22 Dec 2014

Ako sa to všetko začalo | Všetko zlé je na niečo dobré

Autorka: Robyn Schneider
Originálny názov: The beginning of everything
Goodreads: 3,82
Slovenské vydanie: Cooboo, 2014




Oscar Wilde raz povedal, že žiť je najzriedkavejšou vecou na svete, lebo väčšina ľudí iba existuje. Netuším, či má pravdu, ale viem, že som dlho len existoval a teraz mám v úmysle žiť. 








Ezra Faulkner bol kedysi najpopulárnejší na celej škole. Mal pred sebou kariéru tenistu, krásnu priateľku a super kamarátov. Myslel si, že má ten najlepší život na svete. Myslel, že je práve tam, kde by mal byť a že všetko, čo robí je presne tak, ako si to vesmír umanul. Teda... až kým ho nepostihla tragédia. 

Niekedy sa v živote človeka udejú veci, ktoré im ho prevrátia naruby. Niekedy sú to veci dobré, inokedy zlé, no podstatné je, že tvoria charakter človeka  a robia nás tým, kým sme. Zoceľujú nás, vytvárajú neviditeľné jazvy, ktoré nám pripomínajú momenty, kedy sme museli byť extra silnými či momenty, kedy sme sa vyhrievali na výslní šťasteny. Presne to sa stalo aj Ezrovi, Autonehoda spôsobila, že jeho perfektný život plný tenisu sa zmenil na dni strávené v zavretej izbe bez akýchkoľvek priateľov. Ale poznáte to príslovie:Všetko zlé je na niečo dobré. Ezra síce stratil svoj predchádzajúci život a priateľov, ale namiesto toho našiel starého priateľa a miesto, kam naozaj patrí, partiu, pri ktorej nemusel sedieť s falošným úsmevom, s partiou, s ktorou sa stotožnil. 

V tom Cassidy zaplavilo svetlo pouličných lámp a zrazu som si naplno uvedomil, aká je krásna.

Je veľmi málo kníh z chlapčenského pohľadu nefantasy charakteru, ktoré som čítala. Spočiatku som bola prekvapená a nevedela som, aké to bude, ale po čase som sa začala tak smiať, ako ešte nikdy a užívala som si každú stránku. Je pravda, že to bolo stále nové a čudné byť v hlave chalana s normálnymi problémami, ale bolo to aj osviežujúce. Autorka sa to snažila podať čo najhodnovernejšie a to, ako to spracovala, sa mi páčilo, pretože Ezra sa nehral na rytiera na striebornom koni, nehral sa na neviniatko a netváril sa, že nemá telesný záujem o dievčatá. Skrátka, pripadal mi reálny. Nebol ani príliš idealizovaný, ale ani príliš vulgárny, proste niečo medzi. Vedel všetky temné veci obrátiť na srandu, pretože sa tak s nimi vyrovnával a jeho humor som mala veľmi rada. 

Čo by som možno vytkla je, že autorka sa sústredila predovšetkým na tri postavy, ktorým venovala svoju plnú pozornosť a tie ostatné boli tak trochu ako krovie. Neodstavila ich úplne, ale o ich živote a problémoch sa dozvedáme len máločo. Možno by som sa viac venovala vzťahu medzi Tobym a Ezrom a ich spoločnej minulosti, tak trochu mi chýbali Tobyho pocity a zdalo sa mi, že sa s tým, ako sa k nemu Ezra zachoval, zmieril a príliš rýchlo ho prijal späť. 

"Ale no tak," pokračovala Phoebe. "Sám si si o to koledoval. Bledá pokožka, čierne oblečenie, nijaké jedlo a ešte k tomu ten zamyslený pohľad. Ohromné. Mal by si si zohnať trblietky na telo a vyštartovať po nejakej nič netušiacej prváčke."
"Presne!" dala jej za pravdu Cassidy. "Povedz jej, že si nebezpečný netvor. A spomeň aj to, ako príjemne vonia jej krv."
"Keby mala vtedy svoje dni, poriadne by mi vylepila," zamrmlal som a všetci sa zasmiali. 

Autorkin štýl písania je úplne skvelý. Nie je síce poetický a nenájdete tam kvantum filozofických myšlienok o zmysle života a bytia, ale na druhej strane tam nájdete neskutočné množstvo vtipných dialógov, ktoré mi prišli ako vystrihnuté zo skutočného života. Normálne som si vedela predstaviť, ako by niečo také povedali moji spolužiaci zo strednej. Neberie si servítku pred ústa, netvári sa, že sex neexistuje a že mladí ľudia o ňom nevedia absolútne nič. A to bolo super! Úprimne, koľko YA kníh ste čítali a autorka by tam otvorene hovorila o orálnom sexe? Ja doteraz zrejme žiadnu. Ale o to ide? Prečo sa tváriť ako keby to neexistovalo, keď je to prirodzená súčasť života? Chcete mi povedať, že stredoškoláci nevedia, čo to znamená? Dovoľte mi zasmiať sa. Hovorí o pití, o sexe, o skupinkovaní a  o tom, že niekedy nám musí niekto nevedomky pomôcť, aby sme našli svoje správne miesto. 
Rovnako sa mi páčil aj preklad, pretože sa nebáli použiť slová ako do riti, chľastať či vychcať a viem, že to neznie vábne, ale tak rozprávajú chalani, v niektorých prípadoch aj baby, tak prečo to tam nedať? 

Ako sa to všetko začalo je veľmi príjemná kniha, pri ktorej som sa schuti zasmiala a pobavila. Koniec pre niektorých nemusí byť ideálny, ja sama som očakávala niečo iné, pretože "tak by to malo byť", ale táto verzia, ktorú si vybrala autorka, sa mi páčila oveľa viac a bod dávam aj za to, že ma prekvapila a nešla vyšliapaným chodníkom. Pokiaľ máte radi knihy zo života, niečo na spôsob Sarrah Dessen ale v chlapčenskom vydaní s trošku prifarbeným jazykom, myslím, že by sa vám mohla páčiť. Ja dávam knihe hodnotenie 4/5:

*Za recenzný výtlačok by som rada poďakovala Albatrosmedia. Knihu môžete nájsť aj TU.*


3 comments :

  1. Toto vyzerá byť na také fajn rýchle čítanie s dávkou sviežeho vzduchu, rozhodne by som po nej siahla už len zo zvedavosti :) Osobne mi nevadí, pokiaľ sa autor sústreďuje len na minimum hlavných postáv, ak sa tie nejak posúvajú dopredu a hlavne, ak nejde o sériu :)

    ReplyDelete
  2. Super recenzia, knižku som čítala nedávno a tiež sa mi veľmi páčila.:) A koniec som maximálne ocenila - tiež ma ním autorka prekvapila a bol taký reálnejší.:D Inak, tým prirovnaním k Sarah Dessen si mi pripomenula, že by som si od nej niečo mala konečne prečítať.:D

    ReplyDelete
  3. Ahoj chtěla bych tě poprosit o shlédnutí mého nového knižního blogu, založila jsem ho před několika týdny. Budu moc ráda za jakýkoliv zanechaný vzkaz ve zprávách - vlastní názor, připomínky, zhodnocení ... Předem moc děkuji :) http://milujemekihy.blogspot.cz/

    ReplyDelete