27 Mar 2015

Elita | Súťaž princezien pokračuje

Autorka: Kiera Cassová
Originálny názov: Elite
Séria: Selekcia, diel druhý
Goodreads: 4,01
Slovenské vydanie: Cooboo, 2015




Už som tu nebola preto, aby som vyhrala. Ako som teda mohla odísť tak, aby si to všetci zapamätali?







Vítam vás pri druhej časti trojdielnej série, Selekcia. V minulej časti ste sa mali možnosť zoznámiť s niekoľkými adeptkami, ktoré sa túžili stať princeznou Íley, ale predovšetkým, Maxonovou manželkou. Už ich však ostalo len šesť, vzťahy medzi dievčatami sú napäté, pretože nevedia, či sa správať priateľsky, alebo bojovať o to jediné, po čo prišli. O Maxona. Ktorá zostane a ktorá pôjde so stiahnutým chvostom domov?

Naša hrdinka America prežíva krušné obdobie. Stojí medzi dvoma rozhodnutiami a nevie, ktoré si vybrať.  A tak to ešte hodnú chvíľu bude. Nech už sa snaží akokoľvek, nedarí sa jej správať ako pravá princezná, nehovoriac o tom, že sa v nej bijú dve osobnosti. V hlave tak má poriadny zmätok a nečudo, že sa radšej nechá unášať srdcom ako vlastným rozumom. To môžeme vidieť aj na niektorých jej rozhodnutiach. No aj napriek tomu, že sa v niektorých momentoch správa možno trochu hystericky a že veci medzi ňou a Maxonom naberajú úplne iný spád, ako som čakala (s radosťou hlásim, že som prežila niekoľko infarktov), žrala som to. Aj napriek tomu, že celý dej sa točí v podstate okolo toho istého, aj napriek tomu, že to pripomína telenovelu, ja drámu zbožňujem, a teda ak ste aj vy milovníkom dramatických, za vlasy pritiahnutých situácií, kde sa budete chytať za hlavu, je to kniha pre vás.

„Čoskoro, keď nadíde ten správny čas na to, aby som Selekciu ukončil, požiadam ťa o ruku. Chcem, aby tvoje áno bolo také prirodzené ako dýchanie.“ 


Ale aby som bola úprimná, v príbehu sa objavuje aj čosi iné. Menší náznak prevratu, toho, čo ako čitateľka očakávam už hodnú dobu. Niečo významnejšie než len výber šiat. Je to jemné asi ako teplo slnečných lúčov na konci zimy, ale je to tam. Cítiť predzvesť niečoho nového, okolie sa pomaly preberá a vy sa neviete dočkať, kedy to príde. A práve koniec druhej časti je prvým zaštebotaním vtáčika, ktoré sa snaží povedať: Áno, už je to bližšie, než si myslíš. (Ehm, trochu som sa nechala uniesť tým počasím vonku) America začína systém vlády spochybňovať a bolo celkom fajn vidieť, že sa snažila niečo urobiť, aj keď ešte nevedela presne ako. Boli to nevydarené snahy, no prišlo mi to o niečo reálnejšie, ako keby po jej prezentácii mali všetkým zasvietiť nad hlavami žiarovky a uvedomiť sa. 

„Kto si myslí, že je, aby mi rozkazoval? Áno, je to kráľ, ale ruku na srdce – je to len obyčajný tyran.“


No nie je to len America, ktorá sa pod vplyvom moci a prostredia paláca začína meniť. Postava Maxona sa tiež tvaruje, nadobúda nové obrysy a vlastnosti  a javí sa ako úplne iný človek. Už to nie je ten ustráchaný princ, ktorý nevedel, čo robiť, keď pred ním dievča plakalo. Bol nahnevaný. Frustrovaný. Rozhodný. Emócie, ktoré sme v jednotke nemali možnosť vidieť. Dostávame obraz jeho vzťahu s otcom a postava tak naberá na realite. Za toto som bola veľmi vďačná. Rovnako môžeme vidieť dynamiku medzi Americou a Maxonom, no zároveň aj medzi Maxonom a ostatnými dievčatami. 

