17 Nov 2015

Byť knižným blogerom znamená...

...písať len o knihách? 

Blogeri a celá blogosféra sa vyvíja ako hocičo iné. Pamätám si, že keď som ja začala písať recenzie na blog ani som nevedela, že nejaké knižné blogy existujú a nevedela som veľmi, čo robím. Internet sa začal ale rozmáhať a našlo sa oveľa viac ľudí, ktorí si založili blog, a tak sa blogosféra začala rozrastať. Teraz má čitateľ na výber, takže je viac než isté, že si každý niečo nájde. 
V tej dobe bolo aj menej recenzných výtlačkov, čo bolo celkom príjemné, pretože sme sa viac spoliehali na knižnice. Ja do tej našej chodím len kvôli britskému centru a sem-tam pozriem nejaké knihy, no väčšinu z nich som už buď čítala, alebo nie sú podľa mojej chuti. S recenzákmi však súvisia aj neustále sa opakujúce recenzie, ktoré vám zahltia feed a priznajme si to, neprečítate ich všetky. Ja osobne pozriem jednu u blogera, ktorého čítam najradšej a tým to hasne. Možno si ešte prečítam niečo na Goodreads. Ale o tom nie je článok. 

Za tých pár rokov som prešla viacerými fázami. Na začiatok som si myslela, že knižný bloger by mal písať len recenzie, nad čím dnes len krútim hlavou, pretože komu by sa chcelo čítať len recenzie? K tomu dopomohli aj tagy a rôzne meme a iné rubriky, ktoré pridali blogom rôznorodosť. Ibaže, ešte stále sú blogy, ktoré sú zahltené len recenziami, čo mi príde trochu neosobné. Mňa najviac zaujme tematický článok, ale to myslím, že viacerí z vás vedia. No aj tak som v poslednom čase zaznamenala určitú zmenu postoja ku knižným blogerom, pretože akosi ma nič nezaujme. Väčšinou, keď zavítam na blogger a dám sa prechádzať môj feed, jediné, čo vidím sú recenzie na knihy, ktoré sú pre mňa irelevantné, pretože:
A) viem, že tie knihy nie sú podľa môjho gusta 
B) viem, že tú knihu čítať nebudem,
C) danú knihu som už čítala
A tak idem dolu, predieram sa recenziami a tagmi a inými článkami, sem-tam sa na mňa usmeje počasie a vyjde slnko v podobe tematického článku, ktorý ma zaujme a prinúti ma na odkaz kliknúť. Zo všetkých blogov, ktoré tam mám ale nahádzaných sa to môže stať pri jednom alebo dvoch. Toto sa až tak veľmi netýka zahraničných blogov, pretože viac inklinujem k anglickým knihám, a teda ich recenzie ma lákajú viac. 
Ja sama sa tomu snažím vyhýbať a snažím sa mať buď jednu recenziu týždenne alebo k nej niekedy pripojím aj tematický článok. Recenzia až dve týždenne sa mi zdá v poriadku, aj keď niektoré blogy majú nepomer vo vzťahu kvalita vs. kvantita. Viem si predstaviť, že niektorí z vás sa môžu začudovane dívať na tento článok a pýtať sa: "Dobre, ale tak, keď nie o recenziách, tak o čom má byť knižný blog?"  Ja vám odpoviem.  Budem znovu mudrovať, ako to ja dokážem, a predostriem vám svoju utopickú predstavu o tom, aký blog by som rada čítala, a pritom tak trochu viem, že ho od našich blogov asi nedostanem. 

Ako som povedala, recenzie sú pre mňa trochu neosobné. Áno, dostanem váš názor na danú knihu, viem, aký postoj máte k danej tematike a môžeme sa plodne porozprávať o knihe, čo je úplne super, ale to mi nepovie viac o vás ako o osobe. Keby som nepoznala mnohých slovenských blogerov, asi by som niektorých z nich odpísala, pretože by som nespoznala ich záujmy mimo kníh. A myslím, že to je dôležitá časť blogera. Ja mám rada knihy, ale okrem toho mám kopec iných záujmov, ktoré na blog nevyťahujem. Nerobila som to, pretože som myslela, že to nikoho nebude zaujímať, a pritom až teraz som si uvedomila, že možno by to zaujalo iných čitateľov, možno by som zistila, že niektorí blogeri majú rovnaké záujmy. Rozhodla som sa, že nechcem, aby bol môj blog škatuľkovaný ako knižný, keď mne samej by bolo nepríjemné, keby som bola škatuľkovaná len ako knihomoľ. Možno to bude zlé rozhodnutie, možno dobré, to uvidím, až keď to skúsim. 

