24 Jan 2017

Hriešne dobré čítanie | Korene hriechu



Autorka: Marja Holecyová | Žáner: historická romanca | Čo nájdete: romantiku, trochu akčnosti, romantiku a pikantné scény | Goodreads: 4, 63 | Vydalo: Fragment, 2016
„Dobre ma počúvaj, Tomáš.“ Vstala a zapichla prst do jeho hrude. „Práca slúžky nie je o nič ponižujúcejšia ako sobáš pre peniaze. No ja nie som nijaká slúžtička. Môžete mi zobrať postavenie, rešpekt, hoc aj vlastnú dôstojnosť, ale o to, čo mám v hlave, ma pripraviť nemôžete.“ (236)
Korene hriechov boli hriešne dobré. (haha, chápete... hriech – hriešne, ja viem, som úžasne vtipná!

Tí, ktorí ma poznajú, vedia, že to je celkom silné slovo v spojení so slovenskou knihou. Tie dobré by som vedela spočítať na palcoch jednej ruky. Je chyba vo mne? Som príliš náročná? Presne to som sa doteraz pýtala, ale našla som knihu, ktorá mi dokázala, že to nie vo mne je chyba a že dobrý príbeh vie napísať aj slovenská autorka! HA! Veľmi pekne ďakujem za vyvrátenie mojich pochybností. 

Ale späť ku knihe. Asi by som vás mala varovať, že toto nie je kniha pre tínedžerov, pretože je tam veľa sexuálnych scén. Keď si to tak ale vezmeme, dnešní tínedžeri už čítali aj 50 odtieňov šedej, takže toto pre nich bude asi vanilka. Navyše, je to historický román, takže sa vlastne toho môžu veľa naučiť z obdobia Uhorska... aj tak by som im to asi neodporúčala. Predsa len, nechcem nikoho navádzať na hriešne chodníčky (áno, tých vtípkov bude viac).
Girl power! Myslela som si, že to bude presladená romanca, kde ženy budú mať v hlave nasr- prázdno a budú len pekne sedieť a čakať na rytiera na bielom koni, ktorý ich odnesie do západu slnka. Bleh. Nie, namiesto toho som dostala dve sebavedomé dievčatá, ktoré sa nebáli vzdelania a Loriana bola navyše drzá a vedela sa oháňať dýkou (not really, ale aj snaha sa cení však?). Bolo to svieže a páčilo sa mi to. 

Uhorsko! Ok, asi sa vo mne ozýva môj vnútorný bifľoš alebo čo, ale ja som si prostredie Uhorska veľmi užívala. Bola to veľká sranda (a nie, nerobím si srandu, naozaj to bola sranda. Koľkokrát za sebou ešte poviem sranda?)! Všetky tie dobové reálie, slovník, panovníci a spoločnosť. Úprimne, muži tam boli poriadne prasatá a moja feministická časť sa proti tomu búrila, ale na druhej strane bola taká sranda ich sledovať, keď mali absťáky z nedostatku sexu. Ale naozaj, to nevedeli robiť nič iné len a) bojovať, b) loviť zver c) sexovať? Čo tak porozhliadnuť sa po iných voľnočasových aktivitách? Možno také čítanie? Počula som, že je to celkom zábavná činnosť. Navyše, viete si predstaviť, koľko toho museli zjesť, keď každý večer podávali také výkony? 
Loriana a Rytier! Prisahám, že tí dvaja sa našli a boli tým najchutnejším a najzábavnejším párom v celej knihe. Tí jednoducho nemohli byť s nikým iným. Loriana mala podrezaný jazyk, on si ju doberal... tí dvaja vo mne vyvolali všetky emócie. Aj keď je pravda, že keď sa prvý krát stretnú, Loriana je trochu (ehm ehm trochu dosť) naivná a slepá, keďže má ešte len... koľko 15? 16? A podľa mňa urobila celkom blbé rozhodnutie a bola to láska na prvý pohľad, v ktorú neverím aaaaaale okej. Som ochotná to prehltnúť. 

Dialógy a opisy! Boli úplne úžasné a prirodzené a vôbec som nemala pocit, že by to písala naša autorka. Úplne som bola prekvapená, že dbala na detaily, ale neunudila ma nimi k smrti. Opisovala, čo postavy popri rozprávaní hovoria, ukazovala namiesto toho, aby hovorila, čo sa deje a bolo to skutočne úžasné a ja som len žasla a ešte stále som z toho trochu v šoku. Každá postava mala špecifické vyjadrovanie, chlapi rozprávali aj neslušne a „slangovo“ (aj keď, neviem či sa dá povedať, že v Uhorsku používali slang... vyjadrovali sa nespisovne, aj keď vtedy ešte nebola kodifikácia... či? Myslím, že nieVerili by ste, že mám diplom zo slovenského jazyka? Ja nie.) Jednoducho, bola to lahoda čítať. 
Lorianine rozhodnutia. Chápem, že je vedená hriechom, všetci do istej miery sme a nejedná žena urobí pre krásneho chlapa blbosti, ale odtiaľ potiaľ. Mne osobne sa ich vzťah ani nezdal natoľko hlboký, aby nemohla prestať dramatizovať. „Ach, žiadny chlap nie je ako ty!“ Úplne vážne dievča, podľa mňa by si našla rovnako pekného a ešte by si mala aj bezproblémový vzťah, ale je to na tebe. Samozrejme, bez tej drámy by to nebol dobrý príbeh. 