Elita sa mi páčila rovnako veľmi ako Selecia, možno o trochu viac, pretože postavy nabrali istý šmrnc. Pokiaľ ste čítali prvú časť, myslím, že táto by vás nemala veľmi sklamať. Ak ste sériu nečítali a uvažujete o nej, v skratke vám poviem, čo čakať: Ľúbostný trojuholník, princezné, bály, rozhovory o tom, aký je princ super, letmé zmienky rebelov, ktorí sa preukážu viac v dvojke, kde tiež narazíte na mierne vzbury a túžbu po zmene. America nie je práve najrozumnejšia, ale mne osobne to nevadí a prehliadam to a modlím sa, aby s Maxonom žili šťastne, až kým nepomrú.

*Za recenzný výtlačok ďakujem Albatrosmedia. Knihu môžete nájsť aj TU.*

15 comments :

  1. Pěkný článek, já právě čtu první díla musím říct, že se mi příběh vcelku líbí, sice z něj nejsem úplně unešená, ale třeba se to změní :)
    http://milujemekihy.blogspot.cz/

    ReplyDelete
  2. Já se tááák těším, až vyjde v Česku! :O Krásná recenze...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Už by mala vyjsť nie? Ja sa neviem dočkať trojky :)

      Delete
  3. Selekciu som čítala len nedávno, takže po dvojke musím určite siahnuť, lebo vyzerá vážne dobre :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. To teda je, ja sa neviem dočkať trojky :)

      Delete
  4. Súhlasím s tvojím názorom. Úplne som si z nej išla vytrhnúť vlasy. Urobí niečo romantické Aspen - chce Aspena, Urobí niečo romantické Maxon - chce Maxona. Neviem prečo, neviem ako.. pri hociktorej inej knihe, mi práve toto ide veľmi na nervy. Tu som to žrala o sto šesť! :D A aj všetky tie sladké reči a vecičky a tak ďalej, Maxonove aj Aspenove hlášky... úplne som sa rozplývala ako America. Takže ja sa s Americou úplne stotožňujem:D .. vlastne nie, Aspena vôbec nežeriem.. a ak to skončí tak ako nechcem, vyhodím knihy. Spálim, polejem kyselinou!
    Naozaj túto sériu žeriem od začiatku :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Presne tak som sa cítila aj ja a stále nechápem prečo, ale úplne ma dostala :D Ja som si pri hľadaní obrázkov k Selekcii vyspoilerovala trojku a pevne dúfam, že to, čo som zistila, nie je pravda :/

      Delete
    2. Teraz si ma vôbec nepotešila ... ale vôbec. Akurát čítam trojku tak som veľmi veľmi zvedavá :D pevne verím, že všetko dopadne presne tak ako chcem :D

      Delete
    3. To dúfam aj ja, pretože ako vidím, naše očakávania sú rovnaké :D Ale tak, stále pevne verím, že sa nemôže kvôli tomu spoileru stať nič zlé, lebo... jednoducho nie -_-

      Delete
  5. Jako..já si to snad i přečtu, už první díl mi docela leží v hlavě, ale pořád se tomu bráním - říkám si, že je to YA a že bych k tomu asi nepřilnula, když už jsem překročila dvacítku...ale tak ..možná do toho půjdu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja už mám niekoľko rokov po dvadsiatke a vidíš, ako veľmi som do toho spadla :D Ale chápem tvoje obavy, lebo je to jedna z tých kníh, ktoré sa ti buď páčia, alebo nie. No ja osobne som rada, že som to riskla, lebo som objavila jednu zo srdcoviek :)

      Delete
  6. Nečítala som ani jednotku a z tých kľúčových slov nemám pocit, že by to bolo niečo pre mňa, aj keď nikdy nevieš.:D Každopádne je vždy fajn vidieť nejakú sériu, kde sa to nepokašle druhým dielom.:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Och, to je najhoršie, keď ťa v druhom alebo treťom dieli čaká sklamanie :/ No ja princezné zbožňujem, ale chápem, že to nie je pre každého a určite na to treba mať aj náladu :)

      Delete
  7. Túto sériu si chcem prečítať stále viac a viac :).
    No a pozitívne recenzie ma len utvrdzujú v to, že je to naozaj dobrý príbeh.

    ReplyDelete
  8. Knížka mi má brzy přečíst, tak se těším, Selekce byla skvělá! :) Snad se mi bude líbit jako tobě, ale tuším, že ano. :)
    PS: Moc se mi líbí ty sovičky! :33

    ReplyDelete