24 Mar 2017

10 vecí, ktoré by ste mali vedieť predtým, než sa pustíte do knihy Niečo viac od Patricka Nessa

Autor: Patrick Ness | Žáner: ehm goodreads hovorí scifi/dystópia | Čo môžete čakať: boj o prežitie, tajomstvá, trochu životnej múdrosti | Goodreads: 4,04 | Slovenské vydanie: Slovart, 2017

"Nie," neoblomne povie Seth. "Naučil som sa, že na svete je niečo viac. Vy dvaja ste moje niečo viac." 

To, že Patrick Ness je génius, vám zrejme nemusím hovoriť a pokiaľ o tom pochybujete, ani mi tu neukazujte. (len žartujem, nebojte sa, ja vám pomôžem s tým presvedčením) Pokiaľ viete, Nessovi u nás vyšli už tri knihy: 7 minút po polnoci (nádherný príbeh o vyrovnávaní sa so stratou), My ostatní tu len tak žijeme (veľmi vtipná kniha o outsideroch) a pred pár dňami mu vyšla tretia, Niečo viac, o ktorej vám poviem niečo viac. (haha, dnes som veľmi vtipná)

Kniha vyrozpráva príbeh Setha, ktorý zomiera a nakoniec sa ocitne v jeho bývalom dome v Anglicku, kde je sám, všetko je opustené a potraviny sú viac menej všetky skazené. Myslím, že to je všetko, čo potrebujete o knihe vedieť, pretože je najlepšie sa do nej pustiť bez toho, aby ste vedeli viac inak by ste prišli o všetko to napätie a momenty prekvapenia. Ale môžem vám povedať 10 dôvodov, pre ktoré sa táto kniha stala ďalšou srdcovkou a pre ktoré som naozaj presvedčená, že ten chlap je génius.

1. Nečakajte akčné scény a lá Trón zo skla. Toto nie je veľmi akčný príbeh, pri ktorom by vám tuhla krv v žilách a ktorú by ste hltali očami až sa vám hlava zatočí. Áno, sú tam scény, pri ktorých budete zvierať stránky knihy veľmi pekne a budete ledva dýchať, ale to skôr preto, lebo sa budete báť o budúcnosť Setha. Napriek tomu si nemyslím, že by kniha bola nudná alebo niečo také... teda asi záleží od čitateľovej preferencie a od jeho nálady. Toto nie je kniha, ktorú zhltnete na jedno posedenie, je to celkom ťažké čítanie a ja sama som sa presvedčila, že ak nie ste v nálade na knihu, nebude sa vám páčiť. Ja som sa dostala do momentu, kedy som nedokázala prečítať žiadnu knihu a musela som ju odložiť, inak by som si ju pokazila. Po čase som ju zdvihla a len vďaka tomu ju tak veľmi milujem.

2. Pripravte sa na množstvo vnútorných monológov. Seth sa ocitá v tomto posmrtnom svete sám, takže je logické, že väčšina konverzácií prebieha v jeho hlave a so samým sebou. Napriek tomu nemám pocit, že by to dej nejak spomaľovalo alebo niečo také, skôr si myslím, že vďaka nim Setha skutočne spoznáte a vytvoríte si s ním hlboké puto.
3. Normálny jazyk!!! Niekedy mám pocit, že YA knihy nedávajú tínedžerom do úst slová, ktoré by normálne používali, ale o to sa tu nemusíte báť, lebo Seth povie všetko tak, ako to je. Nebojí sa hovoriť o sexe, nebojí sa nadávať, jednoducho je skutočným tínedžerom a za toto Nessa zbožňujem. Nesnaží sa Setha cenzúrovať, ale necháva voľný priechod jeho emóciám a je jasné, že keď sa ocitnete v posmrtnom svete úplne sami, tak si zanadávate v akých sračkách ste sa to ocitli. Ak ale nemáte nadávky v knihách radi, boli ste varovaní. 

