7 Aug 2014

Vita Jamborová | Ak si budete splnenie sna veľmi priať, urobíte pre to maximum


V minulom článku u Lyn sme sa sústredili na stránku, kde ľudia môžu pridávať svoje príbehy. Dnes sa zameriame na slovenských autorov. Na slovenskom knižnom trhu je ich celkom dosť, no mňa mnoho z nich neoslovilo alebo som nemala šancu si prečítať ich dielo. Avšak prednedávnom som sa dostala k Srdcovej dáme od autorky Vity Jamborovej a veľmi som si ju užila. Preto som sa ju v rámci projektu rozhodla osloviť a ona bola taká milá, že odpovedala na moje otázky. Navyše do súťaže venovala podpísanú kópiu Srdcovej dámy, kto by ju chcel? :)


1. Ako ste sa dostali k písaniu príbehov?


Rada som čítala a niekedy som si predstavovala, že prežívam to, čo je v knihe. Vtedy som čítala všetko, čo sa mi dostalo pod ruku. Potom som sa naučila v duchu vymýšľať vlastné príbehy a v mojom prípade sa fantázií naozaj medze nekládli. Možno vďaka tomu som neskôr napísala román Som bosorka, ktorý bol môj prvý dokončený a prvý, ktorý som myslela vážne. :) 

2. Ako dlho vám trvalo, kým vám vydali prvú knihu? Posielali ste rukopis do mnohých vydavateľstiev?


Mojou prvou vydanou knihou bol thriller Stráž ma, mafia nezabúda. Najprv som ho publikovala na portáli Mam talent, ale nakoniec ( po polroku) som nabrala odvahu a rozhodla sa poslať rukopis vydavateľstvám. S ponukou som oslovila štyri, a hneď na tretí deň sa mi ozvali z vydavateľstva Motýľ, že majú záujem. Tri knihy: Stráž ma, mafia nezabúda, Nevera ako dôvod a Som bosorka, mi vyšli tam. Ďalšie dve: Ja ti to vrátim a Srdcová dáma - vo vydavateľstve Evitapress.

3. Prednedávnom vám vyšla kniha Srdcová dáma, pracujete teraz na nejakom novom nápade?


Teraz som dokončila detektívku, nad ktorou som pracovala už dlhšie a aj som ju na nejaký čas odložila, aby celý ten nápad, dá sa povedať, dozrel. Vrátila som sa k nej hneď potom ako som dokončila Srdcovú dámu. Je to príbeh bez prímesi iných žánrov, čistá detektívka: záhadná smrť, hľadanie vraha, dôkazy, usvedčenie... Mám s ňou isté plány a či sa to podarí, ukáže čas. :) 

4. Keď už hovoríme o Srdcovej dáme, vyskytli sa vám tam scény, ktoré sa vám písali ťažko a naopak scény, ktoré šli úplne ľahko?


Najlepšie sa mi píšu akčné scény a  dialógy. Horšie sú milostné. :)  V Srdcovej dáme sa mi však ťažko písali zážitky a skúsenosti, ktoré zažila hlavná postava, pretože niektoré z nich boli moje. Myslím tým napríklad nepríjemnú skúsenosť s energetickým vampírom, čo skôr vampírkou - tú som mala minulý rok na Ukrajine. Veci medzi nebom a zemou... Oni existujú, ale ak je to vlastný zážitok, nepíše sa o ňom ľahko, pretože chápem, že som vlastne mala šťastie...

5. čo si myslíte o našom knižnom trhu? Malo by sa vydávať viac slovenských autorov?


Ja by som povedala, že v súčasnosti sa vydáva dosť slovenských autorov, len tá ich čítanosť by sa mohla (mala) zlepšiť. Možno je problém v tom, že všetko cudzie je pre nás ešte stále akousi zárukou kvality. Keď vidíme na knihe meno slovenského autora, máme pochybnosti, či je rovnako dobrý, ako ten cudzí, a väčšinou siahneme po overenej istote. Pritom, možno budete so mnou súhlasiť, oveľa príjemnejšie sa číta príbeh z prostredia, ktoré poznáme a nemusíme si ho prácne predstavovať. Postavy v knihe sú nám tak bližšie, viac sa do nich dokážeme vžiť.

6. Máte nejakého obľúbeného slovenského autora?


Je ich veľmi veľa a väčšina z nich sú moji priatelia - preto nemôžem menovať: to by bol poriadne dlhý zoznám a nerada by som niekoho vynechala. :) Poviem len, že sú skvelí a som na nich a na priateľstvo s nimi hrdá. 
Napríklad moja kamarátka a skvelá spisovateľka Nata Sabová vytvorila Encyklopédiu súčasných slovenských spisovateľov: http://slovenski-spisovatelia.blog.cz/

7. Keby ste mohli dať nejakú radu začínajúcim autorom, aká by to bola?


Možno je to klišé, ale inak sa povedať nedá: choďte za svojim snom. Ak naozaj viete písať, budete si to splnenie sna veľmi-veľmi priať a urobíte pre to maximum, Vesmír vám vaše prianie splní. Ak vám nebude vadiť, že píšete len jednou rukou a tou druhou uspávate v kočíku svoje dieťa, bude to jasný dôkaz toho, že prekážky existujú len ak si ich pripustíme. A ešte jedna rada: do vydavateľstva posielajte už hotový rukopis, ktorý prešiel aspoň jednou korektúrou človeka, ovládajúceho pravopis. 


Dúfam, že sa vám rozhovor páčil a dozvedeli ste sa niečo nové. Nakoniec je tu súťaž o podpísanú knihu Srdcová dáma. Stačí ak vyplníte formulár. 

FORMULÁR


Ešte by som rada poďakovala Vite Jamborovej, že si našla čas a odpovedala na moje otázky a že bola taká milá a venovala do súťaže výtlačok Srdcovej dámy. 


6 comments :

  1. Super rozhovor!:) Na tom čítaní slovenských autorov niečo bude, sama sa akosi podvedome ťažšie odhodlávam, hoci mi logika hovorí, že je to hlúposť.:D

    ReplyDelete
  2. Aj mne sa rozhovor páčil. :)

    ReplyDelete
  3. Krásny rozhovor 8) a totálne som prešvihla súťaž 8_( tú knižku veľmi chcem! a raz s ak nej dostanem 8P

    ReplyDelete
  4. Budu se opakovat, ale i mně se rozhovor líbil :-)

    ReplyDelete