13 Jul 2016

Magnus Bane: Zápisky veľkobosoráka

Autor: Cassandra Clare | Goodreads: 4,22 | Slovenské vydanie: Slovart, 2016

Keď poviem meno Magnus Bane, myslím, že väčšina z vás bude vedieť, o kom hovorím. Ak neviete... buď nie ste knihomoľom alebo žijete v jaskyni. Magnus Bane je totiž ten najúžasnejší bosorák, aký kedy v knižnom svete žil. Pýtate sa prečo?
  1. Má štýl – Magnus si potrpí na vyberané oblečenie a čím extravagantnejšie, tým lepšie
  2. Je zábavný – ehm, za jeho niekoľko sto rokov si užil svoje a jeho príbehy vás dovedú k slzám... od smiechu. Hlavne tie, kde je opitý. 
  3. Má veľké srdce – Dobre, priznajme si to. Pod tou hrubou vrstvou trblietok a krásneho oblečenia a ironických poznámok leží veľké srdce, pretože Magnus dokáže pomáhať nezištne a nad rámec svojej práce. 
  4. Malec – Jeden z najúžasnejších párov v knižnom svete.


Ešte stále som vás nepresvedčila o tom, že je úžasný? Možno by ste si mali prečítať jeho zbierku poviedok, kde sa dozviete príbehy, ktoré ste nechceli počuť a príbehy, o ktorých ste ani nevedeli, že chcete počuť... to znie trochu mätúco. Jednoducho dostanete to, po čom ste túžili a ešte omnoho viac. Tak, to znie lepšie. 
Je to v podstate zbierka jedenástich poviedok o Magnusovi. Precestujete s ním Peru a iné krajiny, môžete vidieť rôzne obdobia jeho života a pokiaľ ste čítali sériu Nástroje smrteľníkov alebo  Pekelné stroje, čo ste zrejme čítali, keď sa rozhodujete pustiť do Magnusa, potom narazíte na mnoho referencií na tieto série, dokonca sa tam objavia aj niektoré postavy z týchto sérií, čo je príjemné prekvapenie. 

Väčšina poviedok je písaná odľahčeným štýlom a s humorom, pre ktorý je Cassandra Clare tak dobre známa, no niekedy mi to pripadalo, ako keby som čítala komix a Cassandra Magnusa príliš karikovala a zosmiešňovala. To bolo hlavne v prvej poviedke, ktorú som si vedela úplne predstaviť sfilmovanú ako anime. Myslím, že toto bola jediná poviedka, s ktorou som mala nejaké problémy. V ostatných sa autorka drží pri zemi a Magnusa toľko nezosmiešňuje, no stále dostanete dobrú dávku humoru a budete sa chichotať. 

Ocenila som aj to, že poviedky neboli na jedno kopyto. Toho som sa bála asi najviac. Namiesto toho však dostávame celkom slušné spektrum poviedok čo sa týka historických udalostí ale aj štýlu písania. Niektoré sú viac humorné, niektoré sú zase viac serióznejšie, niektoré odzrkadľujú historické momenty ľudí, niektoré historické momenty Tieňolovcov a Dolnosveťanov, čo je rozhodne zaujímavé a určite to ocenia všetci fanúšikovia Cassandriných sérií. 
Na týchto poviedkach je super ale to, že sa dozviete veľa o vedľajších postavách, ktoré sa mihli v sériách ako napríklad o Raphaelovi Santiagovi, o upíroch vo všeobecnosti, o vlkolakoch a mnohých iných postavách, ktorých príbehy by ste asi nemali ako inak zistiť. Ale vráťme sa späť k hlavnej postave týchto poviedok. V sériách sa vám Magnus môže zdať všelijaký, ja som si ho rozhodne predstavovala najprv ako vysokého blondiaka s dlhými vlasmi, pretože som ho prvýkrát stretla v češtine ako Krasomila a bol vykreslený ako kreslená postavička. Táto zbierka poviedok je dobrá, pretože vykresľuje Magnusa ako komplexnú postavu, ktorá nie je len zdrojom smiechu a vtipných príhod, ale zisťuje, že však Magnus má aj city a sny a túžby a skrýva sa v ňom niečo oveľa viac. Je to logické, keďže sa stáva hlavnou postavou vlastného príbehu, no som Cassandre vďačná, že mu dopriala miesto, kde sa môže prejaviť a obhájiť vlastnú existenciu a ukázať, že nie je len extravagantný bosorák. Teraz zniem asi divne, ale naozaj ma dostalo, koľko sa v ňom skrýva. 

Takže asi taký je môj názor na Magnusa. Pokiaľ série máte radi a postavu Magnusa ste si obľúbili, myslím, že vás táto zbierka nesklame. Pokiaľ ste nečítali série... nuž v niektorých prípadoch... ehm, vo veľa prípadoch budete stratení, takže vám to veľmi neodporúčam. Každopádne je to super kniha na oddych, hlavne v momentoch, kedy nemáte veľmi chuť na čítanie niečoho dlhého, tak zhltnete jednu poviedku a ste vybavení. 

*Za recenzný výtlačok ďakujem vydavateľstvu SLOVART. Knihu nájdete TU.* 

4 comments :

  1. Aktuálne som sa zasekla na piatej časti TMI, no táto kniha vyzerá super. Ďakujem za motiváciu formou tejto recenzie k tomu, aby som tú sériu čo najskôr prečítala a následne sa pustila do týchto poviedok :)
    -
    http://headinbooks.blogspot.sk/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Jéj som rada, že som ťa motivovala k dočítaniu a poviedky si rozhodne nenechaj ujsť :)

      Delete
  2. Perfektná recenzia :)! Nástroje smrteľníkov a vlastne všetky knihy od C.Clare milujem. Magnus je rozhodne jedna z najlepších postáv, ktorá je natoľko zaujímavá, že svoje poviedky si určite zaslúži. Túto knihu som si kúpila nedávno na výlete a už sa neviem dočkať kedy sa do nej pustím. Už keď som ju kupovala som sa na ňu poriadne tešila, no po tvojej recenzií sa teším este oveľa oveľa viac :)!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Magnus je rozhodne najzaujímavejší, to je pravda, a preto som aj rada, že mu dala viac priestoru v poviedkach. Dúfam, že sa bude páčiť! :)

      Delete