4. Chaos! Prvé tri štvrtiny knihy sú veľkým chaosom, pretože neviete, kde sa Seth ocitol, čo je pravda, čo je sen, čo je skutočnosť, potrebujte odpovede na toľko otázok, ale potom, ako keby vás osvietilo, autor vám všetko pekne naservíruje na zlatom podnose a vám blikne. Teda aspoň mne sa zasvietila žiarovka nad hlavou. Príbeh je do istej miery metaforou a, samozrejme, nie je to povrchný príbeh o tom, ako Seth zomrel, autor ide do hĺbky a to na ňom zbožňujem. Ja som tam tú metaforu hľadala od začiatku, ale až ku koncu som ju skutočne pochopila. 
5. Emócie. Pripravte sa na emócie a ak ste takí ako ja, pripravte sa na slzy. Ja neviem prečo, ale Nessove knihy, aspoň Niečo viac a 7 minút po polnoci, sa ma dotýkajú na osobnom leveli alebo ako to povedať, viem sa s nimi stotožniť a mám pocit, ako keby mi autor videl do hlavy a hovoril presne to, čo potrebujem počuť a to ma doženie k slzám a potom ho preklínam, lebo je taký dokonalý a potom ho milujem. Áno, čakajte veľa sĺz ale aj veľa smiechu, lebo niektoré momenty sú dosť úsmevné a niektoré milé. 

6. Priateľstvo. Ok, toto môže byť pre niekoho spoiler, tak sa na mňa nenahnevajte, prosím, ale Seth narazí na spoločnosť v tomto tajomnom svete po smrti. Ide o dve osoby a úprimne, to priateľstvo, ktoré si vytvoria na tomto nehostinnom mieste, kde si ničím nemôžete byť istí, je dokonalé. Je niekedy zarážajúce koľko by toho pre seba boli ochotní urobiť a koľko si toho spolu preskáču. Áno, ich priateľstvo ma niekedy dohnalo k slzám. 

7. Komplexné postavy, ale to by asi nemalo byť prekvapenie, pretože Ness sa vždy dokáže vyhrať s postavami tak, že ich vykreslí ako reálne postavy s chybami a minulosťou a problémami a tým pádom sa s nimi čitatelia vedia do istej miery stotožniť. Navyše, kto by chcel čítať o perfektných ľuďoch, ktorí urobia všetko správne a nič ich netrápi. To by bola nuda. 
8. V niektorých miestach uvidíte krutosť života a to, aký ťažký dokáže byť a to je znova ďalší bod s ktorým sa čitatelia môžu stotožniť. Navyše, teraz nejdem zachádzať do detailov, lebo by som vám zničila zážitok z knihy (aj keď bude veľmi ťažké sa vyjadriť bez toho, aby som sa neprekecla), ale autor sa venuje do istej miery aj téme smrti a jej dôvodom, čo súvisí so Sethovým príbehom a zachádza trochu do veľmi smutnej, ťažkej témy, o ktorej by sa malo hovoriť. 

9. Je to viac ako len obyčajný príbeh. Pokiaľ budete čítať pozorne, nájdete v ňom toľko tajomstiev a trefných výrokov a úžasných momentov, že budete žasnúť. Musíte to brať ako niečo viac ako len príbeh (haha ja neprestanem) alebo aspoň ako príbeh s niekoľkými vrstvami, ktoré budete odkrývať, lebo je tam tých vrstiev dosť. 

10. Úžasný štýl písania. V prvej časti sa toho fakt veľa nedeje, je tam len Seth a opustená krajina a ja som aj tak žrala každého jedno autorovo slovo a nevedela som sa nabažiť jeho štýlu písania a úprimne, toto vo mne vyvoláva chuť si tú knihu znova prečítať a tentoraz ju čítať ešte pozornejšie, aby som si vryla do pamäti každý moment a každé slovo, pretože... je super. Recenziu píšem hneď po prečítaní, takže ešte stále som v takom otrasenom stave z toho všetkého, vznášam sa kdesi medzi realitou a príbehom a nedokážem sa spamätať z toho, ako dobre to Ness vymyslel. 

Ak ste čítali Nessa a jeho knihy zbožňujete, toto je rozhodne kniha pre vás. Ak vám nevadí experimentálny román a ak ste pripravení na to, že to bude trochu pomalšie a ťažšie čítanie, rozhodne ju berte do ruky. Ak ste Nessa ešte nečítali, neviem či by to bola najšťastnejšia voľba, lebo toto je silný kaliber. Možno najprv skúste 7 minút po polnoci alebo My ostatní tu len tak žijeme a ak sa vám budú páčiť, Niečo viac vás tiež nesklame. 
*Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Slovart. Knihu môžete nájsť TU.*

Nezabudnite, že tento štvrtok, 30.3.2017 máte možnosť stretnúť Patricka Nessa v Bratislave v Martinuse na Obchodnej. Kto plánuje ísť?


No comments :

Post a Comment