "záchrancovia, ktorých upadajúca slovenská blogosféra tak potrebuje". Nikde to nebolo tak doslovne povedané, ale to je dojem, ktorý z toho ide. Recenzií na anglické knihy je tu hromadu, v podstate je medzi nami možno 10% ľudí, čo nikdy nezrecenzovali nič anglické. A neverím, že niekto je taký puntičkár, že by pri hľadaní anglických recenzií zámerne vynechal české blogy, kde je toho ešte viac.
      Druhá vec je písať recenzie v angličtine, ktorú máme strašnú VŠETCI bez rozdielu. Pokiaľ chce niekto čítať blog s recenziami len na anglické knihy písaný po anglicky... ja neviem... kde som to naposledy niečo také videla... hmm... žeby tak všetky zahraničné americké blogy, ktoré existujú? Písať recenzie po anglicky je dobré len pre autora, či už lebo sa chce precvičiť, lebo mu angličtina pripadá viac cool... je to úplne jedno, pokiaľ vás to baví, schvaľujem to, akokoľvek strašne to bude vyzerať, pointa je robiť to pre radosť. Pokiaľ to má ale cieľ priniesť čitateľom niečo iné, tak treba rátať s tým, že prvý komentujúci, ktorý sa odváži vypichnúť všetky chyby, kruto zabolí.

      Delete
    14. Judit je očividné, že si si došla rypnúť a hľadáš za niektorými komentármi niečo čo tam vôbec nie je ... a fakt nechápem, že ťa to ešte baví lebo úprimne tie žabomyšie vojny už lezú krkom..nechaj to tak...skrátka ži a nechaj žiť

      Delete
    15. Och mimi a ty si myslíš že čo teraz akože robíš? Žiješ a nechávaš žiť? Keby si sa aspoň raz v života riadila nejakou z tých miliónov múdrostí čo rozdávaš pravidelne po internete tak tu teraz nemusím čítať ten tvoj pasívne-agresívny komentár.

      Delete
  11. je to vyše pol roka čo som si založil knižný blog .. keď som sa o tom dopočul, že niečo také existuje , strašne ma to potešilo , najviac ale, KNIŽKY ZADARMO. Áno , bol som strašne sebecký a možno stále trochu som. Hneď som chcel mať blog , a založil som si ho , a skúšal niečo napísať , neskôr aj prvú recenziu , neviem či som bol spokojný , dnes asi nie ale to je jedno. Čítať ma bavilo , i keď som sa tomu venoval asi len rok, neprečítal som toho veľa , a nehľadal som v nich chyby. Zo všetkého som bol unesený. Dnes je tomu už samozrejme inak. Skúšal som písať rôznym vydavateľstvám , bol som ale vždy sklamaný a až keď sa človek popáli si všetko uvedomí. Proste recenzie neboli a možno ani nie sú moja silná stránka. A tak som to nechal tak. Blogovať som ale neprestal a snažil som sa občas niečo pridať. Len pár mesiacov dozadu som len tak napísal do jedného kníhkupectva ohľadom spolupráce , na moje prekvapenie súhlasili , očakával som opäť negatívnu reakciu. A tak sa začal moja spolupráca , vybral som si knižku a bol som taký šťastný ako ešte nikdy. Dosť ma to podporilo v blogovaní. Teraz si občas vyberiem jednu knižku , ktorú veľmi chcem , prečítam a niečo napíšem. Ohľadom vydavateľstiev, no som radšej za kníhkupectvo, nemusím recenzovať to čo mi dajú oni , sám si vyberiem a viem že ma to bude aspoň trochu baviť a nevzdám to po pár stránkach. A viem, že na vydavateľstvo nemám a ešte dlho asi nebudem.
    Len to som chcel, že v článku som sa určite našiel , ja si väčšinou knižky kupujem sám , občas niečo na recenziu a teraz už aj z knižnice ..
    .... Páni , som sa trochu rozpísal :D

    ReplyDelete
  12. Pekný článok. Napriek tomu, že sa ma týka... dosť. V prvom rade preto, lebo mojou veľkou motiváciou k založeniu blogu boli recenzáky. Niežeby ma to preto menej bavilo. Ale kým som nemala blog, tak som chodila len do knižnice a tam som mala prečítanú už väčšinu kníh, čo ma zaujímala. A teraz... spoluprácií mám dosť a všetky si ich vážim. Mám prístup ku knihám, ku ktorým by som sa inak ani nedostala. To je síce super, ale je tam naozaj aj veľká nevýhoda, pretože asi 90% kníh, ktoré prečítam sú recenzáky. A moje knihy mi ležia na poličke aj rok a neviem sa k nim dopracovať. Ja si síce poviem, že sa budem krotiť a budem si "starostlivejšie vyberať", ale pravda je, že vydavateľstvá vydávajú obrovské množstvo skvelých kníh. Takže problém. Do knižnice ale stál chodím a zvyknem si požičať tak jednu knihu, takže aspoň niečo. A aj na tú napíšem recenziu.

