16 Jan 2014

Na kávičke s Múzou (#2): Správna atmosféra na písanie?


Vitajte v okienku Na kávičke s Múzou. Dnes by som sa rada venovala atmosfére pri písaní, pretože je veľmi dôležité v akom prostredí píšete. Je dobré, aby ste vedeli, čo podporuje vašu kreativitu, pri čom sa viete nakopnúť a napísať ešte jednu kapitolu, aj keď máte pocit, že so seba nedostanete ani slovo.

Atmosféra pri písaní je dosť ošemetná téma, pretože každému vyhovuje niečo iné. Niekto môže rád písať pri počúvaní obľúbenej kapely, niekto má rád skôr inštrumentálne skladby a niekto naopak nepočúva hudbu pri písaní vôbec. Ide o to, čo pre každého platí. Myslím si, že ak navodíte tú správnu atmosféru, bude sa vám aj lepšie písať, teda aspoň mne to pomáha. Keďže som v poslednom čase dosť lenivá, čo sa týka písania, je u mňa dôležité, aby som si navodila tú správnu atmosféru na písanie a tým aj navodila chuť do písania a potom to ide jednoduchšie. Takže toto sú moje tipy, ktoré fungujú na mňa, ale nemusia nutne aj na vás. 

1. Soundtracky

Zo začiatku som počúvala rôzne kapely, ktoré sa mi páčili, ale neskôr som si uvedomila, že som sa skôr sústredila na spievanie spolu s nimi, ako na písanie. V poslednej dobe som však objavila soundtracky, a to hlavne The Mortal Instruments soundtrack, na ktorom fičím skoro každý deň. Čo už, nemali urobiť také dobré pesničky. Prednedávnom som objavila aj The Catching Fire soundtrack, takže som ho tiež začala zneužívať. A dosť často. Takže, áno, u mňa hudba musí byť, ale inštrumentálna, iná ma rozptyľuje. 

2. Čaj, čaj... čaj

Alebo aj voda. Ale čaj je moja slabosť. Hlavne ak je škoricový alebo zázvorový. No nepohrdnem ani kamilkovým či ovocným. Dôležité je, že pri písaní potrebujem mať čaj, hlavne v zimnom období. Ide o to, že strašne málo pijem a snažím sa piť veľa, ale pri písaní na to zabúdam. A tak, keď neviem, čo s dejom, vždy si chytím čaj, usrkávam z neho, nohy pekne v teplúčku (pretože ja mám chodidlá vždy studené ako žaba) a nápady len tak sršia. 

3. Prosím nerušiť, kreativita v progrese

Priznávam, najradšej píšem, keď som v izbe sama. Ako náhle som v izbe ešte s niekým, rozprávam sa s ním, či už je to rodina alebo spolubývajúca na intráku, a nepracujem na diele. Takže v tomto prípade som samotár. Potrebujem sa totiž sústrediť na to, ako bude dej vyzerať, na postavy a okolitý ruch ma len rozptyľuje a ja nakoniec stratím chuť na písanie.
To isté platí aj pre internet. V mnohých prípadoch je to ťažké, ale ak chcem písať, väčšinou ho vypnem. Hlavne Facebook. Ten žerie čas ako najatý (predovšetkým keď sa učím).

4. Stolička moja dokonalá

Toto môže znieť divne, ale viem písať len na stoličke za stolom. Skúšala som písať na kolenách, na posteli, na fotelke... nič. Jednoducho, mám svoju osvedčenú polohu, kedy si jednu nohu zložím pod zadok tak, že na nej sedím a druhou sa pätou opriem o kraj stoličky (bože, tie moje opisy sú také dokonalé ). Počas písania
to potom striedam, niekedy len sedím a prekrížim si nohy. Samozrejme, prestávky musia byť. Väčšinou sa natiahnem, skočím si do kuchyne urobiť ďalší čaj a pokračujem.

5. Noc je ešte mladá

Najlepšie sa mi píše večer. Napríklad teraz počas skúškového mám urobený krásny program: doobeda sa učím, hneď po obede si pozriem jeden diel seriálu, potom sa znova učím a o ôsmej, keď mi to fakt nemyslí, otvorím word (alebo aj knihu, ale momentálne mám obdobie, kedy knihy ani nechcem vidieť, radšej píšem, čo sa nestáva často, tak toho využívam) a ťahám to až do dvanástej, vtedy ma väčšinou začnú rezať oči, som unavená a viem, že je čas ísť do postele (hlavne, keď na druhý deň vstávam najneskôr o deviatej, aby som sa zase učila, krušný to život študenta)


Tak, to je pár mojich tipov, ktoré robia písanie ešte príjemnejším. Ak máte nejaké iné spôsoby ako si vytvoriť príjemnú atmosféru, pokojne sa o ne podeľte v komentároch, som zvedavá, čo máte radi vy. :)

6 comments :

  1. Jej ďalší článok v tejto rubrike :)
    Tak osobne sa prizdnám, že milujem písanie pri počúvaní hudby. Hlavne metal, ten ma vie skvele hecnúť pri bojových scénkach o to viac, keď sa text piesne hodí k deju :)
    Spievanie je veľké riziko, hlavne ak mám tie veci napočúvané...hlavne pri Muse. Niekedy som písala pri hudbe pernamente. Teraz som zatvorená v izbe a pristihnem sa pri tichu. No občas si pustím inštrumentálky.
    Ja si rada ku písaniu robím magnesium. Dám rozpustiť do vody a upíjam si z toho.
    A čudujem sa najradšej sa mi píše v posteli. Ešte mám rada, keď si ku mne ľahne pes :) Od internetu sa tiež občas odpájam a písanie do noci...Staré dobré časy cez prázdniny

    ReplyDelete
  2. Ja tiež rada píšem, no poslednej dobe ma upustila všetka fantázia... Aj keď niečo rozpíšem, nedokážem to dokončiť. Myslím že by som sa do toho mala tak viacej nútiť... ako si vravela, navodiť atmošku a tak.... Inak naozaj skvelý článok :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja som mala tiež také obdobie, kedy som nedokázala nič dopísať, našťastie je preč :D Vtedy som sa snažila písať, aj keď som na to nemala chuť, ak som aj mala nápad, tak som ho radšej premýšľala a nerealizovala som ho a čakala som, kedy ma to prejde :) Dúfam, že aj u teba sa to zlepší :)

      Delete
    2. Aj ja dúfam, budem sa do toho nútiť a určite to pôjde :). Akurát som pustila ten odkaz na sountrack na Mortal Instruments a je to vážne super, myslím že ma to nakopne. Vďaka za inšpiráciu :)

      Delete
    3. Inak mne sa niekedy píše lepšie na papier než do notebooku, ako ste na tom vy :) ??

      Delete
    4. Som rada, že sa ti soundtrack páčil :)
      Mne sa inak lepšie píše na notebooku, lebo z pera ma bolí prst a mám písania dosť v škole :D

      Delete