20 Sept 2015

Aspoň trochu normální | Romcom s trochou temna

Autorka: Trish Dollerová
Originálny názov: Something Like Normal
Čo nájdete: lásku, PTSD, smrť
Goodreads: 3, 83
České vydanie: Cooboo, 2015



"Vsadím se, že se mi podaří tamtu holku," ukážu na Harper, "prěsvědčit, aby mě políbila, než se nasnídáme." 
"Ani omylen," zavrtí hlavou Kevlar. "Tak dobrej nejsi."
"Kolik dáš?" 
"Dvacet babek." 







Travis sa vracia po službe v Afghanistane naspäť domov, no už nie je tým, kým býval predtým. Kto by samozrejme bol, keby videl umierať svojho najlepšieho kamaráta? Travis sa však zmenil už dávno predtým, keď prvý krát zabil človeka. Teraz však mu je však domov cudzí a jediné, čo chce, je byť zase so svojou partou, jeho novou rodinou. Teda, dovtedy, kým nestretne Harper.

Kniha je písaná z Travisovho pohľadu, na čo som bola zvedavá, pretože sa mi nedostane veľa kníh písaných z pohľadu mužského hrdinu a zároveň ešte aj z pohľadu námorníka. Musím sa priznať, že som sa toho aj trochu bála, pretože niekedy sa autorky snažia vykresliť mužských hrdinov v lepšom svetle a vkladajú im do úst repliky, ktoré by chalan nevyslovil. Pri Travisovi som však ten pocit nemala a bola som naozaj rada, že ho autorka nechala používať všakovaké nadávky a oplzlé slová, rovnako ako som bola rada, že sa prekladateľka nesnažila tieto anglické slová nejak zjemniť. Mala som pri tom pocit autenticity, pretože chlapi sa nehrali na princov na bielych koňoch, ale ukázali sa aj v tom nepriaznivom svetle, kedy rozoberajú ženské vnady alebo ich zadky či sex. 
Je fajn vidieť, ako veľmi sa Travis zmenil a ako sa ďalej menil počas jeho pobytu doma. Vzťahy s jeho rodinou neboli práve najlepšie, ale zatiaľčo k námorníkom šiel, pretože nevedel, čo by mal v budúcnosti robiť, vrátil sa odtiaľ vyspelejší na svoj vek, čo mu aj umožnilo riešiť problémy s rozumom. 

Dej sa primárne sústreďuje na Travisa a tým, že je to veľmi tenká knižka, nemáme veľmi možnosť spoznať Harper. Na jednej strane je to škoda, pretože je istým spôsobom dôležitou postavou pri vývoji Travisovej postavy, no na strane druhej aspoň nelezie na nervy. Aj keď môžeme vidieť určité náznaky stereotypnosti ako napríklad to, že sa s Travisou nemusí, že je neskúsená, no oceňujem, že z nej autorka neurobila pomaly Pannu Máriu, ale že vedela vrátiť Travisovi podpichovanie a vedela ho aj uzemniť. 

"Ale jo, dáváš jim jména. Přiznej to."
"Travisi?"
"Co?"
"Zmklni." 


Autorkin štýl je svieži a rýchlo sa číta, aj keď je to určite kniha pre trochu staršie čitateľky, keďže sa v nej objavuje veľké množstvo vulgarizmov a narážok na sex. Samotný dej, ale nie je zložitý, skôr by som to charakterizovala ako takú jednohubku alebo oddychovku, keď máte chuť na niečo romantické, niečo, čo vás aj pobaví, ale nechcete nič prehnane ťažké na premýšľanie. Ďalším plusom je aj dĺžka kniha, ktorá mňa osobne prekvapila, pretože hrúbkou je naozaj tenká a nemá ani 200 strán. Dva večery a knihu máte zhltnutú. 
No aj napriek tomu to nebola kniha, ktorá by ma dostala do kolien alebo z ktorej by som mala záchvaty emócií. Bola príjemná, neľutujem čas, ktorý som pri nej strávila, pretože som sa pobavila, no určite existuje viac kníh, ktoré vás dostanú viac. Perfektnú YA knihu s podobnou tematikou som čítala už na začiatku roku a to I´ll meet you there, ktorá však ešte nie je preložená, a tak si ju môžu užiť tí, ktorí majú lepšiu angličtinu. Tam môžeme viac vidieť rozvoj vzťahu medzi hlavnými hrdinami, pričom vzťah Travisa a Harper bol viac - menej plytký, hlavne preto, že autorka nevyužila priestor a keby mala kniha o niekoľko strán viac, mohla by to viac rozviť. 

Pokiaľ ale neviete čo čítať a máte chuť na niečo romantické, ale zároveň nie presladené so štipkou humoru a ešte aj krátke, tak je to kniha pre vás. Ja sama som neočakávala nič a bola som príjemne prekvapená. Kniha má svoje mínusy, no v tomto prípade plusy prevažujú. 
*Za poskytnutie recenzného výtlačku ďakujem vydavateľstvu Albatrosmedia. Pokiaľ vás kniha zaujala, nájdete ju TU.*

No comments :

Post a Comment