24 Nov 2013

Sarah Dessen - Pravda o večnosti

Autorka: Sarah Dessenová
Originálny názov: The truth about forever
Goodreads: 4,18
Slovenské vydanie: CooBoo, 2013

Macy mala pred sebou celé leto, no takmer všetok čas mala stráviť bez svojho priateľa Jamesona nudnou prácou v knižnici a učením sa na skúšky. Ale niekedy sa udejú aj neočakávané veci – ako napríklad stretnutie s Wesom a jeho zábavou partiou priateľov. Alebo projekt jej sestry na renováciu zanedbaného plážového domu, ktorý v nej a v jej matke prebúdza hlboko pochované spomienky na bolestnú stratu Macinho otca. No občas sa to všetko dokáže aj poriadne zamotať. Keď Macy stretne niekoho ako je Wes – chalana s minulosťou a udivujúcim umeleckým talentom – jej život už nie je ako predtým. A tak začína uvažovať o tom, či je naozaj lepšie ostať uzavretá, tak ako si až doposiaľ myslela, alebo sa odhodlať vyjsť zo svojej ulity...


Na Macy čaká leto. Jej priateľ James odchádza do Mozgokempu a necháva jej na starosť jeho pozíciu v knižnici. Pre Macy sa to zdá ako tá najdôležitejšia vec, až kým jej niekoľko ľudí neotvorí oči a neukáže jej, že byť nedokonalou je oveľa lepšie než sa neustále snažiť byť perfektná.

Macy je silné dievča. Alebo, lepšie povedané, sa snaží byť silným dievčaťom. A chvíľu jej trvá, kým si uvedomí, že nemusí byť neustále silná, že je fajn, keď to zo seba dostane. Počas celého príbehu môže čitateľ vidieť, ako sa mení a stáva sa z nej iná osoba, ktorá sa nebojí povedať, ako sa cíti, ktorá vie, čo chce.
Wes je úplne iný ako Macy. Dokázal sa cez nepríjemnosti minulosti preniesť, aj keď svojským spôsobom. Je úžasný umelec, ale napriek tomu stojí nohami pevne na zemi a nevychvaľuje sa. Je to ten typ človeka, ktorému sa môžete vyplakať na rameni, povedať mu svoje najtajnejšie obavy a vždy keď ho potrebujete, môžete sa spoľahnúť, že tam bude pre vás.
Aby sme však nezabudli aj na iné postavy, obľúbila som si ich takmer všetky. Kristyninu priamočiarosť, Berovú uletenosť, Monicinu pasivitu a Deliinu chaotickosť. Všetci dokopy vytvárajú jedinečnú mozaiku, ktorá sa vám nemôže nepáčiť.


Je pravda, že dej nie je nič extra. Skôr by som povedala, že sa dá predvídať, čo ako dopadne, kto s kým skončí, no aj napriek tomu som bola stále v napätí. 
Musím sa priznať, že autorkina téma stratenia niekoho blízkeho si ma získala, v knihe bolo mnoho pasáži, pri ktorých som mala pocit, že ich autorka vytiahla priamo z mojej hlavy. Vedela som sa teda s postavami lepšie stotožniť a cítila som, že som mala ku knižke bližšie. 
Autorka sa sústreďuje predovšetkým na vzťahy medzi postavami, na ich vnútorné boje a to, ako sa vysporiadavajú so skutočnosťami. Hľadajú svoje miesto v spoločnosti, čo je pre nich najlepšie a práve tento aspekt príbehu sa mi veľmi páči.. 

Pocítila som, ako mi niečo zovrelo hrdlo, náhly príboj smútku, ktorý ma zasiahol nič netušiac, až mi takmer vyrazil dych. To bola tá vec. Nikdy ste si na to nezvykli, na tú myšlienku, že niekto zomrel. Práve keď ste si mysleli, že ste sa s tým už zmierili a prijali to, niekto vás na to upozornil a znova vás to celkom zasiahlo a šokovalo. 


Môžem len povedať, že som si knižku naozaj užila. Na jednej strane som ju chcela prečítať celú na jeden hlt, ale namiesto toho som čítala dve kapitoly denne. Mala som tak čas na strávenie udalostí a myšlienok a každý deň som sa tešila na ďalšiu dávku. Autorkine myšlienky boli naozaj dobré a niektoré som mala chuť si jednoducho podčiarknuť (ale samozrejme som striktne proti takémuto vandalizmu :D ) tak som si ich začala zapisovať. Nerada porovnávam, no mala som možnosť si prečítať Len Počúvaj, čo bola tiež dobrá knižka, ale Pravda o večnosti sa mi páčila akosi viac, preto jej dávam hodnotenie 5/5:
Touto cestou by som chcela poďakovať vydavateľstvu Albatrosmedia za poskytnutie recenzného výtlačku a ak by ste o knihu mali záujem, nájdete ju TU.

9 comments :

  1. Hoci si myslím, že to nebude veľký rozdiel oproti Len počúvaj! aj tak sa na to veľmi teším. V knihovničke budú spolu vyzerať nádherne. :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Vyzerajú spolu dokonale :) A je pravda, že veľký rozdiel to nie je :)

      Delete
  2. Oveľa lepšie ako Len počúvaj :D Aspoň pre mňa. Postavy mi boli sympatickejšie a dej sa mi zdal taký rýchlejší :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ja som si užila obe knihy, ale túto viac :D

      Delete
  3. Na první pohled by mě kniha asi nezaujala, ale tvá recenze mě příjemně navnadila :) Díky za tip ! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Som rada, že ťa navnadila :) Ak ju prečítaš, určite daj vedieť, aký si mala dojem :)

      Delete
  4. Len počúvaj sa mi nesmierne páčilo, ale toto budem asi milovať! :D

    ReplyDelete
  5. Od autorky som ešte nič neprečítala, ale rozhodne to plánujem napraviť - recenzie na úplne nalákali.:)

    ReplyDelete