    ReplyDelete
  13. Super článok :)

    Nedávno som sa náhodou dostala na jeden blog, ktorý mal tri článku a okolo šesť spolupráci. nechápem, ako je toto možné, fakt. Niektoré blogy majú naozaj málo nasledovníkov a recenzie plné hrozitánskych chýb a majú aj tak kopu spoluprác. Dnes už fakt idú všetci po tej vidine "kniha zadarmo". Ja som v podstate o recenzákoch ani nič nevedela až do júna či kedy, kedy som si o tom pozisťovala viac a nervózne som premýšľala či napísať vydavateľstvu alebo nie. Fakt som sa bála a snažila sa blog čo najlepšie upraviť, snažila som sa vylepšiť recenzie, išla som si za tým, že aký to bude super pocit, ak fakt pristúpia na to, aby som bola recenzentka. A keď mi odpísali, bola som taká rada, že som o tom musela každému povedať. A ešte teraz sa teším z mojich spoluprác a som celá nervózna, keď píšem maily. Ja viem, že mám málo nasledovníkov a tak, ale blogujem už nejaký ten piatok a fakt ma to baví :) Som šťastná za recenzné výtlačky, ale u mňa je asi najväčšia radosť tá zodpovednosť. Konečne robím niečo, za čo sa cítim byť riadne zodpovedná. Snažím sa a dokonca recenzné výtlačky (zatiaľ len jeden :DD) čítam mame, ktorú to, čuduj sa svete, naozaj zaujíma. Mama je šťastná so mnou a ja to beriem ako nejakú prácu.
    A aby som sa vyjadrila k tvojej poslednej otázke, keď som čitateľ, mne je fakt jedno či je to recenzný výtlačok alebo nie. Mne skôr ide o knihu, na ktorú je to recenzia.

    Och a ešte k tvojej myšlienke o anglických knihách, ja som doteraz čítala len anglické. Som rada za spolupráce, ale tak veľmi by som chcela získavať knihy v angličtine. Zbožňujem to, že keď knihu dočítam, tak nie som schopná rozprávať normálne po slovensky, a v každej vete použijem nejaký anglický výraz. Dokonca aj myslím po anglicky. A naozaj sa vďaka tomu zdokonaľujem. Anglických kníh sa asi nikdy nevzdám, ono to nie je ten správny život bez nich pre mňa :DD

    ReplyDelete
  14. nuž, zaujímavý článok... a dokopal ma k tomu, aby som dopísal svoj už asi dva mesiace rozpísaný článok na podobnú tému: https://medziriadkami.wordpress.com/2014/08/17/upadok-slovenskej-blogosfery/

    Ale zaujímalo by, či podľa teba existuje nejaké riešenie? Na recenzné výtlačky a ich distribúciu...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Článok som prečítala a myslím, že by si ho mal prečítať každý bloger a zapísať si ho za uši, veľmi dobrý bol. Myslím, že vydavateľstvá a najnovšie aj internetové kníhkupectvá by mali prehodnotiť komu dávajú knihu na zrecenzovanie. Či sa chcú propagovať na tej danej stránke. Minule som písala na knihcentrum.sk a teta ma odmietla s takými láskavými slovami, že mi to vôbec nebolo ľúto. Bola som rada, pretože som videla, že si recenzentov starostlivo vyberajú. Mať vydavateľstvo a mať možnosť dávať recenzné výtlačky, dopodrobna si preštudujem každý jeden blog, či ma osloví, či funguje len na recenzákoch, či má rozhľad, či je kreatívny, či jeho názory dávajú zmysel, či je schopný skritizovať a ak áno, či konštruktívne. Je tam toho veľa. Mám taký dojem, že mnoho vydavateľstiev kývne každému, kto má záujem.