Týmto článkom chcem poukázať na to, že knižný blog nemusí mať články len o knihách. Autor si nemusí vytvoriť ďalší blog len preto, že to, o čom píše, sa mu nehodí na knižný blog. Rôznorodosť je predsa zábavná. A nehovorím teraz, že začnem robiť recenzie kozmetiky, ale rozhodne sa chcem podeliť o svoje recepty, chcem sa podeliť o svoje myšlienky o živote, o svoje názory na dospelý život a chcem to robiť bez toho, aby som sa trápila, čo na to povedia iní blogeri, pretože to nemá s knihami nič spoločné. Rada by som, keby sme viacerí vyšli zo svojich škatuliek a prišli s niečím novým. Oživme blogosféru nech sa znova trochu vyvíja a nech smerujem niekam inam, hlavne nech nestojí na tom istom mieste. Myslím, že keby každý aspoň raz za mesiac pridal článok, ktorý je úplne mimo jeho záberu, bola by blogosféra oveľa farebnejšia. 
K tomuto článku ma inšpirovali zahraničné blogy, rovnako ako moje túžby, no aj články našich blogerov. Zonia, Frankie a Anet urobili úžasný photoshoot a Anet ho zverejnila aj na blogu. Má knižný motív, presnejšie Alica v krajine zázrakov, ale myslím, že to bol úžasne kreatívny príspevok a dodal blogu niečo nové (photoshoot si môžete pozrieť TU). Vravíte, že neviete fotiť?  Stačí sa pridať do nejakého projektu, ako to urobila Kristy. Ide o sériu tematických článkov, kde sa práve môžete dozvedieť niečo viac o nej (Sweather Weather článok TU). Myslím, že možností je dosť a dúfam, že vás tento článok inšpiruje a neurazí, pretože to nie je jeho cieľom. 


11 comments :

  1. Naprosto souhlasím. Nemám ráda, když blogeři píší jen recenze a nic jiného, dělá to blog takový neosobní a většinou si pak nejsem schopná ani zařadit autorovu přezdívku. Rozhodně je zajímavější, když se o autorovi blogu dozvím něco nového, něco jiného kromě čtení, přesně jak píšeš, články mimo téma jsou častokrát to nejzajímavější. :)

    ReplyDelete
  2. Pekný článok :) tiež som toho názoru, že na blogu by nemali byť len recenzie a práve preto sa aj ja snažím, aby som tam mala rôzne kecacie a fotografické články alebo jednoducho len tagy a meme.. :) blog to pekne obzvláštni a hlavne sa čitatelia dozvedia aj niečo nové na danú tému a niečo o mne :)
    Ps:Tak ma potešilo, keď si ma dole spomenula aj so Zoniou a Frankkie! :) Normálne som sa začala smiať od radosti :D

    ReplyDelete
  3. Úplne súhlasím. Nevravím, že si rada neprečítam kvalitnú recenziu ale, buď na to niekedy nemám čas alebo chuť, takže mi vtedy lepšie padne nejaký vykecávací či vtipný článok na tému :) Preto sa snažím, aby som to, čo vyhovuje mne na iných blogoch, pridávala aj na svojom vlastnom.
    Čo sa týka toho vyššie spomínaného projektu dievčat, fakt mi zdvihol náladu a vyčaril úsmev :) Je super vidieť ľudí, ktorí sa len tak stretnú a je na nich fakt vidieť, že sa dobre bavia ! :)

    ReplyDelete
  4. Naozaj skvelý článok :) Už som zachytila také názory, že pridávať len recenzie a koncomesačné súhrny netvorí celý blog. Aj som to chcela u seba začať riešiť nejakým tematickým projektom, ale nemám na to teraz čas :( možno by som ale na Vianoce niečo vymyslela alebo sa k niekomu pripojila :) Aj ja milujem tematické články 8P
    som rada ak mesačne pridám aspoň 1 recenziu teraz :( som veľmi pozadu, dúfam, že sa ro už čoskoro zlepší, lebo vypísanie sa pri článku o Bibliotéke mi veľmi zlepšilo náladu a utvrdilo ma, že potrebujem blog pre svoju psychickú pohodu 8D