Sex, sex, všade samý sex. Prv, než do mňa začnete rýpať: „Však je to historická romanca, čo čakáš, že budú po nociach robiť? Vyšívať?“ Nie, nečakám, že budú vyšívať, pokojne by stačilo, keby spali. Chápem, že tam sex patrí, to mi nevadí, ale aj na mňa tam toho bolo už trošku moc. Však sa na seba hádzali ako mladé králiky, preboha! Budem sa opakovať, ale predstavte si, koľko toho musel ten chlap zjesť, aby podal taký výkon! Ja som mala predovšetkým problém s tým, že si rytier vybíjal hnev na Loriane v podaní sexu. Niekto ma naserie, opriem ju o stôl. Potrebujem to totiž, aby som sa nezbláznil! Nechcem byť zlá, ale nemyslím si, že by to bol znak príčetnosti. Je to podľa mňa jednoducho klišé, ktoré nemusím v žiadnej new adult knihe. 
Hlavná zápletka... alebo to skôr bola len kulisa? Príbeh sa točí hlavne okolo vzťahov, to je úplne normálne, problémy Uhorska sa stavajú viac-menej do úzadia. To mi úplne vyhovovalo, lenže... teraz príde ten moment na negatíva. Ku koncu knihy sa autorka rozhodla, že teda na chvíľu posunie vzťahy do úzadia a rozuzlí problém, ktorý tvoril kulisu. Aj to chápem, pretože ako čitatelia sme potrebovali trochu zmeny, aby nám to cukrovanie a dráma neprerástli cez hlavu. Ale mňa to nechytilo. Úprimne, radšej by som bola, keby som dostala niekoľko ďalších kapitol, kde sa rytier a Loriana len hádajú a potom sa udobrujú, pretože riešenie intríg, kto je s kým, kto je proti komu a ako sa blížia vojská, o to som sa nestarala. Hlavne preto, že som mala tušenie, ako sa to skončí a chcela som už prejsť k tej časti. 

Koniec. Úprimne, prišiel mi trochu unáhlený a narýchlo napísaný. Bola som z neho celkom sklamaná, pretože som čakala o trošku viac. Takto to skončilo Lorianiným filozofickými úvahami nad komplexnosťou hriechov a chápem, že po tom všetkom, čo sa jej stalo, sa bude chcieť trochu zamyslieť nad svojím životom, ale neviem... jednoducho som čakala niečo viac. Niečo jednoznačnejšie. Niečo, po čom by som zatvorila knihu s úsmevom na perách a vzdychla si a povedala si: „Páni, to bola ale jazda.“ Takto som to len otočila, a tupo hľadela na poďakovanie. 

Viem, že recenzia môže znieť všelijako, no knihu som si aj napriek niekoľkým negatívam užila. Bolo to veľmi dobre napísané a ja som si to nesmierne užila. Pokiaľ máte radi historické romance, ktoré sú trochu viac pikantnejšie než normálne romantické príbehy, potom je to rozhodne kniha pre vás. Zabavíte sa a nebudete ju vedieť pustiť z rúk, pretože je hriešne dobrá (áno, ja viem, ale nevedela som si to odpustiť). 
*Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia. Knihu nájdete TU.*

Aký je váš vzťah k dielam slovenských autorov? Máte nejakého obľúbenca? Zaujala vás kniha Korene hriechu? 

5 comments :

  1. Tak po tvojej recenzii som si istá, že po knihe siahnem. Mala som trošku pochybnosti, no nakoniec sa niet čoho obávať. Ďakujem :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som rada, že sa recenzia páčila a dúfam, že sa ti bude páčiť aj kniha :)

      Delete
  2. Ja a slovenskí autori nejdeme veľmi dokopy, ale túto dostala moja mama na Vianoce a ja po nej odvtedy pokukujem. A teraz som si takmer istá, že si ju na chvíľu požičiam. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja s nimi tiež veľmi nejdem dokopy, ale túto si požičaj, myslím, že neoľutuješ. :)

      Delete
  3. Keď som čítala túto knihu, mala som dosť pochybnosti o svojom rozhodnutí. Skrátka, nejakých 50 strán za mnou a tam už kňaz s tou slúžkou. Navyše som to čítala v škole cez prednášku a veľa mňa Lyn, ktorá čítala nejaké úchylné básne, takže sme sa dopĺňali... Nie, ani ja neviem, kam tým smerujem. :D
    Čo som chcela vlastne povedať? Zo začiatku som knihu chcela zatvoriť, ale potom ma predsa len presvedčila, že za to stojí. Možno nebola dokonalá, ale veľmi dobre sa čítala a myslím, že jej názov výborne korešponduje s obsahom. :)
    Veľmi vydarená recenzia.

    ReplyDelete