      Delete
    2. Tie internetové kníhkupectvá ani neregistrujem, a to je pre mňa teda prekvapenie...
      A inak si dokážem predstaviť, ako v niektorých vydavateľstvách nejaká babka sedí a dostáva maily od blogerov a aby sa ich zbavila, tak radšej každému pošle knihu :) Čo s tým urobíme?

      Delete
    3. Hej, akosi sa spustili aj tie, abcknihy, knihcentrum sem tam dáva, momentálne je v kurze aj ipark. Neviem síce čo z toho majú oni, ale dali sa stiahnuť.
      Stavím sa, že tá istá babka aj číta tie recenzie a pre istotu si zabudla okuliare. Iné vysvetlenie pre situáciu nevidím :) Myslím, že by sme mali plánovať osvetu blogosféry, je to jediné riešenie.

      Delete
    4. Ja to beriem tak, že si potom časti tých recenzií dávajú do komentárov na stránku, vieš, aby mali "akože" názory čitateľov, lebo inak by k nim nikto nechodil a nevedel, čo je to zač. A potom, keď chodia blogeri na ich web, zvyšuje sa im traffic a oni stúpajú v googli :) Tam je pes zakopaný.
      Babka je možno odchovaná na Angelike :) toť jej vkus :)
      Bože, ale tu osvetu náznakmi nespravíš, a keď pripravíš článok, že čo má byť na blogu, zasa bude všetko ako cez kopirák... A prípevky, že základy blogovania – mne to príde všetko strašne smiešne, lebo sú to také obvious veci, že ti ani nenapadne robiť to inak... no neviem. nejak veľa premýšľania na sparný august...

      Delete
    5. Tak tomu sa hovorí systém, to by mi nenapadlo :D
      Angelika? Nuž to by veľa vysvetľovalo :) Ale nemyslela som, že by to bolo až také vážne :)
      Populárne sú aj série Ako písať recenzie, to je taký rýchlokurz pre tých, čo ani nevedia, čo to je, ale chcú sa to jednoducho naučiť. Skôr by mali písať, čo v recenzii nepísať, čo by autori nemali robiť. Ale myslím, že toto si vyžaduje nejaký núdzový plán a nie články.

      Delete
    6. Lenže keď napíšeš len čo nepísať, tak akosi nie každý pochopí, čo má a môže písať. Dvojsečná zbraň.

      Delete
    7. Tak sa zrejme budeme musieť zmeriť s tým, že sú beznádejným prípadom. Nemôžeš predsa niekoho donútiť, aby vložil do recenzie srdce pokiaľ to nevie. To je rovnako ako s písaním príbehu, niekto to vie, niekto nie. A preto sa musíme zmieriť, že budú ďalej písať, pretože možno ich to naozaj baví. No a vydavateľstvá neovplyvníme, aspoň nie všetky :D