    ReplyDelete
  5. Súhlasím, knižný blog by určite nemal obsahovať iba recenzie. Ja síce nemám blog dlho a tak nemám ani veľa zverejnených článkov, ale snažím sa mať na pamäti to, aby to neboli samé recenzie. Včera som napr. napísala článok, o spisovateľoch s ktorými by som si rozumela :)

    ReplyDelete
  6. Jééj som moc rada, že sa ti Dlhé zimné večery páčia :). Do toho projektu som sa zapojila z rovnakého dôvodu z ktorého ty píšeš tento článok. S písaním článkov som mala veľký problém a tak som sa rozhodla, že toto by bol dobrý začiatok a zrejme bol.. :)

    ReplyDelete
  7. Konečně někdo s podobným názorem! :D Když jsem začínala byl můj blog jenom recenze za recenzí, ale postupem času mě začalo napadat víc a víc tematických článků, že už jich mám v konceptech nashromážděno docela dost, protože si říkám, že přecejenom bych je měla vydávat v nějakém normálním poměru vůči recezním :)

    ReplyDelete
  8. I totally get what you mean! I prefer reading discussions and thoughts and opinions instead of just impersonal reviews. *nods* I still do like reviews, though, because they help me to know if I want to read a book or not. But often they can be a bit boring?!? Plus with discussions or just fun posts, it's easier to connect to readers! :D Like this discussion = fabulous. xD
    Thanks for stopping by @ Paper Fury!

    ReplyDelete
  9. Mluvis mi s duse:) recenze me zaujme málokdy, ale právě vykecavaci článek nebo něco osobnejsiho rozkliknu skoro vždycky. :) ja se třeba snažím psát na střídačku recenzi a něco jiného, stridat recenze, vykecavacky, fotkove články... :) ale přesně jak říkáš - občas mi proběhne hlavou, jestli ten článek, který zrovna pisu, bude moje čtenáře zajímat, když jsem dřív takove články nepsala a oni me začali sledovat třeba kvůli recenzím... :D ale blog by podle me mel byt proste misto, kam bloger pise, cokoli si zamane a co se mu honi hlavou, od toho je to taky blog a ne profesionální web:)

    ReplyDelete
  10. Keďže mám pocit, ako keby posledné mesiace išla blogosféra úplne mimo mňa (nie mojou vinou), musím sa priznať, že keď som včera a predvčerom chodila po obľúbených blogoch, čítala som všetky články aj recenzie a užívala som si ešte aj zanechávanie komentárov. Fakt mi to chýbalo. Ale zase myslím si, že keby som bola aktívna, tiež sa na niektoré veci pozerám skeptickejšie. Čo sa týka tých recenzií na knihy, ja väčšinou prečítam tak dve-tri aj na knihy, ktoré som už čítala, lebo tam je väčšia šanca, že budem mať v komentári čo odpovedať a možno to rozprúdi aj nejakú peknú debatu. Bohužiaľ... vždy je tam iba to možno, lebo väčšinou so mnou nikto nechce viesť debatu v zdĺhavých komentároch... alebo mi dotyčná osoba odpíše o mesiac neskôr, keď mi už z hlavy úplne vyfučí, že som niekomu nejaký komentár písala.
    Mne nevadí, ak ma niekto označí za knihomoľa. Momentálne je to asi prehnané, keďže ku knihám, ktoré by som chcela už KONEČNE prečítať, som sa ešte furt nedostala. Ale čo sa týka blogu, ja osobne si nemyslím, že mám vyslovene knižný blog. Články o knihách síce prevažujú, ale zväčša píšem o tom, čo mi napadne. Ak mám chuť mudrovať o písaní, napíšem taký článok, ak rozmýšľam nad nejakou super teóriou o Dutej Zemi a pyramídach v Bosne a Hercegovine, tiež o tom napíšem bez ohľadu na to, či to niekoho zaujme. však možno sa taký článok ujme a možno nie, ale aspoň to mám na blogu trošku rôznorodejšie. Keby tam mám len a len recenzie, taký blog by asi nebavil ani mňa. A nebudem predsa písať to, o čom viem, že by som to u niekoho iného nečítala. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Btw, tento článok som čítala už dávnejšie, len to bolo na dlhší koment a nejako sa mi nechcelo dať dokopy myšlienky. Inak máš aj super dizajn.

      Delete