      Delete
  15. Super článek, myslím, že se vším souhlasím. Zakládala jsem si blog už pomalu před 4 lety. V té době nic jako recenzní výtisky nebylo, všichni jsme blogovali hlavně pro tu radost. Doteď na tu dobu nostalgicky vzpomínám a lituju, že tak půlka z mých tehdejších spolublogerů už nepíše... :( Byli jsme taková malá skupinka, doteď sleduju Willindu, Kath, Judit, Luu... A občas když něco napíše Abyss :D
    Každopádně, co se nestalo. Někdy v únoru, březnu 2011 (já začínala v listopadu 2010) se Knižní klub rozhodl poskytnou RC výtisky. To, co jsem tedy měla na blogu, by dneska bylo pro smích, ale ono zase tak moc lepších blogerů nebylo, dneska je mnohem větší konkurence, což je zase dobré - máme větší motivaci pro zlepšení pisatelských schopností. Holky ze Slovenska tehdy zkusily obepsat nějaká nakladatelství a spolu se Syki, Abyss a Seesen jsme se do toho na české straně rozhodly pustit i my. A opravdu se nám to povedlo. Tehdy jsem tomu nemohla uvěřit - někdo mi chce zadarmo posílat knihy! Tehdy jsem neměla práci a kapesné jsem převážně dávala za dárky, takže 6 nových knih do roka byl luxus, moje čtení tvořily převážně věci z knihovny.
    Teďka je to tak 50 na 50 knihovna/moje. Hrozně mě mrzí, když vidím na blogu jen recenze na recenzní výtisky, ale když pomineme fakt, že takovéhle blogy ani nemusí mít velkou úroveň, vadí mi to hlavně z toho důvodu, že je to sakra nuda. Hrozně ráda mám takovéhle zamýšlecí články, recenze na něco staršího, na anglické knihy... prostě něco, co mě fakt zajímá. A ne, meme to nejsou.
    Ne, nezajímá mě po stopadesátéosmé názor blogera na... ehm, co jsem to tak poslední dobou vídala... řekněme Kostičas. Přečetla jsem si to jednou, dvakrát, třikrát, a už vím, jestli to budu chtít číst nebo ne. Teďka mě nějak přešla mánie s YA a NA apod, a líbí se mi i nějaké dospělácké knížky, takže hltám blogy jako listarna.blogspot.com book-lords.blogspot.com a podobné, protože píšou i o něčem jiném, nejsou přes kopírák.
    Jak šel čas, už nepřidávám tolik článků. Od prváku na střední mi přibyly povinnosti, práce, ale taky mám teď víc plánů s přáteli, protože mi přibylo spoustu knižních přátel a takovéhle srazy jsou nejlepší. Ale pokud vím, tak to nejsou jenom recenzní výtisky. Ráda píšu recenze na anglické knížky, občas i na starší věci z knihovny... Přemýšlela jsem, s kolika nakladatelstvími ještě spolupracuju, a teďka to jsou myslím už jen 2. CooBoo a Knižní klub/YOLI (prostě EuromediaGroup). S Fragmentem jsem přestala z toho důvodu, že se mi nelíbí jejich politika "pošleme recenzák každému", a taky proto, že kromě Riordana nevydávají nic, co bych chtěla. A do Ricka ty peníze klidně investuju sama. Přestala jsem s Jotou, BB artem, Dominem... Krátce jsem snad spolupracovala i s Argem. Argo tedy odmítalo komunikovat, ale ostatní zmíněná nakladatelství vydají knihu, kterou si chci přečíst, jednou dvakrát do roka, a nějak mě to nebaví. Ty dvě spolupráce mi stačí, a jsem na ně docela pyšná, protože obě nakladatelství si své blogery pečlivě vybírají, takže mám z toho dobrý pocit, že si vybrali zrovna mě - ve srovnání s některými recenzemi, které píšou začátečníci blogeři pro Fragment... Ježiš, to zní namyšleně :D Ale chápete mě aspoň trochu, že jo? :)
    Já proti recenzním výtiskům nic nemám. Ale abych daný blog četla, musí mi dát i něco víc. Něco unikátního, kousek sebe. A to fakt nejsou RC.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Úplne ťa chápem. Ja sama mám recenzné výtlačky, nech ich majú aj ostatní, ale nech na tom nestavajú celý blog. Nech sú kreatívni, nech vymýšľajú články, nech sa snažia byť originálny. Zo slovenských blogov pravidelne čítam len pár, na tej českej strane ich mám viac. Hlavne keď vidím, že daný autor má aj hlavu, má názory a nebojí sa ich vyjadriť, som namotaná :)

      Delete
    2. Asi treba do tohto stavu dospieť. Vážiť si len pár spoluprác, a zvyšok nechať plávať.

      Delete
    3. ↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑↑ !

      Delete
    4. Já zase spolupracuju jenom s Fragmentem. :D Nemám velkou návštěvnost blogu, takže se to nakladatelům nevyplatí. A například třeba CooBoo, těm by se to nevyplatilo ještě kvůli tomu, že se mi moc knížek od nich nelíbí. (To aby bylo jasné, že necítím k nakladatelstvím žádnou zášť, i když jsou na mě stračně zlí, že mi neposílají knížky zadarmo. :))
      Ono když nějaký bloger začíná a je fakt dobrej, tak ho ta spolupráce s Fragmentem může trochu nakopnout, povzbudit ho, dát mu sebevědomí. Takže to má určitě klady i zápory. (A už jsem slyšela, že Fragment někoho odmítnul.)
      Víc mě štve, že jsou nakladatelé, kteří posílají knihy blogerům, kteří píší recenze tak, že to vůbec nejsou recenze, jsou tam hrubky, špatná stylistika, špatně užitá cizí slova a ještě to vypadá, že ti dotyční ani ty knížky nečtou. Hlavně že mají velkou návštěvnost. To je dost demotivující. Si pak říkám, proč ještě bloguju, když očividně o mé (relativně dobré) recenze není zájem.
      Zajímalo by mě, kolik blogerů by chtělo recenzní výtisky, kdyby nakladatelé posílali jen ebooky. Takový Egmont k tomu má už i smlouvu.

      Delete
    5. Oooh, ja by som veľmi rada brala recenzáky formou e-bookov. Zahraničné stránky s galleys fungujú tak, že v deň vydania knihy ti na ebooku vyprší platnosť (aj keď stačí v počítači prestaviť dátum a ebook si veselo platí ďalej :D), takže dostaneš ebook mesiac pred vydaním a stíhaj čítaj. A veď s veľkou pravdepodobnosťou asi vieš, takže ja len tak, pre publikum :D
      Ale páčilo by sa mi to. Viem, že je to neaplikovateľné, lebo minimum ľudí tu má čítačky, ale páčilo by sa mi takto dostať knihu na "exkluzívnu" recenziu ešte pred vydaním.

      Delete
    6. Ale né, proč mi pořád Blogger žere komentáře? Tak jo, píšu znova a doufám, že to tu nakonec nebude dvakrát.

      Cecilko, tak jsem to nějak myslela. Je mi spánembohem jedno, jestli bude Fragment posílat recenzáky deseti lidem nebo stovce, ale problém je ten, že RC na Fragment může mít i člověk, jehož recenze nejsou delší než "líbilo se mi to, bla bla bla, dávám 5 hvězdiček", do těch dvou vět naseká 10 hrubek a stylistická úroveň nulová. To si pak říkám, proč se s tím píšu hodinu a půl, když to někdo splácá za deset minut? Další věc je ta, že se divím, že ještě nezkrachovali.

      CooBoo právě takovéhle ARC ebooky před vydáním (někdy i před korekturou) dává. Pokud vím, dělá to tak i Host, ale u nich mám informace z druhé ruky. U toho CooBoo je to fakt super, že párkrát do roka pošlou ebook ještě před vydáním - to pak je o novinkové recenze zájem, protože to můžeme zveřejnit před ostatními, to pak nemám pocit, že to píšu zbytečně :)

      Delete
    7. U nás by som povedala, že je to tak s Ikarom, prednedávnom som zistila, že od nich berie recenzáky 12-ročné chlapča, ktorého recenzie pozostávajú z 5 viet a anotácie. To kde sme? :O Zo začiatku to Ikar bral vážne, odmietal ľudí, ale teraz sa mi to zdá tak, že berú hocikoho, len aby mali niekoho, kto im bude písať nadšené recenzie.
      Inak k tým e-bookom, ja by som to úplne brala. Mám taký dojem, že u nás práve Ikar posiela e-booky ešte pred vydaním.

      Delete
  16. Blogujem už dlho, ale do knižnú blogosféru som objavila len nedávno. Približne v tom čase mi došlo, čo sú to vlastne recenzné výtlačky. Zo začiatku som mala ten pocit, že keď niekto spolupracuje s vydavateľstvom, musí mať kvalitný blog a prepracované články. Teda obdivovala som blogerov, ktorý mali veľa spoluprácí (existuje také slovo?). Postupne som ale zisťovala, že sa nejedná o kvalitu, ale o kvantitu. Že nie je žiadna sláva mať nejakú tú spoluprácu. Sklamalo ma to na celej čiare. Ja som si to vždy predstavovala ako niečo pre vyvolených, pre tých TOP ktorý si to zaslúžia. No, bohužiaľ. Nikdy by som sa neopovážila si vypýtať nejaký recenzák pokiaľ nebudem mať za sebou dlhé mesiace pôsobenia na knižnom blogu a pocit, že tie moje recenzie stoja za niečo (zatiaľ som na bode 0).

    Idú mi na nervy knihy, ktoré sú aktuálnym trendom. Sledujem dosť knižných blogov, teda by som čakal rozmanitosť kníh. Ale nie. Napríklad - kniha Slza. Prešla som x blogov a na takmer každom ma vítala recenzia na túto knihu. A poväčšine v každej som našla to isté. Kniha sa mi úplne znechutila.

    Na blogoch mi veľmi chýbajú recenzie na klasiku, alebo jednoducho na staršie knihy. Všade nachádzam tie isté knihy, novinky, ktoré vydavateľstvá rozposielajú vo veľkom. Väčšina recenzuje recenzné výtlačky (spravidla novinky) a nie je čas na niečo staré. A to ma veľmi mrzí, pretože staršie knihy mám ešte radšej ako tieto nové. Ale všade je Young Adult (veď aj u mňa /tých pár recenzií čo tam mám/ ale povedala som si že už končím, že modernej YA fantasy mám už dosť /na jednu výnimku ktorú práve čítam/)
    No možno iba hľadám v nesprávnych vodách. Ak mi niekto poradí kvalitné blogy, ktoré sa nezameriavajú iba na súčasnú YA (a pod), bude mu veľmi vďačná :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Do knižnú blogosféru - trochu preklep, všimla som si to až teraz. to DO ignorujte prosím :D

      Delete
  17. To je hodně dobře napsaný článek. Za sebe můžu říct, že bych si po měsíci co mám blog netroufla asi zatím žádnému nakladatelství napsat o spolupráci. Chci se pořádně naučit recenze psát a pak teprve začít spolupracovat. Kdyby mi teď přišla nějaká nabídka, tak bych neodmítla samozřejmě, ale určitě s tím chci zatím počkat... :-)

    ReplyDelete
  18. Skvelý článok 8) Úplne si to vystihla. Akurát minule v jednom článku som spomínala, že nemusím také blogy, kde sú len RC a ten bloger iné knihy ani nemá. Proste to je normálne, že chcem často knihu, ktorú nevydáva vydavateľstvo, s ktorým mám spoluprácu. Tak si na to sakra našetrím alebo si to požičiam. U nás v meste je taká malá knižnica, že ja som tam brala nejaké knihy, aby mali aj niečo nové a nie len staré veci a povinné čítania. Kebyže bývam v BA, tak tam by som si teda v knižniciach vybrala kopu vecí. Čo sa týka ešte recenzákov, ja momentálne spolupracujem s 2 a tie mám úplne že najradšej. A ešte aj tie ledva stíham, bohužiaľ. Ako je človek starší, tak sa mu nakopia ďalšie povinnosti, škola, práca a iné a verím tomu, že blogerky, ktoré sú na zš či prvé ročníky sš majú omnoho viac času a stíhajú tie všetky spolupráce. Ja nie. Blog som si založila počas vš a to som vtedy ešte mala viac času na čítanie. Teraz mi naozaj stačia tie 2. A už som sa naučila, že proste nemôžem prečítať všetko. Napriek tomu, že sa vydávajú krásne knihy, ktoré si všetky dávam do wishlistu a počas čítania recenzií sa aj utvrdím v tom, že to strašne chcem, prvoradé je pre mňa dočítanie sérií, ktoré mám rozčítané, dostať sa späť k anglickým knihám, sem-tam stihnúť nejaké novinky, ktoré dostanem do ruky a hlavne čítať to, čo mám doma kúpené v knižnici. Mám tu vyše 30 neprečítaných kníh a nemám na ne proste čas a ani stav. Preto si niekedy 2 mesiace proste rc nevypýtam nech je to čokoľvek super.
    Čo sa iných blogov týka, nepáči sa mi, keď majú len RC a som veľmi sklamaná, keď je ten blog len pár mesiacov/týždňov vonku. Ja som sa odhodlala napísať maily po pol roku blogovania a nezakladala som si blog kvôli rc, ani som netušila, že vôbec niečo také existuje. Dosť ma zamrzí, že také mladé a pre mňa nie príliš zaujímavé blogy majú kopu spoluprác a ja "len" 2 (ktoré si však nadovšetko vážim a momentálne mi plne stačia). Presne ako si napísala, aj ja som tu už vyše 2 roky a ono to potom zamrzí alebo si kladiem často otázku, v čom sú oni lepší odomňa? Ale už aj s tým som prestala, lebo proste tam nenájdeš logiku 8D Ja mám svoju stálu základňu fanúšikov, každým príspevkom ma objavujú noví ľudia, ja sledujem kopu blogov a snažím sa čítať a recenzovať čo najviac. A to mne stačí 8) Určite sa chcem do budúcnosti vylepšiť časovo, aby som toho stíhala viac a aj robila viac článkov. Zbožňujem písať a čítať takéto tematické články, ale teraz mám čas len na recenzie a dopredu pripravené nejaké meme. Recenzné výtlačky sú výsada a voľakedy, keď som logá videla na blogoch, tak som achkala, že aké super. Teraz sa len čudujem, že aké všelijaké spolupráce každý má. Niekedy si viac vážim a čítam také blogy, ktoré majú 1 spoluprácu alebo žiadnu. Vidieť, kto to robí pre radosť a je to v recenziách aj cítiť.
    Nemyslím si však, že RC recenzie sú nejaké pochybné. Keby niekto písal kladnejšiu recenziu na RC ako na iné svoje knihy, tak to spoznám pri písaní, takže podľa toho blog nepozerám. To je také pocitové veľmi. Ale jednoznačne recenzáky pomáhajú k budovaniu blogosféry a častejšiemu čítaniu a za to som rada. Len sa to v posledných rokoch trošku zvrtlo, čo už.

    ReplyDelete
  19. Ahoj! Takže, já se recenzní výtisky v současné době snažím sehnat, a vůbec se mi to nedaří. Rozhodně to nedělám kvůli tomu, že bych chtěla knihy zdarma, to ne! Já si za ně klidně zaplatím, ale jednoduše bych chtěla s někým spolupracovat a recenzovat knihy, které by si ostatní popřípadě také přečetli. Můj blog se skládá z knih, které jsem přečetla, a nyní převážně z anglických. Mně osobně nevadí, když někdo na blogu má recenzní výtisky, ale máš pravdu v tom, že by se asi neměl skládat pouze z těchto výtisků.

    ReplyDelete
  20. Čo ja viem.. kedysi som rozmýšľala, žeby som chcela byť takýmto "recenzákom", ale nemyslím si, že som na to vhodná, minimálne teraz nie.. :) Ale chcela som sa skôr vyjadriť k tomu, ako berú knihy na recenziu tí, ktorý majú iba blog akoby za knihy. Raz som vyhrala na fb stránke vydavateľstva Experiment od V. Roth a bola som s toho nadšená, normálne mi to vyjasnilo deň pred maturitou. Myslím si, že by to malo byť o tom - potešiť sa hlavne knihe :)

    ReplyDelete
  21. Zajímavý článek :) V jedné věci s Tebou ale nesouhlasím. Myslím si, že není nic špatného, když do nakladatelství napíše bloger, který má blog terpve pár měsíců. Sama bych to sice neudělala, ale pokud má dotyčný talent a odvahu, tak proč ne? Může mu to pomoct blog rozjet. Už může mít třeba zkušenosti s psaním recenzí a "nový bloger" neznamená automaticky "špatný recenzent". Pak ale závisí na soudnosti a profesionalitě nakladatelství, u kterých mi občas přijde, že recenze snad ani nečtou. Každou chvíli narazím na příšernou recenzi s minimem vlastního názoru, která je zakončená větou "Za recenzní výtisk děkuji.....". To mi pak opravdu zůstává rozum stát a ptám se sama sebe, jak se takový člověk vůbec mohl k recenzním výtiskům dostat? Jestli člověk čte jen recenzáky nebo i vlastní knihy, je čistě jeho věc. Já sama bych se ale cítila jak hamoun, kdybych přestala kupovat knihy jen proto, že mám možnost dostat je někde zadarmo. Občas mi přijde, jak kdyby mnoho blogerů blogovalo jen kvůli recenzákům a na svůj blog hází jen recenze proložené sem tam unboxingem - nejlépe článek o jedné větě a jedné fotce. Co to jako má být? Já sama píši každý článek několik hodin a snažím se toho čtenářům předat co nejvíc. Žádné odfláklé články s jednou fotkou. To je věc, která je mi opravdu proti srsti.

    ReplyDelete
  22. Love is very srong thing if you are serious about your love. But type of love or way of love can be different. Love depends on truth.
    Visit: Hladam lasku

    ReplyDelete
  23. Aby som pravdu povedala, ja som knižných blogerov objavila v podstate náhodne cez video, v ktorom bola recenzia. Mala som vtedy 12 a ako knihomoľka som si hovorila, že by som to chcela skúsiť tiež. Tak som si založila blog a točím videá. Spoluprácu nemám, a asi by som sa hanbila si ju vypýtať, pretože ja so svojimi recenziami môžem byť spokojná ale to som bola aj s tými čo som napísala , keď som mala 12. A teraz, keď sa na ne pozriem najradšej by som ich zmazala. Inak, zaujímavý článok určite si ho ešte niekedy prečítam :).

    ReplyDelete